Vijf vragen over het creëren van parkeerplekken bij nieuwbouwprojecten

WhatsApp Image 2021-04-16 at 09.48.18 (2)
WhatsApp Image 2021-04-16 at 09.48.18 (2)
DEN HAAG - null
Wie een nieuwbouwwoning koopt krijgt daar niet altijd standaard een parkeerplaats bij, dat blijkt uit parkeerproblemen in de wijk Leyenburg en de nieuwe appartementen die daar zijn gebouwd. Hoeveel parkeerplekken er bij een nieuwbouwproject worden gebouwd hangt af van de parkeernorm van de gemeente. Zo brachten wij gisteren het verhaal
. Het Haagsch Kwartier - zoals dat heet - bestaat uit 416 appartementen en heeft onder de grond een bewonersparkeergarage met 242 plekken en nog een publieke garage met zo'n 800 parkeerplaatsen. Maar hoe werken die regels en afspraken bij een nieuwbouwproject? Wij spraken Hans André de la Porte van Vereniging Eigen Huis en Margriet Schepman van de Vereniging van Nederlandse Projectontwikkeling Maatschappijen (NEPROM). Hoe wordt er bepaald waar en hoeveel parkeerplekken er komen? 'De gemeente geeft aan hoeveel parkeerplaatsen er per woning moeten komen. Sommige gemeenten doen dat per type woning, andere gemeenten doen dat algemener. Dan wordt er soms nog onderscheid gemaakt in locatie, zoals aan de rand van de stad of midden in het centrum, ligt het naast een station, is er een goede tramverbinding? Je ziet ook steeds vaker dat er gekeken wordt naar het mobiliteitsaanbod, zoals deelauto's. Dan gaat de parkeernorm nog weer wat naar beneden', legt beleidsadviseur Margriet Schepman van de NEPROM uit. Hoe werkt een parkeernorm? 'De
. Dat kan bijvoorbeeld zijn: 1 of 1,5 auto per woning, maar ook 0,5 of 0,8. Vervolgens kijkt de bouwer hoe hij dat kan realiseren. Het kan ook zijn dat bouwers zeggen dat het te duur is, dat kan dan liggen aan de locatie of aan de bodem, als er bijvoorbeeld grondwaterproblemen zijn. Daar zit de gemeente ook mee, die wil betaalbare woningen bouwen', aldus André de la Porte. Waarom worden er soms minder parkeerplekken gebouwd dan er woningen zijn? 'Het bouwen van parkeerplekken ondergronds is heel duur. Woningen worden dan nog duurder als je er ook nog een parkeerplek bij bouwt. Daarnaast staan veel parkeerplekken een groot deel van de dag leeg (buiten de coronatijd red.), dat zijn hele dure vierkante meters. En we moeten ook niet hebben dat bewoners zo'n plek kopen en weer gaan verhuren. Die parkeerplekken worden dan een commercieel object. Een Vereniging van Eigenaren zal niet willen dat de kelder een commerciële garage wordt. Dat soort dingen spelen allemaal mee', zegt André de la Porte. 'In grotere steden is het wel een trend dat ze met minder parkeerplaatsen toe kunnen. De provincie Zuid-Holland heeft ook eens een onderzoek gedaan waaruit bleek dat veel bewonersparkeergarages zijn gebouwd die gewoon leeg staan. De normen waren dan hoger dan de behoefte en dat is zonde van de investering. Voor datzelfde geld of dezelfde ruimte kan je ook andere dingen doen, zoals meer woningen of meer groen. Het loont wel om daar goed over na te denken', aldus Schepman. Is dat de toekomst? Minder auto's in steden? 'Het is al jaren een trend: autodelen is in opkomst. Twee auto’s wordt vaak niet meer gedaan. Mensen gaan ook met het ov of de elektrische fiets naar het werk. Het oude idee is: ik heb een huis met een parkeerplek. Bij nieuwbouw komt dat steeds minder voor. Je komt het in elke grote stad in de wereld tegen. In New York is een parkeerplaats schaars en duur, in Amsterdam ook. Maar moet je ergens naar toe met je gezin of voor je werk, dan heb je vaak een auto nodig. In Den Haag komen er bij het station bijvoorbeeld woontorens zonder parkeerplaats. Auto-arm of autoluw noemen ze dat. Nieuwe bewoners weten van tevoren dat ze aangewezen zijn op het ov. Daar gaan geen gezinnen wonen, die kiezen zo'n huis niet. Het zijn kopers die bewust kiezen voor geen auto. Als ze hem nodig hebben gebruiken ze nieuwe mogelijkheden, zoals een deelauto', zegt André de la Porte. Schepman vult aan: 'Jongeren hebben vaak geen auto en willen die ook niet hebben. Het is dus niet altijd nodig om veel parkeerplaatsen te maken'. 'Het valt Vereniging Eigen Huis op dat starters met een eerste huis, vaak een appartement, niet meer vragen: "Kan ik hier in de buurt parkeren?"' Is dat haalbaar, minder parkeerplekken? Schepman verwacht wel veranderingen in de komende jaren. 'Er zal toch meer ingezet worden op ov, fietsen en lopen en minder op auto's. Het verkeerssysteem loopt ook vast met meer auto's die je ergens moet parkeren. Dat is niet vol te houden'. 'Wij hebben gemeenten wel gewaarschuwd: als je binnenstedelijk bouwt, zorg ervoor dat mensen in de buurt van hun woning kunnen parkeren, al dan niet betaald. Dat geldt zeker voor gezinnen die naar school en sportclubs moeten rijden. We waarschuwen ook voor het overloopeffect. Wie een nieuwbouwhuis heeft maar zijn auto er niet kan parkeren, gaat naar straten in de omgeving. Maar gemeenten gaan erover, het is hún beleid', aldus André de la Porte.

💬 Neem contact op! Heb jij een tip of opmerking voor de redactie? Stuur ons een bericht via het contactformulier!

Altijd op de hoogte van het laatste nieuws en achtergronden uit Den Haag? Download onze app en ontvang notificaties bij belangrijk nieuws uit jouw stad!