Campagnelied ‘De Mos Gestemd’ offline gehaald; Hart voor Den Haag is ‘laaiend’

DEN HAAG - Het campagnelied ‘De Mos Gestemd’ van Hart voor Den Haag/Groep de Mos is woensdag offline gehaald. Het nummer is geïnspireerd op ‘Bon Gepakt’ van rapper Donnie en René Froger, maar leek toch iets té veel op het origineel. Hart voor Den Haag noemt het management van de twee artiesten ‘humorloos’ en zegt dat het campagnelied onterecht offline is gehaald.
Vorige week kwam de gloednieuwe videoclip van 'De Mos Gestemd' nog uit, met Rita Verdonk en Richard de Mos in de hoofdrol. Volgens een woordvoerder waren Donnie en Froger niet op de hoogte gesteld van deze parodie op hun nummer. YouTube heeft daarom op verzoek de video offline gehaald. De artiesten zouden daarop geen verdere stappen ondernemen.
‘Goed overleg’
Hart voor Den Haag laat weten ‘laaiend’ te zijn. ‘Voor het maken van een parodie is geen toestemming nodig. Conform de Auteurswet is het maken van een parodie namelijk toegestaan’, stelt campagneleider Coen Bom. Het management van Donnie en Froger zou hebben gezegd dat de video na ‘goed overleg’ van YouTube is verwijderd, maar de partij zou daar niks van weten. Bom heeft inmiddels bij het management geëist om de claim bij YouTube te laten vallen.
Humor
Lijsttrekker Richard de Mos zegt zich niet voor te kunnen stellen dat rapper Donnie en René Froger hun humor hebben verloren. ‘Amsterdammers gaan er altijd prat op humor te hebben. Laten Donnie en René dat nou niet verliezen door een overijverige manager.’