Ja/ja-sticker zorgt voor minder ongeadresseerde reclame in de brievenbussen

Reclame in brievenbussen
Reclame in brievenbussen © Den Haag FM
DEN HAAG - In Den Haag is er sprake van een forse daling in de hoeveelheid ongeadresseerd reclamedrukwerk die mensen thuis krijgen. In anderhalf jaar tijd is dat teruggebracht tot iets meer dan 2 kilo per huishouden. Dat blijkt uit de evaluatie van de invoering van de ja/ja-sticker die in 2020 werd ingevoerd. Huis-aan-huisbladen moeten voortaan meer journalistieke inhoud bevatten om bezorgd te mogen worden.
Sinds 1 juli geldt er een 'opt-in systeem' in Den Haag. Daarbij kunnen bewoners met onder meer een ja/ja-sticker aangeven wanneer zij wel reclamefolders in de bus willen krijgen. Eerder kon met een nee/nee-sticker worden aangegeven dat men geen interesse had in het ontvangen van de folders.
Uit de evaluatie blijkt dat inwoners halverwege 2021 2,1 kilo reclamedrukwerk ontvangen, in januari 2020 was dat nog 9,8 kilo. Dat er minder reclamedrukwerk in de bus komt heeft geen invloed gehad op de ingezamelde hoeveelheid papier en karton, vermoed wordt dat dat te maken heeft met de coronaperiode. 'Dit is vermoedelijk een coronaeffect: mensen hebben veel meer online aankopen gedaan waardoor het aanbod papier en karton is toegenomen', staat in de evaluatie.
Bewoners die een sticker op de brievenbus willen plakken kunnen deze ophalen bij de stadsdeelkantoren Escamp (Leyweg), Laak en Centrum (stadhuis Spui) of door te mailen naar jajasticker@denhaag.nl. Zonder sticker mag er geen ongeadresseerd reclamedrukwerk in de bus worden gedaan.

Huis-aan-huisbladen

Huis-aan-huisbladen zijn een uitzondering op de regel, zij mogen wel ongeadresseerd bezorgd worden. Al geldt daarvoor wel een percentage aan journalistieke inhoud.
Tot voor kort was het zo dat er sprake moest zijn van 10 procent journalistieke inhoud om niet als reclame te worden gezien. Dat percentage wordt verhoogd naar 30 procent. 'Deze verhoging is in lijn met wat door andere gemeenten wordt gehanteerd. Het belangrijkste huis-aan-huisblad in Den Haag, De Posthoorn, voldoet aan dit criterium.'

'Groot succes'

'Je kan niet om de cijfers heen: de #jajasticker is een groot succes', stelt de Partij voor de Dieren. 'Op ons initiatief krijg je alleen reclamefolders als je daar zelf met een sticker om vraagt. Dit scheelt duizenden tonnen papierafval, blijkt nu uit de evaluatie.'

💬 Neem contact op! Heb jij een tip of opmerking voor de redactie? Stuur ons een bericht via het contactformulier!

Altijd op de hoogte van het laatste nieuws en achtergronden uit Den Haag? Download onze app en ontvang notificaties bij belangrijk nieuws uit jouw stad!