Aanvraag energietoeslag verloopt moeizaam: 'Digitaal formulier niet berekend op intensief gebruik'

© Pixabay
DEN HAAG - Het aanvragen van de Energietoeslag verliep moeizaam de afgelopen dagen. Zo konden mensen bijvoorbeeld niet al hun bijlages uploaden of het formulier versturen. De problemen komen volgens wethouder Arjen Kapteijns van Sociale zaken en Werk (GroenLinks) door de grote drukte in het aantal aanvragen dat wordt gedaan. Verder is gebleken dat sommige huishoudens de toeslag onterecht hebben ontvangen.
Voor het uitkeren van de energietoeslag houdt men rekening met drie groepen: huishoudens waarvan bekend is dat ze in de regeling vallen en waarvan de gegevens bekend zijn, huishoudens die bekend zijn bij de gemeente, maar waarvan nog gegevens ontbreken en een derde groep die nog niet bekend is op het stadhuis. 20.223 inwoners hebben inmiddels de energietoeslag van 900 euro ontvangen.
Sinds 3 mei zijn er 26.000 brieven gestuurd aan mensen die als minima bekend zijn, maar waarvan nog niet alle informatie bij de gemeente bekend is. Zij moeten via Mijn Den Haag (mijn.denhaag.nl) een aanvraagformulier invullen. Als de energietoeslag wordt toegekend wordt deze automatisch overgemaakt. Omdat veel mensen een aanvraag moesten doen konden de problemen voorkomen, zo schrijft de wethouder.
Luister hier het interview met wethouder Arjen Kapteijns in Bob Staat Op:

'Geen veiligheidsissues'

Er zouden volgens de gemeente geen sprake zijn geweest van veiligheidsissues. Dat is van belang, omdat er in het aanvraagformulier wordt gevraagd naar identiteitsdocumenten en bankrekeningnummers. Door middel van een inspectie van de broncodes van de websitepagina bleken er namelijk tientallen foutmeldingen in het aanvraagformulier te zitten, maar volgens de gemeente vormen deze fouten in het script geen gevaar.
In Den Haag kunnen huishoudens met een inkomen tot 130 procent van de bijstandsnorm rekenen op een tegemoetkoming van 900 euro omdat de energielasten zijn gestegen.
Arjen Kapteijns
Arjen Kapteijns © Martijn Beekman

'Formulier werkte niet goed bij intensief gebruik'

'Het daarvoor gemaakte digitale formulier bleek niet goed te werken bij intensief gebruik waardoor mensen moeilijk een aanvraag hebben kunnen doen', schrijft wethouder Kapteijns. Daarom adviseerde men om buiten online piekuren een aanvraag te doen om drukte te voorkomen.
Door die drukte werd besloten het formulier soms tijdelijk offline te halen. 'Inmiddels zijn de technische problemen vanaf 11 mei grotendeels opgelost en is het formulier weer beschikbaar voor de inwoners.' Toch kan het nog steeds zo zijn dat het doen van een aanvraag moeilijk is op piekmomenten. Dat kan ook tot uitval leiden. Op haar website adviseert de gemeente 'bijvoorbeeld 's morgens vroeg of in de avond' een aanvraag te doen.
Ondanks de problemen zijn er tussen 3 en 9 mei 3.000 volledige aanvragen binnengekomen bij de gemeente, die worden nu beoordeeld.

173 huishoudens kregen onterecht energietoeslag

Ook bleek een aantal huishoudens onterecht de energietoeslag te hebben gekregen. 'Bij een groep inwoners die onder bewind staan bleek in een beperkt aantal gevallen dat er toekenningen zijn gedaan op basis van verouderde adresgegevens of de adresgegevens van de bewindvoerder.' Dat is 173 keer voorgevallen, in 139 gevallen is het bedrag inmiddels teruggestort. De wethouder verwacht dat 'alle resterende betalingen retour komen'.
Voor de doelgroep waarvan al deels de gegevens bekend zijn wordt een 'vereenvoudigd formulier' gebruikt. Daarmee kon tot 1 juli gewerkt worden, nu is besloten die termijn met twee maanden te verlengen tot 1 september. 'We willen immers niet dat mensen door de problemen met het digitale formulier geen verkorte aanvraag kunnen doen.' Wanneer mensen later een aanvraag willen doen dan kan dat alsnog met het regulier formulier op Mijn Den Haag.

Grote groep kan nog geen aanvraag doen

Voor een derde groep, die nog onbekend is bij de gemeente, maar wel recht heeft op de toeslag is het nog niet mogelijk om een aanvraag te doen. Dat komt door de technische problemen van de afgelopen periode. 'Het streven is om zo snel mogelijk deze mogelijkheid te bieden.' De verwachting is dat 10.000 huishoudens nog aanspraak kunnen maken op de toeslag.
Voor wie het doen van de aanvraag te ingewikkeld blijkt te zijn wijst de wethouder op hulp die kan worden geboden bij de Helpdesk Geldzaken, de Advies en Informatiebalies van SZW of de ServicepuntenXL.

💬 Neem contact op!

Heb jij een tip of opmerking voor de redactie? Stuur ons een bericht via het contactformulier!