Gemeente gaat flitsbezorgers weren uit winkelgebieden

Getir in de Nieuwe Molstraat
Getir in de Nieuwe Molstraat © Den Haag FM
DEN HAAG - Nieuwe flitsbezorgers mogen zich niet vestigen in bestaande winkelgebieden. Dat heeft het college woensdag bekendgemaakt. Met nieuwe maatregelen wil ze tegengaan dat flitsbezorgers een plek krijgen in een van de 68 winkelgebieden. De gemeente ziet liever dat de bedrijven komen op een passende locatie, zoals aan doorgaande wegen of op bedrijfslocaties. Den Haag is de eerste stad die zulke maatregelen neemt.
Ruimtelijk en functioneel zouden de flitsbezorgers als Flink, Getir en Gorillas niet passen binnen een winkelgebied, schrijft het college. Die wil ze behouden voor 'winkelend publiekgerichte detailhandel'. Bij de flitsbezorgers komen er geen klanten in de winkel, na een online bestelling worden de boodschappen binnen een korte tijd per fiets of scooter naar de klant gebracht.
'De flitsbezorgers zijn innovatieve ondernemers die voorzien in een behoefte', vindt wethouder Anne Mulder (VVD). 'Maar door nieuwe vestigingen van deze bedrijven in de Haagse hoofdwinkelstructuur te verbieden en de bijbehorende vijftig bestemmingsplannen aan te passen heeft de gemeente meer grip op de locaties van toekomstige vestigingen. Zo zorgen we dat het fijn wonen blijft in Den Haag.'

Niet passend in winkelgebieden

Door het verbod en het aanpassen van de bestemmingsplannen van de winkelgebieden hoopt men meer grip te krijgen op waar de flitsbezorgers zich in de stad kunnen vestigen. 'We zien dat ook Haagse inwoners boodschappen bestellen bij flitsbezorgers, maar de winkelgebieden passen niet bij de vele vervoersbewegingen en de bedrijfsvoering van deze diensten', zegt wethouder Saskia Bruines (D66).
'Deze maatwerkaanpak geeft duidelijkheid en zorgt ervoor dat nieuwe flitsbezorgers zich alleen op locaties vestigen die daar wel geschikt voor zijn, buiten de winkelstraten en woonwijken.' Tegelijkertijd heeft men ook contact met de bedrijven wanneer er klachten zijn over foutparkeerders en geluidsoverlast van bezorgers. Bruines zegt dat er contact over is met de flitsbezorgers waardoor men elkaar bij problemen snel kan vinden. Daarnaast worden overlastgevers aangesproken door handhavers.

💬 Neem contact op! Heb jij een tip of opmerking voor de redactie? Stuur ons een bericht via het contactformulier!

Altijd op de hoogte van het laatste nieuws en achtergronden uit Den Haag? Download onze app en ontvang notificaties bij belangrijk nieuws uit jouw stad!