'Snorfietsers met helm op rijbaan laten rijden'

Snorfiets
Snorfiets © Flickr (FaceMePLS)
DEN HAAG - Wat ChristenUnie-SGP betreft is het een goed idee als snorfietsers in de toekomst niet meer op het fietspad maar, waar mogelijk, op de rijbaan rijden. 'Van ons mogen ze van het fietspad af. Ze leveren heel veel onveilige situaties op', zegt Elisa van Dam van ChristenUnie-SGP in Haags Bakkie.
Samen met GroenLinks heeft ChristenUnie-SGP vragen gesteld over de mogelijke verhuizing van de snorfietsers (met een blauw kenteken). De fractievertegenwoordiger van CU-SGP stelt dat het steeds drukker op het fietspad is geworden en dat het goed zou zijn om de snorfietser met helm op op de rijbaan gaan rijden. In Amsterdam bleek dat de maatregel effectief is en er minder ongelukken zijn.
Sinds 2018 mogen gemeenten en provincies bij grote drukte zelf bepalen waar de snorfietser met helm op de rijbaan moet, sinds oktober is besloten dat ze in Den Haag niet meer door de Grote Marktstraat mogen rijden. Vorig jaar besloot de gemeente nog dat snorfietsers gewoon op het fietspad mochten blijven rijden, een verplaatsing zou te ingewikkeld zijn. Een verplichting van het dragen van een helm zou de verplaatsing wel makkelijker maken, zegt een woordvoerder van de gemeente tegen het AD.

Helmplicht voor snorfietsers

Omdat er naar alle waarschijnlijkheid op 1 januari 2023 een helmplicht komt voor snorfietsers zou het een goed moment zijn om de snorfietsers te laten verhuizen naar de rijbaan. In het centrum en de vooroorlogse wijken zoals Bezuidenhout zouden de snorfietsers al op de rijbaan een plek kunnen krijgen vindt Van Dam.
De nieuwe plek op de weg zal voor de snorfietsers even wennen zijn, maar ze verwacht dat dat geen probleem zal zijn. 'We kijken ook naar Amsterdam.' Daar werd de regel al eerder ingevoerd. 'Mensen wennen er ook aan.'

Handhaving

De verplaatsing zou een verbetering zijn voor fietsers, maar geen verslechtering betekenen voor automobilisten en snorfietsers, zegt Van Dam, wijzend op onderzoek naar de situatie in Amsterdam. De aanpassing kost wel geld, eerder werd gezegd dat dat zes miljoen euro zou zijn. Dat is mede omdat er afritten van het fietspad af gemaakt moeten worden om de snorfietser naar de rijbaan te geleiden. Ze wil van de wethouder weten hoe dit geregeld kan worden.
Het handhaven van de nieuwe plek op de weg gebeurt in Amsterdam met hulp van camera's. 'Je moet in het begin goed handhaven. Als mensen een boete hebben gehad zullen ze de volgende keer wel op de rijbaan gaan rijden', verwacht Van Dam.

💬 Neem contact op!

Heb jij een tip of opmerking voor de redactie? Stuur ons een bericht via het contactformulier!