Je biertje aan de bar wordt iets duurder: 'Vervelend, maar onvermijdelijk'

© Bence Boros (Unsplash)
DEN HAAG - Voor een biertje op het Plein of de boulevard betaal je deze zomer waarschijnlijk een paar dubbeltjes extra. Door stijgende kosten van energie en grondstoffen verhoogt Heineken haar prijzen voor horeca-afnemers met 5,8 procent. Vervelend, maar het hoort erbij, zegt Maarten Hinloopen, voorzitter van de Haagse tak van Koninklijke Horeca Nederland.
Hinloopen, zelf ondernemer op de Grote Markt, stond er niet van te kijken toen Heineken de betreffende mededeling deed. 'Dit lag wel in de lijn der verwachting, zij hebben ook te maken met stijgende kosten. Er is inflatie, dan gebeurt dit gewoon. Hier over inzitten is net als je drukmaken over het weer; je hebt het gewoon niet in de hand.'
Als iets duurder wordt, moet je er dus nou eenmaal meer voor betalen, aldus Hinloopen. De doorberekening aan de consument is hierbij tevens onvermijdelijk. 'Je probeert het natuurlijk zo beperkt mogelijk te houden, maar ik kan het ook niet met verlies gaan verkopen, want dan bestaan we volgend jaar niet meer.'

Onzekerheid

Op de Grote Markt kan je nu nog een vaasje bier (25 cl) krijgen voor €3,20. Wat dat over een paar maanden kost, kan Hinloopen nog niet specificeren. 'Ik zou zeggen dat er in ieder geval tien cent bijkomt, maar dat is een grove rekensom waarbij ik nog geen rekening heb gehouden met extra energiekosten; met al die koelingen en keukenapparatuur stijgen die voor ons ook gewoon hard. Zo moeten we constant kijken of we onze marge überhaupt nog wel halen.'
Maarten Hinloopen.
Maarten Hinloopen. © Ivar Lingen

Tweestrijd

Daan van der Bruggen organiseert vanuit poppodium Musicon het Summertime Festival op de Grote Markt, dat 1 juli van start gaat. Hij voelt de tweestrijd tussen het welzijn van een zaak en de portemonnee van de consument. 'Als muziekcentrum drijven we voor een belangrijk deel op horeca. We proberen onze eigen broek ook op te houden, dus je moet het wel doorberekenen aan de klanten. Het hakt er wel in.'
Ook Vincent Marshall van club Westwood, dat volgende week het Westwood Festival organiseert, laat weten dat de consument niet ontkomt aan een hogere prijs. 'Met 3,20 euro zitten we nu nog best goed, maar we moeten die verhoging wel doorberekenen. Tegelijkertijd wil je het voor de bezoeker zo aantrekkelijk mogelijk houden.'

Sfeer

Door de hoge prijzen laat Hinloopen zich in ieder geval niet uit het veld slaan. Met het succesvolle muziekfestival Sniester achter de rug en nog veel zomerse evenementen in het verschiet, kijkt hij vooral vooruit. 'Het gedoe over de prijzen is vervelend, maar het is part of the game. We zijn na de afgelopen jaren vooral blij om op deze manier open te kunnen zijn. De sfeer is heel goed en daar doe je het voor.'

💬 Neem contact op! Heb jij een tip of opmerking voor de redactie? Stuur ons een bericht via het contactformulier!

Altijd op de hoogte van het laatste nieuws en achtergronden uit Den Haag? Download onze app en ontvang notificaties bij belangrijk nieuws uit jouw stad!