Politieke partijen fel tegen 3D-reclame: 'Publieke ruimte is voor inwoners niet voor bedrijven'

DEN HAAG - Het steekt verschillende partijen in de Haagse gemeenteraad dat reclames bij bus- en tramhaltes steeds opzichtiger worden. Zo werd in het najaar van 2021 een tramhalte volledig gebruikt voor een reclame-uiting. 'Later volgden voorbeelden waarbij ook het dak van deze halte werd benut voor zogenoemde 3D-reclame, bijvoorbeeld voor een pretpark en een televisiezender', stellen SP, Haagse Stadspartij en Partij voor de Dieren in schriftelijke vragen.
'Momenteel zijn er op daken van verschillende haltes 3D-reclames van de HTM te vinden: denk aan 3D-figuren in de vorm van een emmer en een opblaasflamingo.' Ook verbazen de partijen zich over reclames die uitsteken of die naast de halte zijn geplaatst.
'Deze reclame-uitingen nemen dus ruimte in beslag die ook benut zou kunnen worden door reizigers op drukke momenten.' SP-fractievoorzitter Lesley Arp noemde de reclame voor McDonalds eerder al 'niet om aan te gluren'.
Te commercieel
De drie partijen willen van het college weten of de vormen van reclame een vergunning nodig is en of er sprake is van handhaving als ze zonder de goede vergunning worden geplaatst. Daarnaast wil men weten of de zogenoemde 'specials' ook esthetisch worden beoordeeld en of de welstandscommissie daar bij betrokken is. Ze noemen de uitgebreide vormen van reclame 'een verdere vercommercialisering van de openbare ruimte'.
De fracties vinden dat er met de abri's en mupi's in de stad al voldoende ruimte is voor reclame in de buitenruimte. 'Onze publieke ruimte behoort toe aan onze inwoners en niet aan grote bedrijven.'