'Kosten voor parkeren, ozb en afvalstoffenheffing omhoog: Hagenaars gaan meer betalen'

© Ivar Lingen
DEN HAAG - Inwoners van Den Haag worden de komende jaren geconfronteerd met stijgende lasten. De afvalstoffenheffing en onroerendezaakbelasting gaan omhoog. Ook moeten autobezitters meer betalen voor een parkeerplek op straat. Dat staat in het nieuwe coalitieakkoord van D66, VVD, GroenLinks, CDA en PvdA, melden meerdere bronnen in het stadhuis aan Omroep West.
In het akkoord staat onder meer dat de kosten voor de eerste parkeervergunning met ongeveer twee euro per maand omhoog gaan. Ook de tweede parkeervergunning wordt duurder, bevestigen bronnen. Verder stijgt het tarief voor parkeren op straat in de stad met ongeveer twee euro per uur. Bovendien komen er meer gebieden in Den Haag waar een betaald parkeren-regime wordt ingevoerd, onder meer in Loosduinen.
De fracties van de partijen die zeer waarschijnlijk de nieuwe coalitie vormen, hebben maandagavond een uitgeprinte 'leesversie' van het akkoord doorgenomen. Als zij zich hierin kunnen vinden, heeft de presentatie ervan vermoedelijk aan het eind van de week plaats. Volgens de bronnen in het stadhuis streven de partijen nu naar vrijdag.

Nieuwe wethouders

Het is nog steeds niet helemaal zeker of dan ook al de nieuwe wethouders worden gepresenteerd. Zij moeten allemaal worden gescreend en dat neemt flink wat tijd in beslag. Wel is duidelijk dat de zittende bestuurders - de aanstaande coalitie bestaat uit dezelfde partijen als het huidige college - zeer waarschijnlijk allemaal terugkeren.
Met uitzondering van Liesbeth van Tongeren van GroenLinks. De wethouder duurzaamheid kondigde al eerder aan niet meer beschikbaar te zijn voor een nieuwe periode. De lijstrekker van GroenLinks bij de vorige verkiezingen, Mariëlle Vavier, wordt genoemd als haar opvolger. Zij het dat die wel een andere portefeuille krijgt. Dat geldt ook voor de andere bestuurders. De verwachting is dat zij bijna allemaal iets anders gaan doen dan in de huidige periode.
Het verhogen van de parkeertarieven is volgens het nieuwe stadsbestuur nodig, omdat Den Haag financieel in zwaar weer zit. Naast het verhogen van de kosten voor automobilisten, willen de vijf partijen ook de onroerendezaakbelasting (ozb) laten stijgen. Dat zou de stad ongeveer twintig miljoen euro aan extra inkomsten opleveren.
Een verhoging van de afvalstoffenheffing zou in totaal voor tien miljoen aan nieuwe inkomsten zorgen. Dat gecombineerd met de tien miljoen aan extra parkeerheffingen, zorgt voor in totaal veertig miljoen aan extra inkomsten.
De onderhandelaars bestuderen in de Haagse stadskwekerij jullie adviezen
De onderhandelaars bestuderen in de Haagse stadskwekerij jullie adviezen © Omroep West

Minder blik op straat

De hogere parkeertarieven leveren het college niet alleen extra inkomsten op, de maatregelen moeten er ook voor zorgen dat het autobezit minder aantrekkelijk wordt. De partijen zijn bang dat Den Haag dichtslibt als er geen stappen worden ondernomen. Als mensen overstappen op andere manieren van vervoer, komt er meer ruimte in de stad beschikbaar voor groen of speelplekken.
Verder wil de beoogde coalitie op andere manieren ervoor zorgen dat er minder blik op straat staat. Daarom willen de partijen onderzoeken of het mogelijk is om op plekken waar de parkeerdruk extreem hoog is, inpandige parkeerplekken te realiseren, zoals parkeergarages of andere voorzieningen. Dat zou betaald kunnen worden uit hogere tarieven voor bezoekersparkeren.

'Geluidsflitspalen'

De bedoeling is ook dat er korte metten wordt gemaakt met één van de grote ergernissen: auto’s die door de stad scheuren en daarbij enorm veel herrie maken. 'Geluidsflitspalen' moeten een einde maken aan dit in de ogen van de partijen 'asociale' gedrag.
Het nieuwe stadsbestuur wil niet alleen kijken of er meer auto’s in garages kunnen. Om de stoepen begaanbaar te houden, komen er ook meer stallingen voor fietsen.

Bezuinigingen

Naast het verhogen van de inkomsten, hebben de beoogde coalitiepartijen ook een aantal bezuinigen voor ogen. Zo zet de coalitie het mes in het ambtenarenapparaat. Dit zou het stadsbestuur de komende jaren tot negen miljoen euro per jaar opleveren. Daarnaast wordt er geschrapt in zaken als citymarketing.
De partijen denken ook geld te kunnen vinden in reserves en potjes die niet worden gebruikt. Zo is er geld overgebleven van het aanleggen van de Rotterdamsebaan. De verwachting is ook dat Den Haag iets minder kwijt is aan uitkeringen, omdat de werkloosheid afneemt.

Armoede bestrijden

Extra geld trekt de nieuwe coalitie uit voor het bestrijden van armoede. Daarbij gaat speciale aandacht uit naar kinderarmoede en werkende armen. Het duurzaamheidsbudget blijft intact.
Opmerkelijk is dat de vijf partijen toch ook weer een poging gaan doen om de prostitutie uit de Doubletstraat en de Geleenstraat te verplaatsen. Dit is de afgelopen jaren steeds mislukt, onder andere omdat de gemeente geen marktpartij kon vinden die de verplaatsing op zich kon nemen.
D66, VVD, GroenLinks, PvdA en CDA zijn sinds 23 mei aan het onderhandelen. Twee eerdere formatiepogingen mislukten. Reden was dat partijen steeds niet mét of juist niet zónder elkaar in een coalitie wilden. Daarom viel ook de grootste partij in de stad, Hart voor Den Haag, buiten de boot. Te veel fracties willen niet regeren met de partij zolang het corruptieonderzoek naar oud-wethouders Richard de Mos en Guernaoui nog loopt.

💬 Neem contact op! Heb jij een tip of opmerking voor de redactie? Stuur ons een bericht via het contactformulier!

Altijd op de hoogte van het laatste nieuws en achtergronden uit Den Haag? Download onze app en ontvang notificaties bij belangrijk nieuws uit jouw stad!