Wijkberaad Leyenburg stopt ermee: 'Niet genoeg vrijwilligers en weinig steun gemeente'

© Den Haag FM
DEN HAAG - Na bijna 50 jaar valt het doek voor het Wijkberaad Leyenburg. Na corona, gedoe met het pand en het vertrek van bestuursleden stopt het wijkberaad er volgende week mee. Er konden geen nieuwe bestuursleden worden gevonden. 'Het is jammer dat de viering van het 50-jarig bestaan in januari 2023 net niet wordt gehaald', aldus de organisatie in een brief die in handen is van Den Haag FM.
Volgens het wijkberaad krijgt Leyenburg te weinig aandacht van de gemeente. 'Het is geen krachtwijk. En dat is te merken aan de aandacht die de gemeente, welzijnswerk en het stadsdeelkantoor hebben voor de wijk.'
Het wijkberaad is teleurgesteld in de gemeente. Sinds 2018 heeft het bestuur vijf wisselende contactpersonen gehad bij het stadsdeelkantoor. 'Het is sinds 2022 niet meer duidelijk wie Leyenburg in portefeuille heeft. Het wijknetoverleg is vanuit de gemeente opgeheven wegens tekort aan personeel.'

Onmogelijk

Op deze manier zegt het wijkberaad zijn werk niet te kunnen doen. 'Dat er veel speelt in Leyenburg is een feit. Maar als je onvoldoende tot geen gehoor vindt bij de gemeente, wordt het onmogelijk je taak te volbrengen.'
Daarbij komt dat het voor de zittende bestuursleden lastig was om mensen te vinden voor het wijkberaad. Voor de straatspeeldag, Halloween of het Sinterklaasfeest waren genoeg vrijwilligers. 'Hiervoor bewoners enthousiast krijgen lukt moeiteloos. Maar bestuurswerk is doorlopend.'

Geen opvolgers

Van oproepjes in de wijkkrant, tot sociale media en persoonlijk gesprekken. Het lukte niet om nieuwe bestuursleden te vinden.
'Als je reeds 35 jaar vrijwilligerswerk doet, je inzet voor de gemeenschap en onvoldoende gehoor en steun meer bij welzijnswerk en de gemeente vindt, en er geen wijkbewoners zijn die het stokje van je willen overnemen, dan is de koek op een gegeven moment op.'

Wijkcentrum

Het wijkcentrum werd gebruikt voor VvE-vergaderingen, presentaties van de gemeente of bouwbedrijven, het buurtpreventieteam, of samenkomen voor een bakkie.
Maar dat kost allemaal geld. 'Het is een worsteling om de financiën bij elkaar te krijgen.' Ook daar liep het wijkberaad weer tegen gedoe bij de gemeente op. 'Iedere aanvraag moet apart worden ingediend. De wachttijd bedroeg zes weken, maar is inmiddels drie maanden.'

Corona

De subsidie die het wijkberaad jaarlijks van de gemeente krijg is niet voldoende om 'spontane uitgaven voor te schieten, de wachttijd te overbruggen of zelf de betalen'.
Om het hoofd financieel een beetje boven water te houden had het wijkberaad de inkomsten nodig van de verhuur van hun zaaltjes. Bijvoorbeeld om het gas, water, licht en printpapier te kunnen betalen. Maar door de coronapandemie en een lekkage moest het pand twee jaar dicht. Daardoor konden ze geen zalen verhuren, maar de kosten liepen wel door.

Stoppen

De voorzitter van het wijkberaad zegt nog geprobeerd te hebben contact te zoeken met het stadsdeelkantoor. 'Daarop volgde keer op keer geen reactie.' Ze schreef uiteindelijk deze zomer uit wanhoop een brandbrief. 'Maar die mocht ook op geen reactie rekenen. Alles bij elkaar opgeteld trekt het bestuur met lood in de schoenen de grens en stopt.'
'Het is geen kwestie van vingerwijzen. Het zijn de ervaringen van het tegen diverse muren aanlopen in de afgelopen jaren. Ervaringen die ervoor zorgen dat mensen snel weer vertrekken en/of de wil om zich in te zetten verliezen', aldus het huidige bestuur.

💬 Neem contact op! Heb jij een tip of opmerking voor de redactie? Stuur ons een bericht via het contactformulier!

Altijd op de hoogte van het laatste nieuws en achtergronden uit Den Haag? Download onze app en ontvang notificaties bij belangrijk nieuws uit jouw stad!