Afbuigende Escamplaan moet meer botsingen met poller voorkomen

Poller Escamplaan
Poller Escamplaan © Regio15
DEN HAAG - De gemeente onderzoekt of ze de Escamplaan kunnen aanpassen om te voorkomen dat er nog meer automobilisten tegen de poller aan rijden. Dat zei verkeerswethouder Anne Mulder (VVD) tijdens een debat over de poller. Het zou dé oplossing moeten zijn voor de vele pollerbotsingen. 'Je wil een route die zichzelf wijst. De weg naar de poller is nu een rechte lijn, het is heel verleidelijk om die te volgen, want je denkt dat je recht vooruit kan', aldus Mulder. Daarom wordt onderzocht of de weg kan afbuigen.
'We willen dat de weg afknikt. De logische route is dat je dan een bocht maakt in plaats van het gaspedaal intrapt. Dat blijkt uit onderzoek het beste wat je kan doen', zegt Mulder. Dat was volgens de wethouder een voorstel van zijn voorganger Robert van Asten (D66). 'Daar zijn we mee aan de slag.'
Sinds de komst van de poller Escamplaan, in de zomer van 2021, zijn er al 44 automobilisten op de poller gebotst. Er zijn maatregelen genomen zoals extra borden en verlichting. Ook werden er verkeersregelaars neergezet. De poller is er ooit neergezet om sluipverkeer door de stad te voorkomen. 'Wij zien dit niet als doorgaande weg. We willen hem dichthouden voor sluipverkeer. Dat is de reden dat we dit doen', zegt de wethouder tegen de gemeenteraad.

Schuld van de poller of de automobilisten?

Hart voor Den Haag had het debat aangevraagd. 'Het is al de tigste keer dat ik de poller geagendeerd heb', zegt Jelle Meinesz (Hart voor Den Haag) donderdag in de raad. 'Wanneer ziet dit college dat dit echt niet langer kan?' Volgens hem rijden de automobilisten er niet voor hun lol tegenaan.
Marieke van Doorn (D66) vindt wel dat de automobilisten iets aan te rekenen valt. 'We moeten helder hebben waarom ze op die poller rijden. Letten ze niet op? Is het asociaal gedrag? Of hebben ze haast om naar het ziekenhuis te komen?', zegt het raadslid. Als dat duidelijk is, kan je daar maatregelen voor maken, aldus Van Doorn.
‘Het is kuddegedrag’
Volgens de wethouder is het vooral 'kuddegedrag'. 'Je rijdt achter je voorganger aan, niet bewust, maar omdat het in je systeem zit.' Dat blijft volgens hem ook uit een verkeerskundig rapport dat de gemeente heeft laten uitvoeren. 'Mensen willen zich best aan de regels houden, maar ze zien de borden niet omdat ze druk zijn met het verkeer.'

Borden en camera's

De raadsleden bestookten de nieuwe verkeerswethouder met allerlei vragen. Zo wees Ismet Bingöl (CDA) op een motie van zijn partij over een onderzoek naar camera's. En Marieke van Doorn (D66) ziet wel iets in een duidelijk verbodsbord aan het begin van de straat. Ook vroeg ze of de poller niet wat sneller omhoog kan nadat een bus of ambulance er overheen was gereden.
Inmiddels zijn er al verschillende onderzoeken gedaan over de verkeersituatie. Over de camera's is een onderzoek uitgevoerd met de voor- en nadelen en de kosten van die maatregel. En sinds kort staat er een beter bord voor de parkeergarages, zegt Mulder.

Rubberen banden in plaats van poller

Adeel Mahmood (DENK) wil weten of de poller kan worden vervangen door rubberen banden, zoals op de trambaan op het Spui. 'Het verbaast me dat het college zelf niet op dit briljante idee is gekomen', zegt hij. Ook wil hij weten of de verlichting in de straat beter kan. Er staan veel bomen dus het is er, ook overdag, erg donker, zegt hij.
Volgens de wethouder zijn rubberen banden niet per se een oplossing. 'Daar moet je ook handhavers bij zetten. We zoeken iets wat kostenefficiënt is.' Hart voor Den Haag wil weten wat de verkeersregelaars die er tot nu stonden wel niet hebben gekost. De wethouder belooft dat uit te zoeken en te laten weten. 'Per maand kosten ze nu ongeveer 2.500 euro.'

Taxi's willen ook doorrijden

De VVD wil graag weten of taxichauffeurs er door mogen rijden. 'Zij klagen dat ze er niet door kunnen, terwijl ze vaak mensen afzetten bij het ziekenhuis.' Op andere plekken in de stad mogen ze wel over de pollers heenrijden.
Mulder ziet het niet zo zitten dat ook taxi's mogen doorrijden. 'Dat kan ook leiden tot een belemmering van ambulances, dat ze er minder snel doorheen kunnen. Mensen hebben dan ook de neiging er achteraan te rijden.' Volgens De Graaf gebeurt dat bij de Grote Markt ook niet. 'Daar knallen ook geen mensen op de poller.' De wethouder is bereid om daar nog een keer naar te kijken.

'Praat met de automobilisten'

Volgens de wethouder is het sinds de komst van de pollers in de straat rustiger geworden met verkeer. 'Vindt u dat het nu rustig is bij de poller?', zegt Meinesz daarop.
Meinesz vraagt de wethouder nog of die met de 44 automobilisten heeft gepraat, om erachter gekomen waarom ze op de poller knallen. 'Bent u bereid met die slachtoffers te praten, voor een goed beeld', vraagt het raadslid. 'Als ik weet wie het zijn ben ik er toe bereid', zegt Mulder. 'De gemeente weet ze ook te vinden, als ze moeten betalen voor kapotte poller', zegt Meinesz daarop.

💬 Neem contact op! Heb jij een tip of opmerking voor de redactie? Stuur ons een bericht via het contactformulier!

Altijd op de hoogte van het laatste nieuws en achtergronden uit Den Haag? Download onze app en ontvang notificaties bij belangrijk nieuws uit jouw stad!