Gemeente op vingers getikt om Willem Dreeshuis: 'Hoop dat bewoners serieus genomen worden'

Willem Dreeshuis | Archieffoto
Willem Dreeshuis | Archieffoto
DEN HAAG - Bewoners van de Bomenbuurt voelen zich niet gehoord over de plannen voor het Willem Dreeshuis. Ombudsman Addie Stehouwer vindt dit enigszins terecht en tikt de gemeente hierom op de vingers. 'Ik hoop dat de bewoners uit de buurt in het gevolg serieus genomen gaan worden over hoe het plan verder wordt ingericht', zegt ze in Bob Staat Op.
De situatie rondom Willem Dreeshuis speelt al een tijdje. Het was eerder een verzorgingshuis, waar mensen zaten die niet makkelijk naar buiten kwamen. Die is gesloten vanwege de financiële situatie van de organisatie waar het van was. Het pand heeft een tijdje leeg gestaan, maar nu worden er dak- en thuislozen opgevangen in het gebouw.
De gemeente heeft in april vorig jaar de bewoners ingelicht dat er per 1 juni daklozen komen wonen, maar de buurtbewoners mochten hier niet over meebeslissen. Het algemene belang moet namelijk gediend worden van de daklozen die een dak boven hun hoofd krijgen. 'Als ombundsman vind ik dat dit best kan; je kan zeggen, hier kunnen burgers geen inspraak over hebben, maar ze zouden er op een andere manier in betrokken kunnen worden'. Aldus de ombudsman.

'Informeer de buurt goed'

Waar Stehouwer wel kritiek op heeft, is het volgende; 'Ook al mogen mensen niet meebeslissen, hoor je ze wel goed te informeren over de situatie die gaat veranderen in hun woonomgeving'. Hier heeft de gemeente steken laten vallen, volgens de ombudsman.
Er is een informatieavond gehouden waarin dit is uitgelegd en er konden vragen gesteld worden over de situatie. Die vragen zijn later beantwoord, maar de bewoners zagen dat een aantal belangrijke vragen voor hun niet beantwoord waren. Dit ging over hoe zit het met de brandveiligheid en overige veiligheid in het gebouw, want er is al een tijdje niks aan gedaan en het stond lang leeg.  

Wachten op antwoorden

Dit kan een keer gebeuren zegt Stehouwer. 'Dus dacht ik als ombudsman, ik vraag bij de gemeente op dat ze die informatie geven aan de buurtbewoners, want het zijn terechte vragen'. Die informatie kreeg ze maar niet, het duurde heel lang.
Uiteindelijk stond er één regeltje in twee verschillende verslagen met een antwoord op de vragen. De ene van een brandweercommandant, dat hij komt kijken als het pand gerenoveerd is. De ander van het veiligheidsoverleg, over wat dit betekent voor de buurt. Dit overleg was tussen de burgemeester en justitie over heel veel problemen in de stad, hierin kwam één regeltje dat ze denken dat de buurt dit wel kan dragen. 

Kritiek

De ombudsman tikt de gemeente op de vingers omdat ze steken hebben laten vallen. 'Toen ik de regeltjes las dacht ik; heeft de gemeente hiermee wel de juiste informatie gegeven aan de bewoners? Er wordt alleen gezegd dat er onderzoek heeft plaatsgevonden, dat is volgens mij niet gebeurd'.
Ook al mogen mensen niet meebeslissen met deze situatie, blijft het wel belangrijk dat de buurtbewoners goed worden geïnformeerd en dat er antwoord wordt gegeven op hun vragen, zegt Stehouwer.

Hoe nu verder?

De gemeente heeft niet het vertrouwen van de bewoners gekregen, omdat de informatie niet volledig is gegeven. De gemeente zei dat het de buurt gaat raadplegen in de toekomst bij onderdelen van het plan. Stehouwer kwam erachter dat het plan hiervoor eigenlijk niet klaarlag. 'Dat vind ik wel vreemd', zegt de ombudsman.
'Ik heb tegen de gemeente gezegd dat ze met een nieuw plan moeten komen over hoe de burgers wel betrokken worden bij dit plan, want met het huisvesten van een aantal daklozen is het project niet afgerond. Ik hoop dat de bewoners uit de buurt in het gevolg serieus genomen gaan worden over hoe het plan verder wordt ingericht', besluit ombudsman Stehouwer.

💬 Neem contact op! Heb jij een tip of opmerking voor de redactie? Stuur ons een bericht via het contactformulier!

Altijd op de hoogte van het laatste nieuws en achtergronden uit Den Haag? Download onze app en ontvang notificaties bij belangrijk nieuws uit jouw stad!