Tramverbinding Den Haag CS, via Binckhorst naar Rijswijk en Delft: 680 miljoen voor ov en woningen

Binckhorstlaan
Binckhorstlaan © Valerie Kuypers
DEN HAAG - Er wordt flink geïnvesteerd in de Binckhorst, Laakhavens en Zuidwest. In totaal is er 680 miljoen euro beschikbaar voor beter openbaar vervoer en de bouw van woningen.
Een van de belangrijkste plannen is een tramverbinding van Den Haag Centraal, via de Binckhorst naar Rijswijk en Delft. Dat hebben het kabinet, de Metropoolregio Rotterdam-Den Haag, provincie en de gemeenten Den Haag en Leidschendam-Voorburg afgesproken. In totaal is daar 600 miljoen euro voor beschikbaar.
Het is de bedoeling dat de tram vanaf Centraal via de Binckhorstlaan, de Maanweg, station Voorburg gaat en vanaf de Binckhorstlaan via de Prinses Mariannelaan en de Geestbrugweg richting Rijswijk en Delft. Door die ov-verbinding is de bouw van 35.000 woningen in de Binckhorst mogelijk.

Laan van NOI

Daarnaast investeert het Rijk bijna 80 miljoen euro voor de bouw van woningen in Laakhavens, Binckhorst en Zuidwest. Ook station Laan van NOI gaat voor tientallen miljoenen op de schop. Het station is onderdeel van 'de Oude Lijn', het traject tussen Leiden en Dordrecht. Om die ov-verbinding nieuw leven in te blazen moeten de stations opgeknapt.
De wethouder is blij met het geld voor het Central Innovation District (tussen de drie stations) en de Binckhorst. 'Het is het economisch hart van de Haagse regio met een groot regionaal en nationaal belang', aldus Robert van Asten (D66), wethouder Stedelijke Ontwikkeling.
Fijn wonen en werken
De Binckhorst wordt volgens Van Asten een autoluwe stadswijk. 'Waarin lopen, fietsen en openbaar vervoer centraal staan en mensen makkelijk kunnen komen en fijn kunnen wonen en werken.' Want met de groei van de stad zijn meer woningen en beter openbaar vervoer hard nodig, vindt de wethouder.

'Ontzettend goed nieuws'

HTM is blij met de investering. 'Het is ontzettend goed nieuws, want in onze regio komen er veel nieuwe inwoners bij. Met dit eerste deel van de Koningscorridor via de Binckhorst kunnen we een nog grotere bijdrage leveren aan de leefbaarheid én bereikbaarheid van onze mooie Haagse regio. Daardoor kunnen mensen met het openbaar vervoer gemakkelijk naar het werk, familie of theater reizen', zegt directeur Jaap Bierman.
De Haagse vervoerder is daarnaast ook tevreden over de investering die is toegezegd voor verbetering trams 3 en 4 (RandstadRail). 'Dit zijn twee van onze drukste tramlijnen. Om meer capaciteit te bieden, zetten we nu al tram 34 in. Daarmee worden trams 3 en 4 in de spitsen ontlast. Maar als de verwachte groei doorzet is er meer nodig door bijvoorbeeld met gekoppelde trams te gaan rijden', aldus Bierman.

💬 Neem contact op! Heb jij een tip of opmerking voor de redactie? Stuur ons een bericht via het contactformulier!

Altijd op de hoogte van het laatste nieuws en achtergronden uit Den Haag? Download onze app en ontvang notificaties bij belangrijk nieuws uit jouw stad!