Luc en Eert winnen geldprijs voor innovatief idee: energie opwekken met golven op zee

DEN HAAG - De jonge ondernemers Luc en Eert hebben de Haagse Vernieuwers challenge gewonnen met hun innovatieve idee voor nieuwe duurzame energie. Met hun startup Weco zijn ze bezig om energie uit golven op zee te halen. 'Het idee ontstond op de middelbare school', vertelt Luc Hogervorst (28) in Haags Bakkie.
Luc en Eert zijn hiermee begonnen voor een duurzame toekomst. 'We hebben nu alleen energie uit de zon en de wind. Maar er zijn veel momenten dat er geen zon of wind is', zegt Luc. Daarom wilden zij een extra energiebron ontwikkelen. Het werd energie uit golven.
'Golven komen op momenten dat er geen zon en geen wind is.' Ze zochten het uit op de Noordzee en daar bleek dat je 75 procent meer energie kan opwekken op momenten die nu niet gebruikt worden.

Met een bootje de zee op
Na het project op de middelbare school gaat Luc studeren aan de TU Delft. Het idee blijft altijd in zijn hoofd zitten. Voor zijn Masterscriptie gaat hij er weer mee aan de slag. Nu zijn ze bezig een Wave Energy Converter te bouwen. Het prijzengeld, 25.000 euro, gaat volledig naar de machine. 'We hebben hen nu getest in een laboratorium.' Over een jaar willen ze hem testen op zee. 'Dan gaan we twaalf kilometer de zee op met een bootje.'
De geldprijs helpt daarbij. 'Het is echt een avontuur, dat maakt het zo leuk. Elke dag is anders.' Voorlopig is Luc dan ook wel druk met dit project. 'Ik ga hier de komende tien jaar wel aan wijden', zegt hij vastberaden.
ImpactFest
Voor het zevende jaar op rij wordt in Den Haag de Vernieuwers challenge georganiseerd tijdens ImpactFest. 'Het is dé plek waar we jaarlijks innovatieve impactmakers bij elkaar brengen', vertelt Irene Samwel van Impact City. Eerder wonnen Seepje (duurzaam wasmiddel) en Iron Roots (duurzame sportkleding) de prijs.
Zij helpen huidige bedrijven te groeien en halen bedrijven naar Den Haag die bezig zijn met duurzame innovaties. 'Er zijn genoeg uitdagingen in Den Haag en in het land. De brede problematiek vraagt om oplossingen, dus er zijn veel jonge ondernemers nodig', zegt ze.

Drie prijzen
In totaal wonnen drie start ups een prijs tijdens Impact Fest. BeeSage won de Pre-startup-prijs van 10.000 euro. De prijs is bedoeld voor ondernemers met een goed idee die nog niet zijn begonnen met een eigen bedrijf. Dit jaar won BeeSage, dat zorgt ervoor dat Den Haag 'de eerste stad wordt ter wereld met volledig verbonden stedelijke bijenstallen, waardoor data gestuurde bijenteelt mogelijk wordt'.
De publieksprijs (5.000 euro) ging naar Reprex. 'Dat maakt big data betrouwbaar en controleerbaar door betrouwbare analyses en AI-oplossingen.'