Parkeren op Scheveningen flink duurder: 'Dit moet een vergissing zijn'

DEN HAAG - Het parkeren op Scheveningen wordt vanaf januari flink duurder. Automobilisten gaan op straat 6,50 euro per uur betalen. Dat moet ervoor zorgen dat toeristen en bezoekers hun auto in een parkeergarage of een parkeerterrein zetten en niet in de woonwijken waar ze voor overlast zorgen. Maar ook de tarieven voor de parkeerterreinen het Zwarte Pad en het Noordelijke Havenhoofd stijgen. En dat laatste vinden ondernemers en bewoners op Scheveningen onbegrijpelijk. 'Dit moet een vergissing zijn.'
De tariefstijging is vastgelegd in het coalitieakkoord dat D66, VVD, GroenLinks, PvdA en het CDA in september presenteerden. Daarin staat dat het parkeren op straat in het centrum van Den Haag en op Scheveningen stijgt naar 6,50 euro per uur, zodat toeristen en bezoekers verleid worden om hun auto in een parkeergarage of op een parkeerterrein te zetten.
Bewoners en ondernemers op Scheveningen begrijpen deze redenatie van het college, maar vinden het onbegrijpelijk dat de parkeerterreinen het Zwarte Pad en het Noordelijk Havenhoofd ook onder het straatparkeer-regime vallen. Dat betekent dat parkeren hier straks niet langer vier euro per uur kost, maar 6,50 euro.
Grote chaos
'Het idee om straatparkeren duurder te maken is goed', zegt Scheveninger Lars van Maarseveen van de actiegroep Scheveningen. Hij weet dat op drukke zomerse dagen sommige wijken op Scheveningen compleet vastlopen. 'Alle afritten staan dan vol, auto's staan voor de tuinen van de bewoners, auto's staan op de stoep en dubbel geparkeerd, hulpdiensten kunnen er niet langs. Het is een grote chaos.'
Van Maarseveen is daarom dus voorstander van hogere tarieven op straat. 'Maar als je tegelijkertijd het parkeren op de parkeerterreinen duurder maakt, dan gaan mensen natuurlijk niet van de straat af. En dat is was je wilt.'
Parkeerterreinen
Ook voorzitter Henk Kool van de Vereniging Boulevardondernemers snapt de tariefsverhoging op het Zwarte Pad en het Noordelijk Havenhoofd niet. 'Het moet een vergissing zijn', zegt Kool. 'Wij begrijpen dat je het parkeren op straat duurder maakt om toeristen en bezoekers naar de parkeergarages te leiden. Maar wat schetst onze verbazing toen wij het voorstel lazen: ook de tarieven op de parkeerterreinen gaan omhoog. Dan houdt alles op, want zo stimuleer je niet dat automobilisten hun wagen op de parkeerterreinen zetten.'
Volgens Kool is het geen reclame voor Scheveningen als de parkeertarieven omhoog gaan. 'Het is natuurlijk een onvriendelijk signaal als de tarieven over de hele linie met vijftig procent stijgen. Dat kan niet de bedoeling zijn. 6,50 euro per uur is echt een afschrikwekkend hoog bedrag.'
Slecht beeld
Daar sluit Martin Wörsdörfer van de Vereniging van Strandexploitanten zich bij aan. 'Het is heel raar om straatparkeren voor toeristische bezoekers te willen ontmoedigen en dan van alle gemeentelijke parkings aan de Scheveningse kust straatparkeren te willen maken', zegt hij. 'Het zou een slecht beeld van Scheveningen opleveren als de parkeertarieven met meer dan vijftig procent omhoog zouden gaan. We roepen de gemeenteraad op dit te corrigeren.'
Het college van burgemeester en wethouders snapt de kritiek, maar stelt in een reactie dat het tarief op de parkeerterreinen nu ook al gelijk is aan het straattarief. 'De tarieven op de parkeerterreinen zijn al sinds jaar en dag gekoppeld aan de straattarieven', aldus een woordvoerder. Bovendien geldt op de parkeerterreinen een maximum dagtarief van ongeveer 25 euro. 'Daardoor is het voor de parkeerder die een dagje Scheveningen doet een stuk aantrekkelijker om op een van de terreinen te gaan staan dan in de woonwijken.' In de woonwijken mogen auto's niet langer dan 120 minuten parkeren. Woensdag debatteert de gemeenteraad in een commissievergadering over de verhoging.