Jan-Willem coördineerde in 2022 de Scheveningse verkeerschaos: 'Ik werd geslagen met een paraplu'

Jan-Willem Boonstra
Jan-Willem Boonstra © Den Haag FM
DEN HAAG - Volle parkeergarages, veel getoeter en lange files op weg naar het strand: tijdens zomerse dagen was het afgelopen jaar vaste prik op Scheveningen. Te midden van die chaos stond Jan-Willem Boonstra, manager operator en verkeersregelaar bij Team Intro. Tijdens zijn werk op drukke dagen kreeg hij heel wat voor zijn kiezen, maar daar heeft zijn passie voor het helpen van mensen het nooit tegen afgelegd. 'Je kan wel tegen iemand zeggen: "Hier mag je niet in", maar het is veel leuker om iemand dan de juiste weg te wijzen naar hun bestemming.'
Als manager operator werkt Jan-Willem aan een strategie voor de coördinatie van het verkeer en zit hij een groot gedeelte van het jaar op kantoor. Maar er gaat niks boven op straat staan, vindt hij. 'Plannen maken heeft zijn charmes, maar ze uitvoeren vind ik het leukste.' Inmiddels zit hij 25 jaar in dit vak. 'Al werd het pas in 2009 officieel een beroep. Daarvoor deed je het als vrijwilliger.'
Na een kwarteeuw is hij het dus nog steeds niet zat. Ik vind het heerlijk om buiten te zijn en als ik nog wat goeds kan doen is dat helemaal mooi. De interactie met mensen is over het algemeen leuk. Soms kan het ook spannend zijn, maar het gaat erom dat we mensen helpen. Dat is hetgeen dat we zo veel mogelijk proberen te doen.'

Ziektes toegewenst

En dat zijn werk af en toe spannend is, mag blijken. Op drukke dagen waarbij het verkeer vast staat, is het geen uitzondering dat Jan-Willem en zijn collega's te maken krijgen met agressie. 'Je krijgt al snel een ziekte toegewenst als je mensen iets vertelt wat ze niet willen horen. Je staat ook weleens tussen mensen die gewoon verhit raken door frustratie als alle parkeerplekken vol staan, bijvoorbeeld. Sommigen denken dan echt dat ik uit mijn binnenzak nog een parkeerplek kan toveren.'
Een enkele keer loopt dat uit de hand. 'Ik moest een oud vrouwtje tegenhouden, ze was in de tachtig, denk ik. Die was blijkbaar al een paar keer omgeleid en ze wilde gewoon naar huis', vertelt Richard. 'Toen stapte ze ineens de auto uit en begon ze op me in te slaan met een paraplu. Ze was klein en tenger, dus ze wist me niet zo hard te raken, maar daar moet je dan wel mee om kunnen gaan zonder zelf kwaad te reageren.'

Geen verrassing

Daar worden medewerkers dan ook op getraind, vertelt hij. 'Je moet mensen af en toe rustig zien te krijgen en uitleggen dat je ze probeert te helpen. Het gaat erom dat we de mensen uiteindelijk naar hun bestemming krijgen, dus dat proberen we zo goed mogelijk te doen.'
Persoonlijke frustraties worden dan bewaard voor later. 'Op het moment zelf moet dat geen rol spelen, maar soms denk je weleens: je snapt toch wel dat het op een dag als vandaag helemaal vol staat langs de boulevard? Dan kan het toch haast geen verrassing meer zijn dat je hier vast staat met de auto? Daar kijk je nog weleens van op, haha.'

Inbreken op navigatiesysteem

Daarbij zouden die files er in theorie helemaal niet hoeven te zijn, legt Jan-Willem uit. Vaak is er nog genoeg plek in parkeergarages. Die bevinden zich alleen iets verder van het strand, dus dan zou je nog een klein stukje moeten lopen, of met de deelscooter moeten gaan, bijvoorbeeld.'
Maar veel mensen weten dat niet. 'De gemeente heeft een mooi dashboard gemaakt waarop je kan zien hoeveel parkeerplekken nog vrij zijn en ik welke garage. In een ideale situatie zouden we daarmee eigenlijk moeten kunnen inbreken op navigatiesystemen, zodat mensen gelijk kunnen zien hoe het ervoor staat in plaats van dat ze eerst ergens heen rijden waar het vol is.'

💬 Neem contact op! Heb jij een tip of opmerking voor de redactie? Stuur ons een bericht via het contactformulier!

Altijd op de hoogte van het laatste nieuws en achtergronden uit Den Haag? Download onze app en ontvang notificaties bij belangrijk nieuws uit jouw stad!