'Rotterdam The Hague Airport mag écht sluiten', vindt Partij voor de Dieren

Rotterdam The Hague Airport
Rotterdam The Hague Airport
DEN HAAG - Als het aan de Partij voor de Dieren ligt gaat Rotterdam The Hague Airport niet groeien, maar dicht. Mede door de vele meldingen van overlast vindt de partij groei onacceptabel. Daarnaast speelt het klimaat een rol en moet de uitstoot verminderd worden. 'Wat ons betreft mag het vliegveld echt sluiten', zegt fractievertegenwoordiger George Ongkiehong in Bob Staat Op. Een luchthaven past wat hem betreft niet in een dichtbevolkt gebied. Met de wens tot sluiting vindt Ongkiehong dat zijn partij voorop loopt. 'Andere partijen zijn daar misschien nog niet helemaal aan toe, maar we willen toch dat geluid laten horen.'
Het is nog maar de vraag of het geluid van zijn partij gehoor vindt. Rotterdam The Hague Airport hoort bij de Schiphol Group, waar de Staat der Nederlanden, Groupe ADP en de gemeenten Amsterdam en Rotterdam aandeelhouder van zijn. 'We zitten wel aan tafel en we kunnen dit geluid laten horen. We zijn de tweede grootste gemeente in de directe nabijheid van het vliegveld. En als naamgever vind ik dat je een extra verantwoordelijkheid hebt', aldus Ongkiehong.
Eind vorig jaar stelde het vliegveld dat groei mogelijk was doordat vliegtuigen stiller worden. 'Het zoveelste geitenpaadje om meer te vliegen', vindt Ongkiehong. 'Dit soort rekentrucs zijn levensgevaarlijk. Gezondheid en veiligheid op #1 vraagt niet om loze woorden, maar om harde acties.'
Zijn partij pleit voor een krimp van de luchtvaart, dat zou nodig zijn om de sector binnen de grenzen van klimaat, leefomgeving en veiligheid voor mens en dier te houden. 'Door nu te kiezen voor krimp, verminderen we de uitstoot van broeikasgassen, fijnstof, stikstof en geluidsoverlast. Dan zien we weer vaker blauwe luchten en wordt de lucht die we inademen weer fris en gezond.'

'Liever internationale treinreizigers'

Bij GroenLinks is fractievoorzitter Maarten de Vuyst voorstander om minder te vliegen. 'We hoeven onze naam niet op dat vliegveld in 010', schrijft hij op Twitter. 'Liever verwelkomen we de internationale treinreizigers op het Rotterdamse station. Met een: welkom, hier overstappen naar Den Haag.' Van Hart voor Den Haag hoeft er juist niks te veranderen. 'Aantal vluchten is alleen maar gegroeid en we willen dé congresstad van Nederland zijn. Houden zo dus!', aldus raadslid Ralf Sluijs.
Caroline Peeck van de VVD vindt dat er weinig hoeft te veranderen aan de luchthaven. 'Het vliegveld blijft een belangrijk instrument voor de internationale bereikbaarheid van onze stad, met al haar diplomatieke posten en internationale organisaties en dat willen we heel graag zo houden. Dus geen groei, maar zeker ook geen krimp.'

Vliegen op waterstof

De VVD denkt dat er weinig partijen zijn die voorstander zullen zijn van groei van de luchthaven. 'Wij snappen ook wel dat er problemen zijn op het gebied van stikstof, fijnstof, CO2 en geluidshinder. Maar we kunnen het zeker laten zoals het is.' Peeck zegt te geloven in vooruitgang en doorontwikkeling van de sector. 'In 2028 zal het eerste vliegtuig van Rotterdam naar Londen vliegen op waterstof.'
In de gemeenteraad wordt woensdag gesproken over het vliegveld wat sinds 2010 ook de naam van Den Haag draagt. D66 in de provincie Zuid-Holland pleitte er onlangs voor dat de luchthaven uiterlijk in 2040 de deuren sluit. In plaats daarvan zou er ingezet moeten worden op andere snelle verbindingen.

💬 Neem contact op! Heb jij een tip of opmerking voor de redactie? Stuur ons een bericht via het contactformulier!

Altijd op de hoogte van het laatste nieuws en achtergronden uit Den Haag? Download onze app en ontvang notificaties bij belangrijk nieuws uit jouw stad!