Nog steeds grote problemen in cultuurpaleis Amare: podium concertzaal niet veilig

De Concertzaal in Amare
De Concertzaal in Amare © Omroep West
DEN HAAG - Het Haagse cultuurpaleis Amare kampt nog steeds met grote problemen. Zo is het podium van de concertzaal niet veilig. Daardoor is er al een vleugel door een luik naar beneden gevallen. Ook is een belangrijke deur te klein, waardoor de vleugel niet van het podium af kan. Het instrument moet daar ook tijdens andere voorstellingen blijven staan.
Verder kan het Residentie Orkest niet in complete bezetting in de toch speciaal daarvoor ontworpen repetitiezaal oefenen. Dit leidt ertoe dat het orkest veel vaker dan gepland in de grote concertzaal moet repeteren. Die zaal kan als gevolg daarvan dan weer niet voor andere activiteiten worden gebruikt. Ook is een belangrijke roltrap in het complex voortdurend stuk, meldt mediapartner Omroep West.
Dat verklaarde de directeur Sven Arne Tepl van het Residentie Orkest donderdagavond tijdens het verhoor door de enquêtecommissie van de Haagse gemeenteraad die onderzoek doet naar de bouw van Amare. In Amare zetelen het Residentie Orkest, het Koninklijk Conservatorium en het Nederlands Dans Theater.

Zeer moeizaam

De directeur van het Residentie Orkest schetste in het verhoor dat de totstandkoming van een nieuw cultuurpaleis op het Haagse Spuiplein zeer moeizaam verliep. En dat de instellingen die er nu gebruik van maken ook nog steeds problemen ondervinden van de constructies waarvoor in het verleden werd gekozen. Zo moeten ze op dit moment zo veel huur betalen dat hun activiteiten in het gedrang komen. Het Residentie Orkest zelf overweegt daarom projecten te gaan schrappen, aldus Tepl.
Sinds een paar maanden doet de raadsenquêtecommissie onderzoek naar de totstandkoming van cultuurcomplex Amare. De kosten van het project liepen op van 177 miljoen euro naar uiteindelijk 223 miljoen euro. Ook werd de gemeenteraad niet altijd goed geïnformeerd. Afgelopen maandag is de enquêtecommissie begonnen met het onder ede verhoren van betrokkenen. Voor de zomer wil de commissie een eindrapport presenteren.
De directeur vertelde dat bouwcombinatie Cadanz tijdens de ontwerpfase grote hoeveelheden documenten ter beoordeling naar de instellingen stuurde. Daarbij gingen het om stukken van soms duizenden pagina's die in korte tijd moesten worden geanalyseerd: Waar zitten de stopcontacten? Hoe gaan de ramen open? Dat lukte de toekomstige gebruikers vaak niet goed. Toen het gebouw steeds meer vorm kreeg, ontdekten die instellingen dan ook dat het niet was wat zij voor ogen hadden.

Beweegbare vloer

Een van de grootste teleurstellingen was volgens Tepl dat er in de concertzaal geen beweegbare vloer kwam. Een vloer die bij klassieke concerten schuin kan worden gemaakt, zodat je niet tegen het hoofd van de mensen die voor je zitten kijkt, én die vlak kan worden gemaakt voor bijvoorbeeld congressen of popconcerten. De directeur van het Residentie Orkest was ervan overtuigd dat ze de instellingen om zo'n vloer hadden gevraagd. Er was tijdens de bouw ook nog een moment om die alsnog in het gebouw te installeren, maar dat gebeurde uiteindelijk toch niet. 'Een pijnlijk resultaat', aldus Tepl, die ook zei dat er nu eigenlijk geen concertzalen meer worden gebouwd zónder zo’n vloer.
Een ander bij de commissie veelbesproken punt is dat de instellingen zelf ook zouden bijdragen aan de bouw van Amare. Zij zouden daarvoor vijftien miljoen euro ophalen bij sponsoren. Dit terwijl uit een analyse van een gespecialiseerd bureau was gebleken dat een bedrag tussen de vijf en maximaal twaalf miljoen mogelijk zou moeten zijn. Ook Tepl vertelde donderdagavond dat dit bedrag volgens hem veel te hoog gegrepen was. Hij verklaarde ook dat de gemeente Den Haag inmiddels heeft geaccepteerd dat de bijdrage er nooit meer komt. De vorige wethouder van cultuur, Robert van Asten (D66), zou de instellingen van de verplichting hebben ontslagen.

Nog steeds geschillen

Nadat het een aantal keren fors was uitgesteld, werd Amare op 19 november 2021 officieel in gebruik genomen. Maar bijna anderhalf jaar later zijn de geschillen met de bouwer nog steeds geen verleden tijd, vertelde Tepl. 'We hebben nog steeds problemen.'
Amare
Amare © Den Haag FM
Een daarvan is het podium van de concertzaal. De vloer ervan kent een aantal luiken waar kabels uitkomen. Die kampen met problemen, aldus de directeur. Zo zakte er een vleugel doorheen. Mede daarom kwam de Arbodienst tot de conclusie dat het podium niet veilig is. Ook kan de vleugel niet van dat podium af, omdat de deur waar die doorheen zou moeten twee centimeter te smal is.

Roltrap vaak stuk

Verder doet een belangrijke roltrap in het gebouw het niet goed. Tepl: 'Die is elke week kapot. Dat wordt dan wel weer gerepareerd, maar het zou leuk zijn als de roltrap het eens twee weken zou doen, want het publiek heeft er hinder van. De gastvrijheid staat een beetje onder druk.'
Een ander probleem is dat het Resident Orkest voor repetities in Amare een speciale zaal heeft gekregen. In de praktijk kan het orkest daar niet in volledige bezetting oefenen vanwege akoestische problemen. Dat zou gehoorschade opleveren bij de leden. 'Als daar tachtig musici spelen, komt de Arbodienst binnen een half uur langs', aldus Tepl. Volgens de directeur voldoet de zaal dan ook niet aan de eisen die vooraf waren gesteld. Maar de bouwer betwist dat. Gevolg: als het orkest in volledige bezetting wil oefenen, moet het uitwijken naar de concertzaal. Die kan daardoor niet voor andere activiteiten worden verhuurd. De directeur: 'Dat is voor Amare een probleem.'

Verzakt

De problemen die Tepl schetste zijn niet de enige die na de oplevering van Amare naar buiten komen. Zo bleek eind april 2022 al dat de vloeren van twee zalen waren verzakt. Dat probleem is die zomer nog wel opgelost door de bouwer.
De commissie ondervroeg de directeur ook over de samenwerking met de andere culturele instellingen. De bedoeling van Amare was dat er meer synergie zou ontstaan. Maar volgens Tepl is dat ingewikkeld. Zo is samenwerking met het Nederlands Danst Theater lastig. De officiële muzikale partner van dat gezelschap is het Amsterdamse Balletorkest. En volgens de huidige subsidieregels mogen beide Haagse gezelschappen daarom niet intensief samenwerken.

Dankbaar

Toch is Tepl al met al blij dat het Residentie Orkest in Amare zit. 'Ik klaag veel, maar dat doe ik voor het orkest en de stad, want we praten over gemeenschapsgeld. Maar wij zijn als orkest ontzettend dankbaar dat we in het gebouw mogen spelen. In deze zaal wordt het orkest elke week beter.'
Vrijdag is het de beurt aan oud-wethouder Boudewijn Revis (VVD) om voor de enquêtecommissie te verschijnen. Volgende week gaan de verhoren verder en komen onder meer oud-wethouder Joris Wijsmuller (Haagse Stadspartij), oud-burgemeester Pauline Krikke en oud-directeur Henk van der Meulen van het Koninklijk Conservatorium langs. Ook heeft de enquêtecommissie twee directieleden van bouwer Volker Wessels opgeroepen, maar het is de vraag of zij zullen verschijnen.

💬 Neem contact op! Heb jij een tip of opmerking voor de redactie? Stuur ons een bericht via het contactformulier!

Altijd op de hoogte van het laatste nieuws en achtergronden uit Den Haag? Download onze app en ontvang notificaties bij belangrijk nieuws uit jouw stad!