Betaald parkeren verdeelt Vogelwijk: 'Ik moet straks de auto in de tuin zetten'

DEN HAAG - De emoties lopen hoog op in de chique Vogelwijk. De inzet: betaald parkeren. Dat is in een deel van de wijk al ingevoerd door de gemeente en het andere deel zal volgen. Veel bewoners kunnen echter voor hun auto geen bewonersvergunning krijgen omdat ze hun wagen in principe op eigen terrein kunnen parkeren. Klein probleempje: bij veel huizen is de parkeerruimte allang omgetoverd tot bijvoorbeeld een fietsenschuurtje of een tuin. 'Hier verdwijnt groen voor stenen, een bijzonder kwalijke ontwikkeling'.
De meningen over betaald parkeren zijn verdeeld in de Vogelwijk en daarom spreekt voorzitter Redmar Wolf van de wijkvereniging daarover heel voorzichtig. Totdat de POET te sprake komt, de regeling 'Parkeren Op Eigen Terrein': 'Hierover durf ik wel namens alle bewoners van de wijk te spreken als ik dat een domme maatregel noem. Een weeffout in het beleid voor de Vogelwijk.'
Wolf legt uit wat die POET is: 'Wanneer je een oprit bij je huis hebt, dan moet je volgens de POET de auto op eigen terrein kwijt kunnen. Daarom krijg je van de gemeente geen parkeervergunning om op straat te parkeren en wordt er voor een tweede auto het hogere tarief berekend. Maar bij mijn huis is het deel waar de auto dan moet staan al heel lang onderdeel van mijn tuin, dat is groen', legt Wolf uit.
Champagne-probleem
Hij voegt er meteen aan toe dat het 'natuurlijk een beetje een champagne-probleem is', maar de emoties en de zorgen zijn er niet minder om. 'Mijn eerste reactie was ook: "Ik ga mijn auto niet in mijn tuin zetten". Maar de enige manier om dan een parkeervergunning te krijgen, is als ik de inrit bij mijn huis laat verwijderen. En dat is weer niet handig wanneer ik mijn nieuwe elektrische auto wil opladen met stroom van mijn zonnepanelen. Daarnaast doet het in de toekomst misschien ook wat met de waarde van je huis.'
De POET-regeling is bedoeld om bijvoorbeeld te voorkomen dat bewoners van nieuwbouwappartementen met een eigen parkeergarage, hun auto toch op straat in de wijk parkeren. Daarom komen mensen met een eigen parkeerplaats niet in aanmerking voor een voordelige bewonersvergunning. En voor een eventuele tweede of derde auto die wel op straat geparkeerd wordt, gelden hogere tarieven. Kost de vergunning voor een eerste auto 90 euro per jaar, voor een tweede auto is dat zo'n 315 euro en voor een derde auto tik je bijna 630 euro af. Het doel van de POET is om de parkeerdruk op straat te verlagen.
Auto in de tuin
In de Vogelwijk-Noord is sinds 1 april het betaald parkeren al ingevoerd. In de straten die voorheen vol stonden met busjes, caravans en auto's, is het nu heel rustig. Toch kreeg menig bewoner voor hun auto geen parkeervergunning. En daarom staat op de Nieboerweg sinds een paar weken de kleinste auto van het gezin Korswagen in de voortuin. 'Mijn eigen auto past niet, die is te groot', legt Bas Korswagen uit. 'We proberen nu zo te parkeren dat de deur naar de schuur nog open kan, maar met een fiets kom je er niet meer langs.'

Op de Boomkruiperlaan heeft een 82-jarige dame ook haar auto nu in de tuin staan omdat ze geen vergunning heeft gekregen. 'Ik vind het wel heel eng om die oprit uit te rijden. En hij staat onder een boom, waardoor de auto onder de vogelpoep en de hars zit. Als ik weg ga, moet ik eerst de auto schoonmaken. Maar voor die boom krijg ik geen kapvergunning', verzucht ze.
Hockeyveldje en boompjes
En dit is precies wat gevreesd wordt aan de andere kant van de wijk, waar het betaald parkeren nog ingevoerd gaat worden. In de Talinglaan was het tot twee weken terug heel rustig, maar 'onze wijk lijkt wel een transferium geworden van busjes, buitenlandse kentekens en campers', zegt een bewoner nu. Ook hij vreest geen parkeervergunning te krijgen omdat zijn huis een oprit heeft. 'De oprit is zo smal dat onze auto er niet in paste. Wij hebben dat stuk ongeveer vijf jaar geleden bij de tuin betrokken en inmiddels staat er een mooie grote walnootboom en allerlei andere beplanting.'
Om de hoek op de Pauwenlaan, is de oprit inmiddels afgesloten met een haag en ligt er een mini-hockeyveldje inclusief twee doelen. 'Als er betaald parkeren wordt ingevoerd, zit er niets anders op en dan halen we het weg', legt de bewoonster uit. 'Een auto kunnen we aan de andere kant kwijt, maar hier zit ook een oprit. Dus voor de tweede auto krijgen we waarschijnlijk ook geen vergunning.'
Gratis parkeren
Wijkvoorzitter Redmar Wolf begrijpt het idee achter de POET, zegt hij, maar in de Vogelwijk zou die helemaal niet van toepassing moeten zijn. 'Het is hier volstrekt misplaatst. De wijk is ruim opgezet met veel groen en er is op straat genoeg plek voor de bewoners om te parkeren. De parkeerdruk in de wijk ontstaat omdat het hier nog gratis is en mensen van buiten de wijk hun auto hier zetten. De gemeente werkt hier een beetje one size fits all'.
Dat laat verkeerswethouder Anne Mulder zich geen twee keer zeggen. 'We gaan maatwerk leveren in de Vogelwijk', zegt hij stellig. 'Als er op het stuk waar volgens de gegevens van de gemeente een auto geparkeerd kan worden inmiddels een uitbouw voor de keuken of een tuin is aangelegd, dan gaan we daar coulant mee om.'
In het coalitieakkoord is afgesproken dat betaald parkeren in alle wijken van Den Haag wordt ingevoerd. Dus ook in de Vogelwijk. De enige uitzonderingen zijn de wijken Vroondaal, Wateringse Veld en het stadsdeel Leidschenveen/Ypenburg, totdat de parkeerdruk daar ook te hoog wordt.
Hoe het maatwerk en de coulance er precies gaan uitzien, is nog niet duidelijk. De gemeente presenteert de plannen voor betaald parkeren en de POET in de rest van de Vogelwijk over een paar weken. Volgens de wethouder is het voor maatwerk niet nodig dat ambtenaren huis voor huis de situatie gaan bekijken. Maar nu snel een tuin aanleggen om zo de POET te vermijden, is ook nutteloos volgens Mulder: 'Het gaat echt om de bestaande situatie zoals die nu is.'
Wat de gemeente aan coulance kan bieden aan de bewoners van het noordelijke deel van de wijk die al een deel van hun tuin opgeofferd hebben voor de auto omdat daar het betaald parkeren al is ingevoerd, is ook nog niet duidelijk. 'Daar gaan we naar kijken', belooft Mulder.
Vogelwijk versteend
In het maatwerk van de gemeente heeft voorzitter Wolf van de wijkvereniging weinig vertrouwen. 'Ons is verteld dat dat alleen kan wanneer je de oprit laat verwijderen. Dat kost zo'n 1500 euro en die krijg je natuurlijk nooit meer terug als een volgende bewoner bijvoorbeeld wel een oprit wil.' Daarnaast vindt hij dat de gemeente 'niet de schoonheidsprijs verdient' voor de communicatie over de POET.
Want zo lang de onduidelijkheid duurt ziet hij al op verschillende plekken delen van tuinen verdwijnen voor bestrating. 'Een substantieel deel van de wijk is aan het verharden, die beweging is al zichtbaar', vertelt Wolf. Hij voegt eraan toe: 'Dat is toch precies het omgekeerde wat de gemeente wil, dat het hier versteent. En dat is ook niet goed voor het milieu, het klimaat en het watermanagement in de wijk.'