Het Gelukskabinet sluit deuren door werkzaamheden Zeeheldenkwartier: 'Kan de huur niet meer betalen'

Het Gelukskabinet
Het Gelukskabinet © Judith Tielemans
DEN HAAG - Ondernemers in het Zeeheldenkwartier zijn de werkzaamheden in hun wijk inmiddels spuugzat. De Zoutmanstraat ligt nu al meer dan een jaar open, waardoor klanten wegblijven. Ook Sidney op der Heijde van de spirituele winkel Het Gelukskabinet heeft last van de werkzaamheden. Aangezien hij zo weinig omzet draait en hij zijn huur niet meer kan betalen, sluit hij over zes weken noodgedwongen zijn winkel.
Op der Heijde nam vijf jaar geleden de winkel aan de Zoutmanstraat over van een andere ondernemer. Daarvoor werkte hij twintig jaar als trambestuurder bij HTM. 'Ik heb veel spullen overgenomen van de vorige winkelier, die ook spirituele spullen verkocht. Wierook, stenen en lampen verkoop ik het meest, en af en toe wat meubels.'

Derde lockdown

Ook Het Gelukskabinet had veel te lijden onder de coronapandemie. 'Maar toen kwamen de werkzaamheden. We noemen het soms ook wel de derde lockdown. In de twintig jaar dat ik als trambestuurder heb gewerkt, heb ik nog nooit zo lang om hoeven rijden. Het is bizar om te zien hoe lang het hier allemaal duurt. Alle straten zijn constant afgesloten en er staat een man met een geel pak alle kanten op te wijzen, behalve naar mijn winkel.'
Het Gelukskabinet
Het Gelukskabinet © Judith Tielemans
De tramwerkzaamheden aan de Zoutmanstraat zijn inmiddels bijna klaar, maar toch wordt er nog volop gewerkt in de winkelstraat. 'Het is iedere keer weer wat anders. Zaterdag lag mijn stoep opeens weer open. Ze hadden eerst grijze tegels neergelegd, maar die moesten er weer uit. Op sommige dagen verdien ik maar 10 euro.'
Op sommige dagen krijg ik maar drie klanten
Voorheen betaalde Op der Heijde 1.500 euro aan huur. 'Dat kon ik niet meer betalen. Ik werd in die periode ook nog eens ziek, dus dat hielp ook niet mee. Ik heb de situatie toen uitgelegd aan mijn huisbaas. Hij heeft me geholpen door een muur te plaatsen in de winkel en de huur door de helft te splitten. Toch gaat mijn huur binnenkort weer omhoog. Ik heb besloten om ermee te stoppen.'
Ook zijn buurman, Roel Knollenburg, van het Haags Kinder Paradijs ziet de toekomst somber in. 'Het was een hele mooie winkelstraat, maar er is nu weinig van over. Op sommige dagen krijg ik maar drie klanten. Als het regent, komt er soms helemaal niemand. Voor mij is deze winkel een hobby, maar er zijn genoeg mensen die ervan moeten leven. Er zijn al meerdere winkels failliet gegaan. De gemeente hebben we hier nog nooit gezien. Ik vraag me af of we ooit een compensatie zullen krijgen.'

'Dien altijd een claim in'

Als het aan nadeelcompensatie-expert Christa Lagerweij-Duits ligt kunnen gedupeerde ondernemers het beste meteen aan de bel trekken als het slecht gaat met hun zaak. ‘Niet geschoten is altijd mis. Daarom adviseer ik ondernemers altijd om een claim in te dienen. Persoonlijk vind ik dat gemeentes zich wel wat dienstbaarder mogen opstellen.’
Dat sommige winkeliers niet zo happig zijn om hun omzetgegevens te delen, snapt Lagerweij-Duits wel. ‘Maar het is wel noodzakelijk voor de gemeente om zo’n claim te behandelen.’

💬 Neem contact op! Heb jij een tip of opmerking voor de redactie? Stuur ons een bericht via het contactformulier!

Altijd op de hoogte van het laatste nieuws en achtergronden uit Den Haag? Download onze app en ontvang notificaties bij belangrijk nieuws uit jouw stad!