Werkzaamheden Utrechtsebaan duurder dan gedacht, twee pompkelders raakten beschadigd

DEN HAAG - Bij werkzaamheden aan de Utrechtsebaan zijn vorig jaar twee pompkelders beschadigd geraakt. Dat schrijft wethouder Anne Mulder (VVD) aan de gemeenteraad. De kelders werken weer, maar er moet nog meer werk worden verzet. Dat kan dit jaar of volgend jaar gebeuren. Daarnaast moet er nog 'brandwerende bekleding' onder de viaducten komen. De werkzaamheden aan het deel van de A12 kostten meer geld dan vooraf werd gedacht.
'Tijdens het slopen van de betonnen vloeren zijn twee pompkelders beschadigd. Deze pompkelders, die de Utrechtsebaan drooghouden, zijn constructief zeker gesteld en terug functioneel maar behoeven een definitief herstel van de betonschade', schrijft wethouder Mulder. 'Het college zoekt in 2023 en 2024 naar mogelijkheden om dit werk uit te voeren.' Het is de bedoeling om de werkzaamheden uit te voeren als er ander werk wordt verzet waardoor de weg afgesloten moet worden.
Ook het spuiten van brandwerende bekleding moet nog gebeuren. 'De betreffende mortel is door mondiale leveringsproblemen te laat op het werk aangekomen en de verwerking was toen niet meer in te passen in de uitvoeringsplanning.' Het is echter geen probleem, schrijft de wethouder. Ook zonder de bekleding voldoen de viaducten aan wettelijk gestelde eisen en de Utrechtsebaan kan gewoon gebruikt worden. 'Wel wordt gekeken of de brandwerende bekleding in de toekomst alsnog aangebracht kan worden, in combinatie met andere werkzaamheden.'
Werkzaamheden
Tijdens de werkzaamheden (van januari tot juni 2022) is het asfalt vervangen en de betonnen vloer eronder is hersteld. Daarnaast werd onder de Boslaan de riolering aangepakt, zijn betonnen wanden schoongemaakt, stalen vangrails zijn vervangen door veiligere betonnen keermuren, zijn er lekkages gedicht, zijn er veilige vluchtwegen gebouwd, en zijn de openbare verlichting en de camerasystemen zijn vernieuwd.
De werkzaamheden duurden een maand langer gepland, zes maanden in plaats van vijf. 'Al met al heeft het werk circa 1,5 miljoen euro meer gekost dan het vooraf vastgestelde budget 19,4 miljoen euro.' In dat bedrag zijn prijsstijgingen nog niet meegenomen. 'Ook een groot deel van de in dit project gebruikte materialen, zoals asfalt, beton en staal, maar ook brandstoffen, zijn in de loop van 2022 fiks duurder geworden. De aannemer geeft aan dat de prijzen gedurende 2022 met circa 1,2 miljoen euro zijn gestegen.' De gemeente is met de aannemer in gesprek om te zien welk deel voor wiens rekening zal zijn.