Fietsverbod in Grote Marktstraat nog ver weg, nieuwe route 'niet veilig genoeg'

DEN HAAG - Een fietsverbod in winkelstraat de Grote Marktstraat in Den Haag lijkt voorlopig niet in zicht. De plannen voor het fietsvriendelijk maken van de alternatieve route zorgen niet voor meer veiligheid en comfort voor fietsers. Dat vinden partijen in de Haagse gemeenteraad en de Fietsersbond. En zolang er geen veilig alternatief is kan er geen sprake zijn van een fietsverbod in de binnenstad. 'Dit is niet de gedroomde alternatieve route', zegt PvdA-raadslid Janneke Holman.
De fietsroute door de Grote Marktstraat zorgt al jaren voor hoofdbrekens op het Haagse stadhuis. De winkelstraat is een voetgangersgebied, waar fietsen is toegestaan. Dat levert soms gevaarlijke en onduidelijke situaties op, waarbij voetgangers en fietsers tegen elkaar botsen. Daarom komt er een alternatieve route voor fietsers die parallel loopt aan de Grote Marktstraat en gaat over de Gedempte Burgwal en Gedempte Gracht.
Maar die alternatieve route is momenteel niet bepaald aantrekkelijk voor fietsers. De straat is smal en er rijdt veel verkeer. Om die situatie te verbeteren, heeft de gemeente plannen gemaakt om de weg opnieuw in te richten. Daar is al een voorschot op genomen en er zijn inmiddels meer dan vijftig parkeerplaatsen weggehaald door het tijdelijk plaatsen van houten vlonders met bankjes, waardoor er minder auto's de straat in zouden moeten rijden. Ook mogen vrachtwagens alleen in de ochtenduren laden en lossen. Dat moet fietsers nu alvast verleiden om de alternatieve voorkeursroute te nemen.
Geen fietsverbod
Maar deze aanpassingen zijn niet genoeg, weet ook het college van burgemeester en wethouders en daarom gaat de alternatieve route begin 2025 verder op de schop. Over dit ontwerp debatteert de gemeenteraad donderdag in een commissievergadering. De fietspaden worden breder en er komt meer groen. Toch gaan ook deze plannen de Fietsersbond niet ver genoeg.
'Op basis van de nu voorliggende plannen ontstaat er geen comfortabel noch veilig alternatief voor de fietsroute over de Grote Marktstraat', zegt Nol Witte van de Fietsersbond. Daarom kan er volgens hem geen sprake zijn van een fietsverbod in de Grote Marktstraat. 'Eerst moet het alternatief herkenbaar zijn als fietsroute en dat is niet het geval', zegt hij. Ook rijden er te veel auto's, die zorgen voor onveiligheid voor fietsers. 'Om er een veilige fietsroute van te maken, is de enige mogelijkheid om de Gedempte Burgwal en de Gedempte Gracht nog veel autoluwer te maken dan het nu is.'
Enige oplossing
Dat vindt ook PvdA-raadslid Janneke Holman. Zij is blij dat de straat mooier wordt en er parkeerplekken verdwijnen, maar het is volgens haar niet de 'gedroomde alternatieve route' voor de Grote Marktstraat. De auto's moeten veel verder terug worden gedrongen, stelt ze. Holman: 'Dat is de enige oplossing. Wat je nu ziet, is dat fietsers en automobilisten op dezelfde momenten hier komen om te gaan winkelen. Dat botst en moet echt veranderen.'
Holman erkent dat het niet makkelijk is om auto's te weren. 'Ik snap dat je niet zomaar parkeergarages kunt sluiten.' Voor haar is dat de reden om kritisch te zijn op het voornemen van het college om na de herinrichting fietsers 'meer dwingend te sturen' naar de alternatieve route. 'Ik ben er echt nog niet aan toe om de Grote Marktstraat te sluiten voor fietsers en te zeggen: dit is de alternatieve route.'
Ze willen 1600 fietsers door deze smalle straat proppen
Hart voor Den Haag verzet zich daarentegen met hand en tand tegen het verminderen van het autoverkeer in de Gedempte Burgwal en Gedempte Gracht. 'Het is de zoveelste manier waarop wordt geprobeerd om auto's de stad uit te pesten', zegt raadslid Jelle Meinesz van Hart voor Den Haag. 'Gevolg is dat mensen niet meer naar de binnenstad komen en naar de Mall of the Netherlands gaan, waar je gratis kan parkeren.'
Meinesz ziet sowieso niets in een fietsverbod voor de Grote Marktstraat. Hij wil dat fietsen daar mogelijk blijft. 'Leg gewoon een duidelijk fietspad aan door de Grote Marktstraat', zegt hij. 'Daar is plek genoeg voor. Nu willen ze 1600 fietsers door deze smalle straat proppen.'
Geen veilig alternatief
Ook de Fietsersbond vindt dat fietsen door de Grote Marktstraat mogelijk zou moeten blijven. 'Zeker op rustige momenten zien wij geen enkele reden om dat te verbieden', zegt Witte. 'Maar deze discussie speelt nog helemaal niet. Zolang er geen veilig alternatief is, kan er geen sprake zijn van het weren van fietsers.'