'Irritante en lelijke' hekken op perron Den Haag HS blijven voorlopig staan

DEN HAAG - Iedereen die we er naar vragen, vindt het best wel gek: midden op twee perrons van Station Hollands Spoor in Den Haag staan al maandenlang ijzeren hekken. 'Irritant. Lelijk ook', zegt een vrouw. 'Gevaarlijk', vindt iemand anders. Maar voorlopig gaan de hekken nog niet weg.
Een wegglijdende kinderwagen. Dat is de aanleiding voor deze hekken, vertelt een woordvoerder van ProRail. 'Het loopt daar schuin af naar het spoor toe en daardoor is er een kinderwagen gaan rollen. Dat willen we niet, dat is gevaarlijk. Daarom hebben we splitlevel aangebracht', zegt ProRail tegen Omroep West.
'Een verhoging van minder dan een centimeter', verduidelijkt de woordvoerder. 'Daardoor is dus verschil in hoogte op het perron ontstaan.' En dat leidde tot nieuwe problemen. 'Mensen hebben altijd haast op een station en die gaan dan rennen. Iemand heeft daarbij zijn enkel bezeerd door het hoogteverschil en toen hebben we die hekken geplaatst.'
'Afschuwelijk'
En die staan nu al sinds begin dit jaar op de perrons van spoor drie en vier. Als we twee Haagse dames die lekker koffie zitten te drinken op een bankje naast het hek ernaar vragen, beginnen ze direct een beetje besmuikt te lachen.

'We zaten er al naar te kijken. Dit is toch afschuwelijk. Als er een trein aankomt, moet je helemaal omlopen', zegt de een. 'Ja, irritant. En gevaarlijk ook. Ik heb ook geen idee waarom dit is', zegt de ander, nippend aan haar bakkie troost van de naastgelegen kiosk.
'Even wennen'
Op spoor vier stapt een vrouw uit de zojuist aangekomen trein. 'Ik woon al twintig jaar in Barcelona. Daar heb ik dit nog nooit gezien.' Ze vermoedt dat het iets met een verbouwing te maken heeft. 'Zonde ook van zo'n mooi oud station. Waarom zetten ze niet een fraai gietijzeren hek neer, zoals bij de roltrap?'
Andere reizigers lijken er inmiddels al aan gewend, als we de medewerksters van de kiosk mogen geloven. 'In het begin kregen we er best veel vragen over', zegt één van hen. 'Het was even wennen, maar nu lopen er niet veel mensen meer tegenaan.'
Hoop gedoe om niks?
En nee, zegt ze vrolijk, zelf is dat haar nooit overkomen. Toch blijft de vraag: waarom nu die hekken, is dat niet een hoop gedoe voor één weggegleden kinderwagen en één verstuikte enkel? Blijkbaar ging het sinds de opening van het station in 1843 altijd goed?
ProRail: 'Als die kinderwagen onder een trein terecht was gekomen en wij wisten van het hoogteverschil, dan hadden wij nu de vraag gekregen waarom het probleem niet was opgelost.' Een verzakt perron, met een paar millimeter of een centimeter, dat komt wel vaker voor, erkent de woordvoerder.
Langdurige gesprekken
Toch kennen we weinig stations met deze hekken. Hoe vaak dit soort hekken zijn geplaatst, kan de woordvoerder niet zeggen. Net zomin als wanneer de hekken op het Haage station weer worden weggehaald.

'We werken aan een permanente oplossing, maar daarover zijn we in gesprek met meerdere partijen, zoals de NS, de gemeente en architecten.' Dat lijkt niet echt op te schieten. 'Het duurt inderdaad even, dat komt omdat we een weloverwogen beslissing willen nemen.'
'Zonde van belastinggeld'
In de tussentijd komen er nog steeds klachten binnen over de hekken. 'Mensen vinden ze nutteloos en lelijk, gezien de monumentale aard van het station.' Toch maar die gietijzeren hekken, dan? 'Dat klinkt prachtig, maar dat is niet zo snel te realiseren.'
En dat is niet de enige reden. 'Zoiets is ook heel kostbaar, dat is echt zonde van het belastinggeld. We vinden hekken sowieso geen definitieve oplossing.'
Omgevingscommunicatieadviseur (3x woordwaarde)
Verspreid over het station staan nog meer hekken, maar die hebben te maken met de fikse verbouwing van Hollands Spoor. Die moet eind van dit jaar klaar zijn. Of de hekken dan ook weg zijn, lijkt twijfelachtig. Is het misschien een goed idee een bordje met uitleg neer te zetten, zodat mensen in elk geval snappen waarom ze er staan?
'Dat is niet meer nodig, nu Omroep West dat aan iedereen heeft verteld', lacht de woordvoerder. 'Maar dat is inderdaad wel een goed idee. Ik zal het neerleggen bij de omgevingscommunicatieadviseur.'
