Groot waterlek flat Bezuidenhout ontstond in warmwaterleiding: 'Hadden we niet kunnen voorzien'

DEN HAAG - Het blijft nog onduidelijk wanneer de bewoners van de flat in het Beatrixkwartier terug kunnen naar huis. Dat zegt Maurice Kuijten, directeur bij Schep Vastgoedmanagers, de beheerder van het gebouw. In de flat ontstond afgelopen weekend een groot waterlek. Als alles meezit, maar daarbij houdt hij een slag om de arm, zou een deel van de bewoners later deze week terug kunnen. Bewoners zijn boos over de communicatie. 'Ze moeten nu met informatie komen.'
In de nacht van zaterdag op zondag ontstond er een lekkage op de elfde verdieping in het pand aan de Carolina van Nassaustraat. Water gutste daardoor door het gebouw heen naar beneden. De flat werd daarna onbewoonbaar verklaard. Volgens Kuijten ging het om een warmwaterleiding die spontaan knapte. 'Dit hadden we niet kunnen voorzien.'
De beheerder van het gebouw, dat 23 etages telt, zegt dat de oorzaak inmiddels is opgelost en dat netbeheerder Stedin maandag alle elektra heeft vervangen die vervangen moest worden. 'Het hele gebouw kan als zodanig weer op stroom worden aangesloten', vertelt Kuijten. Maar daarmee is alle ellende nog niet opgelost.
Lift moet werken
Tussen de eerste en de elfde etage moeten alle meterkasten vervangen worden. 'Die zijn niet zomaar op voorraad, maar die worden donderdag allemaal vervangen.' Verder speelt de lift een heel belangrijke rol. 'Die moet het doen. Want theoretisch is er vanaf de twaalfde etage niets aan de hand. Maar als iemand het aan z'n hart krijgt, dan gaat het ambulancepersoneel niet eventjes negentien hoog met de trap.'
Volgens Kuijten van Schep Vastgoedmanagers wordt daar nu hard aan gewerkt. 'Er wordt gekeken of er schade is aan de lift. Als er geen schade is, dan kan die vrijgegeven worden. En als dat zo is dan kan de gemeente Den Haag daarna vrij snel zeggen: vanaf de twaalfde etage en hoger kan terug naar huis.' Maar Kuijten benadrukt dat het nog niet zover is.

Bewoners zijn ondertussen niet te spreken over hoe ze worden bijgepraat door de verhuurder, BouwInvest. 'Er werd gezegd dat er een lekkage was, hoogstwaarschijnlijk in de warmwatervoorziening', vertelt bewoner Jouke Osinga van de 23ste verdieping. 'Dat was het eerste moment en daarna hebben we eigenlijk nooit meer gehoord wat het eigenlijk was.'
Ook medebewoner George de Ceuninck, die op de vierde etage woont, heeft geen goed woord over voor de manier van communiceren door de verhuurder. 'Het is op dit moment niet helder hoe dit straks afloopt', zegt hij. 'Of dit nog een maand duurt of een week? Geen flauw idee. Er is maar een klein beetje informatie en dat is gewoon niet goed.'
Hotelkosten
De bewoners werden zaterdag opgevangen in een nabijgelegen hotel. 'Dat betaal ik nu zelf', zegt De Ceuninck. 'Dat krijg ik wel terug, zeggen ze. Maar de vraag is wanneer. Vanochtend heb ik 500 euro afgetikt voor de komende twee dagen. De eerste twee dagen werden geregeld door de gemeente.' Daarna hebben de bewoners de hotelkosten zelf moeten betalen.
Zijn (veel hogere) bovenbuurman Osinga noemt het hotel een 'heel luxe daklozenopvang'. 'Want zo voelt het als je geen huis hebt. Het is voor iedereen onzeker. We werden geacht tot vrijdag een hotelkamer te hebben, maar het hotel zit donderdagnacht helemaal vol. Dus als ik voor donderdag niet terug naar huis kan, dan moet ik ineens voor een nacht maar zien waar ik slaap. Dat vind ik heel vervelend.'
Zeiden ze maar een keer: we vinden het heel vervelend voor jullie - bewoner Jouke Osinga
'Ze moeten nu met informatie komen', vult George de Ceuninck aan. 'Helderheid, geen wollige taal. Gewoon zaken doen.' Volgens Osinga wordt de menselijke kant vergeten. 'Ik zou het fijn vinden als ze bij wijze van twee keer per dag een mailtje sturen wat er tot dan toe allemaal bekend is. Al was het maar dat ze ook een keer zeiden: we vinden het heel vervelend voor jullie. Het zou goed zijn als de huisbaas zelf een vertegenwoordiging stuurt en mensen in het hotel bij elkaar roept om hun verhaal te doen.'
Maurice Kuijten van Schep Vastgoedmanagers, die ook het woord doet namens verhuurder BouwInvest, snapt de frustratie van de bewoners. 'Dat zou ik zelf ook hebben.' Volgens hem wordt er elke dag een mail gestuurd.
'Liefst zekerheid geven'
'Wij communiceren wat er te melden valt. Als er iets is wat voor hen van belang is, dan doen we dat. Gisteren hebben we een mail gestuurd waarin stond: wat is er vandaag gebeurd, wat gebeurt er morgen en wat is de hoop voor de komende dagen?' Kuijten geeft aan dat hij mensen het allerliefst zekerheid zou geven. 'Als ik dat kon had ik dat allang gedaan. Alleen op dit moment kan ik niks melden.'
Los van de lift die nu wordt nagekeken en de meterkasten die moeten worden vervangen, worden alle woningen van de eerste tot de elfde etage van binnen gecontroleerd, zegt de beheerder. 'Je kunt wel zien dat er veel vochtschade is. Het beeld is heel wisselend.' Hoe dat dus verder gaat en moet, kan Kuijten niet zeggen. 'De woning waar het gebeurd is moet in ieder geval helemaal opnieuw opgebouwd worden. Daar is niet veel meer van over.' De bewoner van dat huis is in het buitenland en komt waarschijnlijk woensdagavond terug.