Omleidingen en extra fietsenstallingen voor bouw woontorens Den Haag Centraal

DEN HAAG - Voor Den Haag Centraal komen twee nieuwe woontorens. De werkzaamheden op het Koningin Julianaplein daarvoor beginnen op 1 oktober. Daarvoor gaat de grote bewaakte fietsenstalling onder het station tijdelijk dicht en wordt het verkeer iets omgeleid. De route tussen de binnenstad en Bezuidenhout blijft gewoon beschikbaar voor het verkeer.
In oktober beginnen de voorbereidende werkzaamheden voor de bouw van de torens. Half november worden de bouwhekken verplaatst, fietsers en auto's worden vanaf dan omgeleid via een 'kleine slinger'. Voetgangers kunnen oversteken naar de Koekamp. Daarnaast komen er 400 extra fietsplekken op de Zwarteweg, omdat de grote fietsstalling aan de Bezuidenhoutseweg dichtgaat.
Op het plein voor het centraal station komen twee woontorens met 396 woningen en een stadshal naast het station. Ook wordt het plein vernieuwd waardoor je vanuit het station direct naar de Koekamp en het Malieveld kan lopen. Het moet de nieuw entree van de stad worden.
'Eindelijk gaan we beginnen met bouwen van het nieuwe visitekaartje van onze stad. Geweldig, maar dat gaat helaas niet zonder overlast. Daarom hebben we gekeken naar hoe we het toch zo veilig en prettig mogelijk kunnen maken voor iedereen. Dat betekent, voldoende parkeerplekken bij het station en geen lange omleidingen', aldus wethouder Robert van Asten (D66).
Bezuidenhoutseweg blijft beschikbaar
De Bezuidenhoutseweg is een belangrijke route voor wandelaars, fietsers en automobilisten. De weg blijft dan ook gewoon beschikbaar voor het verkeer. Met een tijdelijke 'slinger' in de weg kunnen fietsers en auto's er veilig blijven rijden. Voetgangers worden omgeleid via de Koekamp.
Zodra ze met de bouw van de torens bij de 22ste verdieping zijn, wordt de Bezuidenhoutseweg vanwege de veiligheid soms een kwartier afgesloten voor auto's. Die worden dan omgeleid via de Prinsessegracht. Fietsers kunnen dan over de rijbaan rijden. Om opstoppingen te voorkomen wordt dit buiten de spits gedaan.

De P+R-autoplekken op de Bezuidenhoutseweg worden verplaatst. Die komen tussen de tunnel en New Babylon. Op de middenberm voor de fietsenstalling wordt het te krap voor auto's door de verschuiving van de rijbaan.
Fietsenstalling
Vanwege de bouwwerkzaamheden gaat de grote ondergrondse fietsenstalling van het station dicht. In de stalling zijn 7.000 plekken en op de drukste dagen parkeren zo'n 3.000 mensen daar hun fiets. Fietsers moeten vanaf 1 oktober hun fiets ergens anders neerzetten. Dat kan bij de fietsflat aan de Rijnstraat en aan de Anna van Buerenstraat. Deze stallingen hebben in totaal plek voor 3.500 plekken.
Om ervoor te zorgen dat reizigers hun fiets dichtbij het station neer kunnen zetten komen er extra fietsnietjes op de Zwarteweg, op 200 meter van het station. Daardoor is er plek voor 400 extra fietsen. De parkeerplaatsen voor auto's vervallen daar dan, behalve de gehandicaptenparkeerplaatsen. Die blijven beschikbaar.

Bakfietsen
Voor bakfietsen is er ruimte in de bewaakte Anna van Buerenstalling en op de Zwarteweg. Brede fietsen met kratjes en kinderstoeltjes kunnen ook naar de Zwarteweg. Tijdens de eerste week van de sluiting van de ondergrondse stalling staan er verkeersbegeleiders om mensen de weg te wijzen naar de andere stallingen.
Volgens de wethouder gaat het allemaal passen. 'We hebben het doorgerekend. Maar we weten dat we in de praktijk ook te maken hebben met zwerffietsen en beschadigingen. Zwerffietsen halen we weg en we repareren eventuele beschadigingen aan de rekken', zegt Van Asten.
De gemeente zegt goed in de gaten te blijven houden of iedereen zijn fiets goed kwijt kan. 'Mocht het toch anders uitpakken dan zorgen we voor meer pop-up stallingen.