Boekhouder Ali helpt nieuwe kwetsbare Bulgaren: 'Ik weet hoe zij zich voelen'

DEN HAAG - De Bulgaarse boekhouder Ali Youssef kreeg met regelmaat landgenoten met privéproblemen op bezoek. Na maanden van onbetaald helpen, ging er een lampje bij hem branden: 'Ik moet een adviescentrum oprichten waar Bulgaren terechtkunnen voor eventueel gratis hulp, gegeven door mensen die hetzelfde hebben doorstaan.' Inmiddels is dat hem gelukt. 'Dit moet een knooppunt zijn voor de Bulgaarse gemeenschap.'
Het merendeel van de Bulgaren die Ali Youssef om hulp vragen, hadden het al moeilijk in hun thuisland. 'De mensen komen hier niet naartoe, omdat ze alles mee hadden. Ze zijn laagopgeleid en kwamen naar Den Haag omdat ze in Bulgarije geen werk konden vinden. Vervolgens lopen ze hier tegen administratieve problemen, een enorme taalbarrière en allemaal regels aan die ze niet kennen.'

Misbruik
Youssef zag dat landgenoten die hier al langer wonen vaak misbruik maken van de kwetsbare positie van nieuwelingen. 'Ik zie zo vaak advertenties in het Bulgaars voorbij komen op Facebook waar de kinderopvangtoeslag wordt gepresenteerd als een makkelijke manier van geld verdienen.'
De 'boekhouder' vraagt dan om 1000 euro voor de aanvraag en de klant denkt 1500 euro per maand te verdienen. 'Later komen ze dan natuurlijk in de problemen. De desbetreffende klant heeft vaak niet eens kinderen, laat staan dat ze recht hebben op die toeslag.'
Gratis hulp
Er zijn meerdere informatiepunten waar de Bulgaren naartoe konden voor hulp. Maar die weten de subcultuur niet te bereiken, legt Youssef uit. 'Achter de balie staan goedbedoelde vrijwilligers die Engels of Nederlands spreken, maar geen Bulgaars. Daarnaast begrijpen ze ook de cultuur niet. De afstand tussen hen en de Bulgaren is dan veel te groot. Helpen zit er dan al helemaal niet in.'
Om hier een einde aan te maken, richtte Youssef drie jaar geleden het Bulgaarse Adviescentrum op in Escamp. Samen met zijn drie werknemers helpt hij 800 betalende klanten. Daarnaast heeft hij ook nog 2000 klanten aan wie hij zijn diensten gratis levert.
Velen weten niet dat je hier een zorgverzekering moet hebben
'De betalende klanten helpen we met dingen als zorgtoeslag aanvragen of een zorgverzekering kiezen. Dat kunnen zij niet zelf. Velen weten niet eens dat je in Nederland een zorgverzekering moet hebben. Voor alle kleinere taakjes zoals brieven lezen, apps installeren, naar de gemeente gaan of mailtjes schrijven hoeven ze niet te betalen.'
Vanaf 2008 zijn er ieder jaar in steeds grotere getallen Bulgaren naar Den Haag toegekomen. Inmiddels zijn ze zelfs goed voor 1,5 procent van de Haagse bevolking. Dat blijkt uit cijfers van het jaarlijkse rapport 'De Staat van de Stad'. Het merendeel van de groep komt hiernaartoe om te werken in het Westland en te wonen in Den Haag.
Bedankjes
Maar regelmatig staan er klanten op de stoep met dozen vol tomaten en komkommers. Zoveel dat ze nu een hele voorraad kast hebben met traktaties, koffie en groenten. Dat geven de klanten als bedankje voor de hulp. 'We zijn het op den duur maar gaan accepteren als betalingsvorm', vertelt Youssef lachend.
Terwijl hij dat vertelt staat één van zijn werknemers te praten met een klant. 'Dat is Gritoz. Die is inmiddels deel geworden van het meubilair. Hij komt regelmatig langs om even een praatje te maken. Dat doen meer van onze klanten.'

Ontmoetingsplek voor Bulgaren
Omdat het Adviescentrum maar een kleine bijdrage vraagt voor de hulp en regelmatig wordt uitbetaald in groenten en snoep, verdient Youssef er maar een dunne boterham mee. Maar dat is geen probleem, vertelt hij. 'Het is niet de bedoeling dat we een winstgevend boekhoudbedrijf zijn. Ik zie meer in een toekomst als verkapte sociaal werkers.'
'Toen we hier kwamen, spraken we ook geen Nederlands. Ik en al mijn werknemers weten hoe zij zich voelen. Je kent de taal niet, je kent de regels niet, je kent ook niet mensen die jou kunnen helpen. We kennen de regels inmiddels wel en weten hoe we je problemen kunnen oplossen.'