Natuurorganisatie eist dat de provincie ingrijpt in Den Haag: het autoverkeer moet aan banden

© thehague.com
DEN HAAG - De provincie Zuid-Holland moet ervoor zorgen dat Den Haag het autoverkeer in de stad flink aan banden legt. Dat verkeer draagt er in belangrijke mate aan bij dat er veel te grote hoeveelheden stikstof in de duinen terechtkomen. Daarnaast zorgt het voor fijnstof en geluidsoverlast. Bovendien zou de leefbaarheid erop vooruit gaan als er minder auto's in de stad rijden. Dat stelt de natuurorganisatie Mobilisation of the Environment.
Die organisatie is landelijk bekend vanwege de vele gewonnen rechtszaken over stikstof en start nu een procedure bij de provincie Zuid Holland over het ontbreken van een 'stikstofreductiebeleid' in Den Haag. Het provinciebestuur is wettelijk verplicht erop toe te zien of gemeenten wel voldoende maatregelen nemen om de uitstoot van stikstof in te dammen en moet dus een besluit moeten nemen over het verzoek van Mobilisation of the Environment (MOB).
Valentijn Wösten, juridisch raadsman van Mobilisation, wijst erop dat binnen direct naast de stad belangrijke en ook door de wet beschermde natuurgebieden liggen. Maar dat die 'steeds armoediger' worden, vanwege de te hoge stikstofuitstoot. Den Haag draagt daaraan twintig procent bij, aldus de organisatie. En hoewel de uitstoot met de helft zou moeten worden teruggebracht, gebeurt dat nog onvoldoende.

Mooie natuur

Wösten is trots op die mooie natuur in en zo vlakbij de stad, vertelt hij in het radioprogramma Lunchroom Lash van Den Haag FM. 'En het is ook heel bijzonder dat Den Haag zoveel mooie natuur heeft. Wij vinden dat je daar dan ook goed mee moeten omgaan. Niet alleen de lusten, maar ook de verantwoordelijkheid. Daar wonen dieren, daar groeien planten. Daar moeten we goed voor zorgen. En is het niet voor onszelf, dan op z’n minst voor de volgende generaties.'
Die zorg voor de natuur, is niet langer te combineren met de grote hoeveelheid autoverkeer in de stad. 'Er is veel te veel stikstof. In andere provincies in natuurlijk de veehouderij de hoofdleverancier van stikstof. In Zuid-Holland zit relatief weinig veehouderij. Dus dan kom je natuurlijk voor bij industrie, huishoudens en verkeer terecht', zegt de adviseur.

Van buiten

Den Haag houdt in nota's van de gemeente zelf vaak vol dat het grootste deel van de stikstof in de natuurgebieden van buiten de stad komt. En dat de gemeente daar maar in beperkte mate iets aan kan doen.
Onzin, vindt, Wösten. ‘Dat is een struisvogelreactie. Den Haag is regeringsstad, stad van vrede en recht. Dat zeg je niet vrijblijvend. Omdat stikstof heel ver reikt, geldt voor alle natuurgebieden dat er veel bronnen zijn. Op honderd kilometer van de bron is pas twintig procent neergeslagen. Dus het is altijd zo dat een stad een klein percentage is van het totaal. Dus als je dat argument gebruikt, dan hoeft niemand wat te doen. En het tweede punt is: de afspraak is dat iedereen in gelijke mate moet bijdragen. Dus ook de gemeente Den Haag voor het deel waar Den Haag verantwoordelijk voor is. Of dat één procent is of tachtig procent is, dat doet er niet toe. Iedereen moet in gelijke mate zijn bijdrage te leveren.’

Klus te klaren

Dan lijkt het misschien een betere tactiek om Den Haag daar rechtstreek zelf op aan te spreken en tot actie te dwingen. Maar dat is het niet, aldus de juridisch adviseur. ‘De provincie Zuid-Holland is in eerste instantie verantwoordelijk voor de Natura 2000-gebieden. Die staat aan de lat om ervoor te zorgen dat het allemaal in orde komt. De provincie had eigenlijk al afgelopen jaren het Haagse stadsbestuur, maar ook andere gemeentebesturen, moeten aanschrijven en zeggen: ‘Luister, we hebben allemaal een klus te klaren, dus wat hebben jullie te leveren? Wat gaan we eraan doen?’ Dat is kennelijk afgelopen jaren niet gebeurd.'
Daarom dus een schrijven aan de provincie om met beroep op de wet het gemotoriseerde verkeer in de stad aan te pakken. 'Wij zeggen nu tegen het provinciebestuur: We zien Den Haag niet op eigen initiatief iets doen, kennelijk hebben jullie ook niet het initiatief genomen, dus gaan we daar een procedure over starten. Je zou hopen dat dit helemaal niet nodig was. Het is bizar dat het gemeentebestuur en provinciebestuur dit niet op eigen initiatief doen. Hoe is het in godsnaam mogelijk dat er een wet nodig is om ervoor te zorgen dat je goed voor de natuur gaat zorgen?'

Brussel en Parijs

Wösten verwacht dat flinke maatregelen nodig zijn om ervoor te zorgen dat Den Haag de uitstoot van stikstof gaat reduceren. Maar dat het kan, staat volgens hem vast. 'Er zijn natuurlijk veel andere steden waar al enorme stappen zijn gezet. Ga kijken in Brussel. Daar is de Anspachlaan, een grote weg dwars door de stad, autovrij gemaakt. Ga kijken in Parijs. Daar zijn hele boulevards afgezet voor autoverkeer. In totaal is het autoverkeer daar met zestig procent gereduceerd.'
Mobilisation of the Environment heft nog geen reactie van de provincie gehad. Dat is volgens de adviseur ook niet zo vreemd. Het verzoek kan niet lichtzinnig ter zijde worden geschoven. 'Zijn aan het nadenken. Want ik heb mijn huiswerk gedaan om goede argumenten te geven, wetenschappelijk onderbouwd Het is goed doortimmerd. Zodat ze niet met smoezen kunnen komen om het weg te schuiven.

💬 Neem contact op! Heb jij een tip of opmerking voor de redactie? Stuur ons een bericht via het contactformulier!

Altijd op de hoogte van het laatste nieuws en achtergronden uit Den Haag? Download onze app en ontvang notificaties bij belangrijk nieuws uit jouw stad!