Buurt maakt zich zorgen om gevaarlijke Goudenregenstraat: 'Ambulance moest dit jaar 47 keer komen'

Het Goudenregenplein
Het Goudenregenplein © Omroep West
DEN HAAG - Al jaren maken buurtbewoners zich zorgen over de verkeerssituatie in de Goudenregenstraat, waar de tram, fietsers en auto's elkaar in de vrij smalle straat moeten zien te passeren. Met de weet dat er in 2027 een nog bredere tram gaat rijden en er een middenperron komt, is de angst voor meer slachtoffers nog groter geworden. 'We zien hier dagelijks mensen vallen.'
Het is de angst van veel fietsers in de Goudenregenstraat: onderuit gaan op de trambaan. Dankzij geparkeerde auto's aan beide zijden van de weg, tram 12 die door de straat heen dendert, druk autoverkeer en het gebrek aan geverfde fietspaden, is het voor fietsers een lastig te navigeren straat. Toch is het tegelijkertijd een veel gebruikte weg, omdat het een directe verbinding vormt met zowel het centrum als het strand.
In 2014 kreeg het Goudenregenplein al de twijfelachtige eer om uitgeroepen te worden tot de gevaarlijkste straat van de regio door mediapartner Omroep West. Er zijn weleens maatregelen ter verbetering van de veiligheid getroffen zoals nieuwe belijning op het wegdek, nieuwe zebrapaden, verlichting in het wegdek ter hoogte van de voetgangersoversteekplaatsen, maar deze zijn in de loop der tijd vervaagd, defect geraakt of helemaal verdwenen.

Steeds gevaarlijker

Fred Kalisvaart woont al zijn hele leven op de hoek van de Goudenregenstraat en de Laan van Meerdervoort. En in die jaren heeft hij de straat steeds gevaarlijker zien worden. 'De straat is in 1920 gebouwd', vertelt de ondernemer, die het gezicht is achter de Kalisvaart winkels die inmiddels overgenomen zijn door Etos. 'Op deze foto zie je hoe de straat er in 1930 uitzag', zegt hij, wijzend naar een zwart-wit foto. 'Toen reed er al een klein trammetje.'
'In de afgelopen jaren is de Goudenregenstraat een belangrijke verkeersader geworden', vertelt Fred. 'Er rijdt een tram, er rijden fietsers en er rijden heel veel auto's. Zeker sinds de Fahrenheitstraat en de Goudsbloemlaan autoluw zijn gemaakt. Wij hebben van de fietsbond begrepen dat er ieder etmaal 17.000 auto's door de Goudenregenstraat heen rijden. Terwijl 12.000 eigenlijk het maximum is voor een straat als deze in een woonwijk.'

Tramrails vallen

Omdat de straat zo druk is en er ook nog eens een tram rijdt, is er volgens Fred en zijn buurtbewoners een heel gevaarlijke situatie ontstaan. 'Vooral de rails in het wegdek, vormen een probleem. Door het gevaar om met het wiel in de rails te komen, kunnen fietsers niet goed manoeuvreren in de meter ruimte tussen de rails en geparkeerde auto's.'
'Fietsers moeten letten op het verkeer om hen heen, de tramrails op de grond en mogelijk opengaande autodeuren rechts van ze', vervolgt hij. 'Er is denk ik geen Hagenees die nooit in de tramrails gekomen is met zijn wiel.'

Ongelukken

'De straat is maar 18 meter breed. Er zijn simpelweg teveel verschillende weggebruikers in een te krappe ruimte, waardoor niet iedereen veilig van A naar B kan komen. Dit jaar alleen al moest de ambulance 47 keer naar de Goudenregenstraat komen. Soms moet zelfs de traumaheli eraan te pas komen', vertelt Fred. 'En je kunt ervan op aan dat er nog minstens drie keer zoveel incidenten gebeuren waarbij de ambulance niet gekomen is.'
Voor bewoners is het inmiddels een bekend tafereel geworden, mensen die met hun fiets in de tramrails terecht komen en onderuit gaan. 'Meestal loopt het goed af, maar soms ook niet. Als alternatief rijden fietsers vaak over de stoep heen, maar ook dat is natuurlijk gevaarlijk, want als je net je deur uitkomt wordt je van je sokken gereden.'

Nieuwe tram

Nu de gemeente bezig is met het introduceren van nieuwe trams, hoopt de groep bewoners dat er eindelijk wat gedaan wordt aan de veiligheidssituatie. Maar met de plannen die er nu liggen, zijn ze helemaal niet blij. 'Het is de bedoeling dat in 2027 de nieuwe, beter toegankelijke tram in de straat gaat rijden. Deze tram is een stuk breder dan de tram die er nu rijdt. Hoe ziet de gemeente dat voor zich? Als het al zo krap is.'
Ook wil de gemeente een dertig meter lang middenperron creëren in het midden van de Goudenregenstraat, naast het Goudenregenplein. 'Het perron moet zo lang zijn om het geschikt te maken voor rolstoelgebruikers', weet Fred. 'Maar het zorgt ervoor dat de straat nog voller wordt en er nog minder ruimte is voor weggebruikers om te bewegen.'

Oplossingen

De buurtbewoners hopen dat de gemeente mee wil denken over een oplossing. Zelf zien zij veel potentie in een elektrische bus. 'Vanaf 2024 gaat de HTM met elektrische bussen rijden. Als tramlijn 12 rechtdoor rijdt naar Kijkduin en tussen Duindorp en Station HS een elektrische bus gaat rijden, hoeft tram 12 niet meer door de Goudenregenstraat, kunnen de rails uit de straat en de elektrische bus is bovendien toegankelijk voor minder validen.'
Tot nu toe geeft de gemeente echter geen gehoor. 'Ze geven aan dat dit plan voor de nieuwe tram nou eenmaal gemaakt is in 2018 en ze daarbij blijven. We begrijpen dat het een ingewikkelde kwestie is', benadrukt Fred. 'Het enige wat wij willen is dat de situatie veilig wordt, want het gaat zo niet langer. We hopen dat de gemeente ons serieus wil nemen en, samen met ons, na wil denken over alternatieve oplossingen.'

💬 Neem contact op! Heb jij een tip of opmerking voor de redactie? Stuur ons een bericht via het contactformulier!

Altijd op de hoogte van het laatste nieuws en achtergronden uit Den Haag? Download onze app en ontvang notificaties bij belangrijk nieuws uit jouw stad!