Gravin Eloise van Oranje verkoopt vintage kleding bij pop-up kerstmarkt: ‘Een droom die uitkomt’

(v.l.n.r) Eloise van Oranje, Floor van de Water, Marije Blaasse en Liz Groen op de pop-up kerstmarkt
(v.l.n.r) Eloise van Oranje, Floor van de Water, Marije Blaasse en Liz Groen op de pop-up kerstmarkt © Patrick van Katwijk
DEN HAAG - Binnenkort opent Eloise van Oranje haar eigen vintage kledingwinkel My Lima Lima aan de Frederikstraat. Maar voordat dit zover is, organiseerde de gravin afgelopen weekend een pop-up markt samen met drie Haagse vintage verkopers in Scheveningen. Dat Eloise vintage kleding kan verkopen voor het goede doel, is een droom die uitkomt voor de 21-jarige.
Van vintage kerstballen tot aan glitterende paillettenjurken uit de jaren '80: in de loods aan de Datheenstraat is een ware kerstmarkt ontpopt. Normaal gesproken vind je er het kantoor van Floor van de Water, een Haagse tassenontwerpster, maar dit weekend is het even andere koek. Op de kerstmarkt kun je vintage kleding vinden van The Holy Grail of Vintage en My Lima Lima, maar je kon er ook terecht voor vintage kerstdecoraties van Liz Groen.
De kleding van My Lima Lima is gedoneerd door vrouwen uit het netwerk van Eloise van Oranje, haar moeder Laurentien en compagnon Thomas Latcham. Alle verdiensten gaan naar twee goede doelen: Kids Right en Stichting Everyday People. 'Mijn moeder heeft de goede doelen uitgekozen', vertelt Eloise vol enthousiasme op de kerstmarkt. 'We willen aan kwalitatieve kleding verkopen, dus we maken een selectie op basis van de stof van een kledingstuk en het merk.'
'Ik koop echt alleen tweedehands kleding' | Eloise van Oranje
Dat er zoveel vrouwen hun kleding hebben gedoneerd voor het goede doel, vindt Eloise geweldig. 'Het is heel mooi om te zien dat we zoveel krijgen. Het leuke aan vintage kleding is dat het vaak veel beter van kwaliteit is. Ook is het veel unieker en heeft het meer waarde. Ik kan me niet herinneren wanneer ik voor het laatst in een gewone winkel stond. Ik koop echt alleen tweedehands kleding. Dat is ook nog eens beter voor het milieu.'
Ook prinses Laurentien kwam langs bij de vintage pop-up markt in Scheveningen
Ook prinses Laurentien kwam langs bij de vintage pop-up markt in Scheveningen
Het is niet de eerste keer dat de vrouwen een pop-up kerstmarkt in de loods van Floor organiseren. Zo vertelt haar compagnon Marije Blaasse, van The Holy Grail of Vintage, dat ze vorig jaar al eerder een avond hadden georganiseerd voor vriendinnen. 'Liz was er toen ook al bij. We vonden het zo leuk, dat we besloten om er nog een te organiseren, maar we wilde het dan graag voor een groter publiek doen.'

Achterban van 'influencergravin' is groot

Dat Eloise op de deur kwam kloppen bij Floor aan de Datheenstraat om haar flyers te verspreiden, zag de Haagse ondernemer dan ook als een geweldige kans. 'Ze vroeg gelijk of ik niet ook een rekje wilde neerzetten op de kerstmarkt', aldus Eloise. 'Het is heel leuk om hier met z'n allen te staan.'
De achterban van de 'influencergravin' is groot: Eloise heeft namelijk 426.000 volgers op haar Instagramaccount. 'Met Eloise erbij hebben we een grotere naamsbekendheid', vertelt Marije. 'We hebben gisteren ook SBS6 over de vloer gekregen. Het lijkt ons wel wat om deze vintage pop-up markt vaker te organiseren. Iedereen seizoen eentje zou heel leuk zijn.'
De pop-up kerstmarkt was een groot succes voor de Haagse ondernemers
De pop-up kerstmarkt was een groot succes voor de Haagse ondernemers © Judith Tielemans
Ook Liz, die haar vintage decoraties voornamelijk online verkoopt, is enthousiast. 'Ik vind het een hele eer als mensen in de rij komen staan om je spullen te kopen', vertelt de Haagse ondernemer enthousiast. 'Ik sprak net nog een dame die met haar man ieder jaar traditiegetrouw een kerstbal voor elkaar uitzoeken. Dat vind ik dan zo leuk. Ze hebben een rode kerstbal voor elkaar uitgekozen.'

Ambachtelijk houtsnijwerk uit het Ertsgebergte

Dat veel mensen al in november met kerst bezig zijn, wordt bevestigd door één van de bezoekers van de kerstmarkt. 'Ik hou enorm van de kerst en vind het super leuk om vintage spullen te kopen', vertelt de Haagse Poonam. 'Er zit altijd een mooi verhaal achter. Die rode fluut glazen bijvoorbeeld zien er fantastisch uit en zijn waarschijnlijk ook heel oud.' Ook haar dochter is enthousiast: 'Ik vind de kerstballen super mooi', vult de 8-jarige aan.
Toch verkoopt Liz veel meer dan alleen kerstballen. 'Dit houtwerk bijvoorbeeld komt uit het Ertsgebergte, een regio in Duitsland en Tsjechië', vertelt de Haagse ondernemer. 'Dat zijn vrij grote kerstinstallaties, die met oude ambacht in elkaar gezet worden. Onder een bepaalde doelgroep zijn deze spullen heel populair. Ik vind het leuk om mensen kennis te laten maken met dingen die ze nog niet kennen. Achter al mijn spullen zit een verhaal en dat verhaal vertel ik iedereen graag.'
Inmiddels is de volgende vintage pop-up al gepland: op 22, 23 en 24 maart kun je weer los in de loods in Scheveningen om er vintage kleding en spullen te kopen.

💬 Neem contact op! Heb jij een tip of opmerking voor de redactie? Stuur ons een bericht via het contactformulier!

Altijd op de hoogte van het laatste nieuws en achtergronden uit Den Haag? Download onze app en ontvang notificaties bij belangrijk nieuws uit jouw stad!