Gemeente weet al zes jaar dat sociale huurders op Assumburgweg geen parkeerplek krijgen

Het project Levels aan de Assumburgweg | Afbeelding: gemeente Den Haag
Het project Levels aan de Assumburgweg | Afbeelding: gemeente Den Haag
DEN HAAG - Vestia, het huidige Hof Wonen, heeft al in 2017 aangegeven geen parkeerplekken te willen afnemen voor huurders in de sociale huursector die in het complex aan de Assumburgweg gaan wonen. Dat blijkt uit documenten die het college van burgemeester en wethouders dinsdagavond openbaar heeft gemaakt. Tijdens de raadsvergadering drie weken geleden kwam wethouder Martijn Balster (PvdA, Huisvesting) onder vuur liggen vanwege de parkeerplaatsen bij het project.
Tijdens de raadsvergadering van 9 november werd urenlang gesproken over herinrichting van de kop van de Assumburgweg. In het gebied bij station Moerwijk worden in twee torens nieuwe woningen gebouwd, zowel middenhuur als sociaal. Maar in de week voorafgaand aan de raadsvergadering bleek dat sociale huurders in het nieuwe gebouw geen parkeerplaats kunnen krijgen.
Wethouder Martijn Balster kwam onder vuur te liggen vanwege deze afspraak, waarvan hij niet op de hoogte bleek. Tijdens de raadsvergadering bood Balster dan ook direct zijn excuses aan. 'Dat is informatie die ik eerder had willen hebben, had moeten hebben, had kunnen hebben en eerder met de raad willen delen. Dat is niet gebeurd en daar baal ik van', aldus de wethouder.

Betaalbaarheid

Dat de wethouder het wel eerder had kunnen weten, blijkt uit de vrijgegeven documenten. Op verzoek van de gemeenteraad heeft het college een aantal stukken geopenbaard, waaronder agenda's van vergaderingen tussen de gemeente, woningcorporatie Vestia (nu Hof Wonen) en bouwbedrijf Stebru. Daarnaast is ook een onderzoek naar de parkeerdruk in de wijk openbaar gemaakt.
Op en rond de plek van de oude brandweerkazerne aan de Assumburgweg moeten twee torens komen, een van veertig en een van honderd meter hoog. Dit complex, Levels genaamd, gaat plek bieden aan ruim 540 sociale en vrijesector appartementen van ongeveer 45 tot honderd vierkante meter. Op de begane grond en eerste verdieping van het deel van het gebouw langs de Erasmusweg is ruimte voor onder andere bedrijven, horeca, zorg en dienstverlening.
Uit de stukken blijkt dat Vestia al bij de eerste besprekingen in 2017 aangeeft geen parkeerplaatsen te willen afnemen. Tijdens een workshop op 23 mei 2017 wordt hierover gesproken. 'Vestia heeft aangegeven geen parkeerplaatsen af te willen nemen,' staat in een verslag. 'Enerzijds vanuit betaalbaarheid, maar ook vanuit de minimale behoefte aangezien de doelgroep niet altijd een auto heeft en de locatie is gelegen in de dichte nabijheid van een station.'

Parkeerdruk te hoog

Daarnaast heeft bouwer Stebru ook een onafhankelijk onderzoek laten doen naar de verwachte parkeerbehoefte in de wijk. Op basis van de parkeernormen van de gemeente komt het onderzoeksbureau Spark tot de conclusie dat er 475 parkeerplekken nodig zijn.
In hetzelfde onderzoek komt Spark ook al direct met een conclusie: er is een tekort. In de plannen van Stebru worden er 444 parkeerplekken gebouwd, maar dit zijn 31 plekken te weinig. Spark stelt vier mogelijkheden om de parkeerdruk te ontlasten, waaronder het niet afnemen van parkeerplekken door Vestia.

Deal buiten gemeente om

De nieuwe documenten staan in lijn met de commissiebrief van 8 november. In deze brief biedt het college, net als de wethouder tijdens de raadsvergadering, zijn excuses aan. Ook schrijft het college dat het graag anders had gewild. 'Het college deelt echter met de raad dat het wenselijk is dat hierop in de toekomst sturing kan plaatsvinden.' Maar de Dienst Stedelijke Ontwikkeling, de gemeentelijke afdeling die verantwoordelijk is voor stedenbouw, was met vier mensen aanwezig bij de workshops in 2017 waar Vestia het plan al op tafel legde en kon toen al sturen.
De gemeente was echter niet aanwezig bij het definitief maken van de afspraak, want dit ging buiten de gemeente om. Op 27 november 2020 gaan er twee documenten rond: een contract tussen Stebru en Vestia en een overeenkomst tussen de twee partijen en de gemeente. In het contract staat dat Vestia geen parkeerplekken afneemt, in de overeenkomst met de gemeente wordt alleen verwezen naar het contract. Op 27 november tekenen de woningcorporatie en het bouwbedrijf, drie dagen later de gemeente.

Extra druk

De nieuwe documenten geven meer context over de afspraak tussen Vestia en Sebru en de rol van de gemeente in het proces. Naar aanleiding van de vergadering heeft Hof Wonen eerder al aangegeven toch nog te gaan kijken naar parkeerplaatsen en met succes. Samen met de documenten heeft het college medegedeeld dat sociaal huurders wel kunnen parkeren in het nieuwe pand.
Het college gaat naar aanleiding van de gang van zaken bij Levels ook kijken naar andere bouwprojecten in de stad. Voor toekomstige plannen wordt onderzocht of er ook dergelijke afspraken zijn gemaakt tussen woningcorporaties en bouwbedrijven. Hierbij ligt de nadruk op projecten waar de raad nog over kan spreken.
Donderdagavond debatteert de raad opnieuw over de kop van de Assumburgweg en wordt ook over de dinsdag openbaar gemaakt documenten gesproken.

💬 Neem contact op! Heb jij een tip of opmerking voor de redactie? Stuur ons een bericht via het contactformulier!

Altijd op de hoogte van het laatste nieuws en achtergronden uit Den Haag? Download onze app en ontvang notificaties bij belangrijk nieuws uit jouw stad!