Reddingsactie voor bijna honderd jaar oude postzegelzaak: 'Dit stukje historie mag niet verdwijnen'

Axel Schoenmaker voor zijn zaak
Axel Schoenmaker voor zijn zaak © Chantal Rison
DEN HAAG - Wie binnen loopt bij postzegelhandel M.A. Manuskowski in Chinatown, stapt even terug in de tijd. De ouderwets ogende winkel met klassiek interieur en kasten vol postzegels, is sinds de oprichting in 1925 nauwelijks veranderd. De handel, die bij het laatste stukje Joods erfgoed van de stad hoort, mag in 2025 het honderdjarig jubileum vieren en de eigenaar wil er alles aan doen om de zaak te behouden.
'Deze winkel is bijna honderd jaar oud', vertelt eigenaar Axel Schoenmaker (52), terwijl hij vlug door de zaak heen stapt en om zich heen wijst. 'In 1925 werd de zaak opgericht door meneer M.A. Manuskowski, een Pools-Joodse man. Hij was een van de allergrootste handelaren van zijn tijd, zowel hier als wereldwijd', vertelt Schoenmaker.
De winkel geeft een kijkje in de geschiedenis, want er is sinds 1925 heel weinig veranderd aan het interieur. 'Deze heeft hij in de jaren na de oorlog laten bouwen', vertelt Schoenmaker, wijzend naar een grijsblauw geverfde kast vol met postzegels. 'Bijna alles is ontworpen door bekende Nederlandse architect Co Brandes. Daarom heb ik het ook zo gehouden. Als je binnenkomt denk je: Wauw, wat is dit voor winkel?.'
Schoenmaker in de winkel
Schoenmaker in de winkel © Chantal Rison

Oorlog

'De zaak bestond uit vier delen', laat Schoenmaker zien. 'Voorin was natuurlijk de winkel, daarachter zaten de verdeelkamer en de postkamer en achterin woonde de familie Manuskowski. Schoenmaker wijst naar een klein gedeelte van de ruimte, waar nu een tafel staat waarop allerlei papieren liggen. 'Ja klein hè. Hij woonde erg bescheiden.'
Tijdens de oorlog duiken Manuskowski, die al vroeg de situatie in nazi-Duitsland goed inschat, en zijn vrouw onder bij een agent en mede-postzegelverzamelaar. Ze overleven de oorlog en Manuskowski weet na de bevrijding met moeite de winkel haar aanzien weer terug te geven. Tot 1970. In dat jaar wordt de postzegelhandel overvallen. Daarbij wordt een heel groot deel van de voorraad gestolen. 'Je kunt je wel voorstellen dat die gebeurtenis veel impact had op Manuskowski en zijn vrouw', benadrukt Schoenmaker. 'Hij besloot toen dan ook om de winkel te verkopen.'

Baan opgezegd

De handel had sindsdien meerdere eigenaren, met als laatste Schoenmaker. Hij zegde in januari zijn baan in het onderwijs op om zich op de postzegels te storten. 'Ik maakte lesroosters, maar was niet meer gelukkig daar', legt hij uit. 'Toen de kans zich voordeed om de zaak over te nemen en van mijn hobby mijn werk te maken, kon ik natuurlijk geen nee zeggen', zegt hij glunderend.
'Ik vind wat ik doe fantastisch, dat zie je ook aan me. Het is alleen heel veel werk. Ik heb net zo'n pak met postzegels gekregen', zegt hij wijzend naar een grote stapel. 'En dat moet ik dan verdelen onder klanten. Dus ik moet ze allemaal opbellen en vragen wanneer ze het kunnen ophalen. Vaak komen ze dan diezelfde of de volgende dag al.'
Er is sinds 1925 nauwelijks iets verander
Er is sinds 1925 nauwelijks iets verander © Chantal Rison

Klanten

Een belletje rinkelt als de deur van de winkel opengaat. 'Hallo', zegt een oudere dame, die vrolijk komt binnenwandelen. 'Fijn dat u er bent, heeft u uw boodschappen al kunnen doen?', vraagt Schoenmaker vriendelijk, terwijl hij naar achter verdwijnt om haar postzegels te pakken. 'Dat wordt dan 29,90 euro', zegt hij.
De vrouw rommelt in haar tasje, terwijl ze de binnengekomen postzegels achter glas bekijkt. 'Ik vind die van het Mauritshuis wel heel mooi', zegt ze wijzend. 'Die heb ik thuis al gestempeld liggen.'

Buffer

Ondanks zijn trouwe klanten, maakt Schoenmaker zich wel zorgen over de toekomst. 'De ene dag verkoop ik veel, de andere dag weinig. Over het hele jaar verkoop ik voldoende, maar ik heb gewoon een buffer nodig om meer in te kunnen kopen. Op het moment dat ik genoeg voorraad in de winkel heb, is er geen probleem en kan ik verder.'
Ook wil Schoenmaker graag een website opzetten zodat mensen online kunnen bestellen en wil hij social media inzetten om de winkel wat bekender te maken. 'Het zou leuk zijn als de jonge generatie ook enthousiast wordt.'
Een oud boek met postzegels
Een oud boek met postzegels © Chantal Rison

Crowdfunding

Om dit allemaal waar te maken, is geld nodig. Daarom is de postzegelhandelaar een crowdfunding begonnen. Hij hoopt 20.000 euro bij elkaar te sprokkelen om de nodige investeringen te doen in zijn winkel. 'Er hebben al veel lieve klanten gedoneerd, maar we zijn er nog lang niet', aldus Schoenmaker. De teller van de inzameling staat op dit moment vast op 1378 euro. 'Aan het eind van het jaar ga ik kijken of ik wel of niet kan doorgaan. Of de crowdfunding gaat goed of de jaaromzet moet er goed uitzien. Wanneer dat zo is, ben ik tevreden en gaan we door. Anders houdt het misschien op.'
Maar als het aan de postzegelliefhebber ligt, gaat hij natuurlijk liever nog jaren door. 'Ik ben heel dankbaar dat ik Manuskowski over heb mogen nemen. Het is een unieke zaak, die prachtige verhalen uit het verleden herbergt. Het zou zo zonde zijn als dit verdwijnt.'

💬 Neem contact op! Heb jij een tip of opmerking voor de redactie? Stuur ons een bericht via het contactformulier!

Altijd op de hoogte van het laatste nieuws en achtergronden uit Den Haag? Download onze app en ontvang notificaties bij belangrijk nieuws uit jouw stad!