'Er miste menselijkheid': Gemeente komt ondernemers Zeeheldenkwartier tegemoet

Jim den Harder in zijn restaurant Old Fashion
Jim den Harder in zijn restaurant Old Fashion © Den Haag FM
DEN HAAG - Ondernemers die last ondervinden door werkzaamheden in opdracht van de gemeente, zoals het herinrichten van een straat, kunnen aanspraak maken op nadeelcompensatie. Dit systeem werkt echter slecht, waardoor veel ondernemers lang in onzekerheid blijven. Jim den Harder is een van die ondernemers en heeft nu, na negen maanden discussie, eindelijk een compensatie in het vooruitzicht.
Vorige week stemde de gehele gemeenteraad in met een motie van Hart voor Den Haag-raadslid Ralf Sluijs over het uitkeren van voorschotten aan ondernemers die wachten op nadeelcompensatie. Deze compensatie dient als hulp voor ondernemers die last ondervinden door bijvoorbeeld wegwerkzaamheden. Maar het aanvragen daarvan is lastig en het duurt erg lang voordat een beslissing valt. Daarom wil de gemeenteraad deze ondernemers tegemoet komen om ze door die periode heen te helpen.
De motie van Sluijs is het product van een maandenlange strijd van ondernemers in het Zeeheldenkwartier. Door het hart van de wijk loopt tramlijn 16. Die lijn ging vorig jaar grondig op de schop. Maar de werkzaamheden duurden veel langer dan gepland en veel ondernemers zagen hun klanten vertrekken. Zo ook Jim den Harder, eigenaar van restaurant Old Fashion aan de Prins Hendrikstraat.

'Niks werd afgemaakt'

Eind maart begon de gemeente met de werkzaamheden aan de tramlijn, maar onder meer vanwege leveringsproblemen in verband met de oorlog in Oekraïne lag het project maanden stil. 'De tramlijn zou in delen worden aangepakt,' vertelt Den Harder. 'Vanaf de Torenstraat tot de Prins Hendrikstraat zou dit in drie fases gaan. Maar wat je zag ontstaan, was dat steeds delen van de straten werden opengebroken en dat niks werd afgemaakt.'
Gevolg was dat uiteindelijk het hele gebied openlag. In september trok hij aan de bel, zes maanden na de start van de bouw en met de feestdagen voor de deur. Het leek hier gewoon een opslagplaats en wij zagen de kerstdagen eraan komen.'

Gewoontedieren

Door de werkzaamheden kwam Old Fashion opeens in een slecht bereikbaar deel van de stad te liggen. 'Mensen zijn gewoontedieren', zegt Den Harder. 'Als hun normale weg wordt afgesneden, komen ze niet meer langs.' Omdat het plein werd afgezet, werd het veel drukker in de Prins Hendrikstraat. Verkeer stond daardoor elke dag vast en mensen konden er moeilijk hun auto kwijt. 'De parkeerdruk is bij een normale situatie al hoog, laat staan toen.'
Tijdens deze periode zag Den Harder zijn klanten langzaam maar zeker vertrekken. 'De reserveringen in maart bleven nog staan, maar door de loop van april kwamen de eerste annuleringen al binnen. In mei zag je daarna ook echt het aantal bezoekers teruglopen, waarbij we in een week verdienden wat we normaal in een dag doen.'

Bruid op deelscooter

De enige redding waren bruiloften. 'Mensen geven niet snel hun locatie op', zegt Den Harder. 'Maar je bruid ophalen met een deelscooter is iets anders. Het was best geinig, maar het was niet hoe zij hun dag hadden gepland.'
Onder mede-ondernemers merkte Den Harder scepsis over de nadeelcompensatie. 'Niemand geloofde erin. Wij hebben ons huiswerk gedaan en de afgelopen jaren is amper wat uitgekeerd.' Maar steeds vaker vonden ze steun bij elkaar. 'Eerst waren het allemaal eenlingen, tot er een groepje bij elkaar kwam om er iets mee te doen. Dat er nu 51 aanvragen zijn voor dit gebied is niet voor niks.'

Ontroering

Doordat het verhaal van de ondernemers werd opgepikt door de media, kwamen ze in contact met Hart voor Den Haag en de VVD. 'Ik kende Ralf Sluijs al', zegt Den Harder. 'Zij spraken zich snel voor ons uit.' De VVD, onder leiding van oud-raadslid Alexander Roep, voegde zich snel bij Sluijs. 'Alexander is ook een ondernemer. Dus zodra die twee bij elkaar kwamen was het vier handen op een buik.'
De twee raadsleden zetten het probleem op de politieke agenda. Dat zorgde ervoor dat er nu eindelijk een voorschotregeling voor deze ondernemers is. Den Harder sprak regelmatig in bij vergaderingen en zijn betoog leidde soms ook zichtbaar tot ontroering bij raadsleden, zoals bij Roep. 'Hij zag mij langzaam kapot gaan. Hij herkent het, want hij zit hier een kilometer verderop.'

Menselijkheid

Bij de debatten over de nadeelcompensatie was Den Harder altijd aanwezig op de tribune, maar dit was niet makkelijk. 'Het was een rollercoaster aan emoties. Je voelde steun aan de ene kant, maar ook woede en onbegrip. De politiek was het er wel redelijk over eens, maar we kregen wartaal van de gemeente terug. Er miste een stukje menselijkheid.'
Dat het proces zo lang duurde, zorgde voor onbegrip bij de ondernemers. 'Het is niet dat we daar één keer langskwamen. We zaten daar maanden.' De laatste speech van Den Harder, voorafgaand aan de raadsvergadering van 30 november, was dan ook een met een mengeling van opluchting en toch nog wat oude frustratie.
De onzekerheid over de toekomst van het restaurant zorgde ook voor onzekerheid thuis. 'Zoiets vreet aan je. Mijn vriendin kon alles bij mij kwijt, maar in die periode kon ik ook geen steun aan haar geven. Je zit in een grote twijfelbubbel. Maar wij zijn er uiteindelijk sterker uit gekomen. Zij was er de vorige vergadering bij, daar viel bij haar ook een last van de schouders.'

Overwinning

Na negen maanden heeft Den Harder nu eindelijk vooruitzicht op de compensatie. 'We hebben de voorschotacceptatie gehad, maar nu wordt er gesproken over welk bedrag onze kant op komt.' De discussie blijft hangen op de term 'voorzienbaarheid'. 'Daar kunnen we heel lang en breed over praten, maar het aanvankelijk idee was toch echt dat ze vier tot acht weken over de werkzaamheden zouden doen. In de plannen stond niks over de uitloop, over de fases die niet golden en dat ondernemers hun klanten zouden kwijtraken.'
Het voorschot voelt als een overwinning voor Den Harder, maar helemaal comfortabel zijn hij en mede-ondernemers om hem heen nog niet. 'Eerst zien, dan geloven. Is het er echt maandag of dinsdag?'
Restaurant Old Fashion
Restaurant Old Fashion © Den Haag FM

Nachtrust

Toch wordt het voorschot gezien als een mooi gebaar van de gemeente en geeft het meer zekerheid voor ondernemers, zelfs als zij dit voorschot eventueel moeten terugbetalen. 'Als wij nu acht schuldeisers aflossen en daarna maar een overhouden, de gemeente, scheelt dat een hoop. Als een druk op de knop acht dingen kan verhelpen en een ding laat staan, zou iedereen daar zwart-op-wit voor tekenen.'
Ondanks het goede nieuws is de toekomst nog grijs voor de restauranteigenaar. 'Ik kan pas weer volledig ondernemer zijn als ik merk dat mijn nachtrust terug is. Het is ook de vraag of het komende jaar een normaal jaar wordt. Die vonk die mij dreef om te gaan ondernemen, kan ik gelukkig wel weer terugvinden.'

💬 Neem contact op! Heb jij een tip of opmerking voor de redactie? Stuur ons een bericht via het contactformulier!

Altijd op de hoogte van het laatste nieuws en achtergronden uit Den Haag? Download onze app en ontvang notificaties bij belangrijk nieuws uit jouw stad!