Na jaren van discussie gaat de bouw van torens op het Koningin Julianaplein eindelijk beginnen

De nieuwe torens op het Koningin Julianaplein | Afbeelding: gemeente Den Haag
De nieuwe torens op het Koningin Julianaplein | Afbeelding: gemeente Den Haag
DEN HAAG - Na jaren wachten, onderhandelen en debatteren is het deze maandag zo ver. De bouw van een groot nieuw complex op het Koningin Julianaplein voor het Centraal Station gaat beginnen. De plannen op hier iets te bouwen liggen er al lang, maar steeds lukte het niet om ze uit te voeren. Maandagmiddag wordt het officiële startschot gegeven voor de bouw van woontorens met bijna 400 woningen. Dat zorgt er wel voor dat de entree van de stad richting het Malieveld weer een bouwput wordt.
De gemeente Den Haag moest alles uit de kast halen om ervoor te zorgen dat de woontorens voor wat nu het project 'KJ Den Haag' heet er komen. De plannen voor de bouw hebben daarnaast een lange voorgeschiedenis, die meer tegenslag kent dan voorspoed. Keer op keer werden de afgelopen twintig jaar bouwplannen op het plein gestopt of gestaakt, schrijft Omroep West.
Nu is het dan eindelijk zo ver. Er komt een enorme woontoren in de vorm van een 'L'. Op die manier wordt de stad zo'n vierhonderd nieuwbouwwoningen rijker, overigens niet zonder bijdrage van de gemeente. Wethouder Robert van Asten (D66) moest drie miljoen euro bijleggen, om ervoor te zorgen dat de ontwikkelaar het gebouw wilde laten verrijzen.

Eerste plannen

De eerste plannen lagen al in 2002 op tafel. Opvallend is vooral dat er steeds een andere letter moest worden gebouwd. Het eerste ontwerp had de vorm van een 'M', maar ondanks meerdere pogingen van oud-wethouder Marnix Norder (PvdA) kwam dat er niet. De kredietcrisis van 2008 gooide roet in het eten, het was niet meer interessant om ook maar iets te bouwen.
Vervolgens moest er in 2014, na de crisis, een 'U' verrijzen. Toenmalig wethouder Boudewijn Revis (VVD) wilde toen 'het Paleis Noordeinde van het centrum' gaan bouwen, verwijzend naar de vorm van het gebouw. Die plannen werden het meest concreet, maar in 2016 bleek dat de architect toch een voorkeur had voor een 'L-vorm', met twee hoge torens aan de uiteinden.
Vanuit de stationshal loop je straks door het nieuwe gebouw richting Malieveld | Afbeelding: Gemeente Den Haag
Vanuit de stationshal loop je straks door het nieuwe gebouw richting Malieveld | Afbeelding: Gemeente Den Haag
Ook was er de nodige onrust onder de bewoners van de naastgelegen toren, die vonden dat de nieuwe huizen te dicht op hun eigen woning zouden komen, luidde de kritiek in 2016. Zij konden eerst het stadscentrum zien, maar zullen met de komst van het nieuwe pand een ander aangezicht voor de deur gaan krijgen.
Het zou dus nog tot dit jaar duren voordat de bouwplannen echt concreet werden. Dat komt door de bijdrage van de gemeente. Want, zo bleek, het was bijzonder lastig om het bouwproject te realiseren. Vorig jaar september maakte het stadsbestuur nog duidelijk dat de ontwikkelaar de risico's te groot vond door de onzekerheid op de bouwmarkt.

Meest verstandige keuze

De bouwkosten stijgen namelijk sinds de oorlog in Oekraïne enorm. Grondstoffen zijn duurder en daarnaast gooide ook inflatie roet in het eten. Toch probeerde wethouder Robert van Asten (D66) in een gesprek met de ontwikkelaar uit te vinden hoe het plan toch kon slagen. De uitkomst was dus een bijdrage van maximaal drie miljoen euro.
Het Koningin Julianaplein moet straks veel groener worden | Afbeelding: gemeente Den Haag
Het Koningin Julianaplein moet straks veel groener worden | Afbeelding: gemeente Den Haag
Wat de wethouder betreft was dat dan ook de enige keuze. Het zou nog meer geld gaan kosten om de grond af te nemen van de ontwikkelaar en het Koningin Julianaplein opnieuw in te richten. Het leveren van de eenmalige bijdrage was zo 'de meest verstandige keuze' volgens Van Asten.

Bijna 400 woningen

Zodoende moeten er er 396 woningen verrijzen op het plein, waarvan 51 sociale huurwoningen. En juist dat lage aantal sociale huurwoningen zorgde voor de nodige kritiek in de gemeenteraad. De SP en de ChristenUnie/SGP verbaasden zich erover dat er niet meer sociale huurwoningen kwamen.
Zo kon SP-fractievoorzitter Lesley Arp afgelopen maart, toen de plannen werden vastgesteld, maar weinig enthousiasme opbrengen. 'De bouwput is een open wond, maar de SP jubelt niet voor de pleister van drie miljoen die het college wil plakken', vertelde ze destijds.
Het toekomstige uitzicht vanuit de nieuwe torens richting Malieveld | Afbeelding: gemeente Den Haag
Het toekomstige uitzicht vanuit de nieuwe torens richting Malieveld | Afbeelding: gemeente Den Haag
En nu kan er de komende jaren gebouwd gaan worden aan het L-vormige pand voor station Den Haag Centraal. Maar hoe moet het er dan uit komen te zien? De torens worden ruim negentig meter hoog en worden verbonden door groene daktuinen en een gemeenschappelijk terras. Het moet het plein veel groener maken, zodat er een betere verbinding ontstaat met de Koekamp en het Malieveld.

Toegankelijk

Tijdens de bouw blijft de Bezuidenhoutseweg, die langs CS loopt, toegankelijk voor automobilisten en fietsers. Maar wel met beperkingen: bij hijs-situaties zouden namelijk gevaarlijke situaties kunnen ontstaan.
Als de bouw van de torens de 22e verdieping bereikt, zal vanwege de veiligheid de Bezuidenhoutseweg soms een kwartier worden afgesloten voor auto's en geldt er een omleiding via de Prinsessegracht. Fietsers kunnen dan over de rijbaan. Om opstoppingen te voorkomen, wordt dit alleen buiten de spits gedaan. De bewaakte fietsenstalling onder het plein, die nog niet zo lang geleden werd geopend, gaat vanwege de bouw tijdelijk weer dicht.

💬 Neem contact op! Heb jij een tip of opmerking voor de redactie? Stuur ons een bericht via het contactformulier!

Altijd op de hoogte van het laatste nieuws en achtergronden uit Den Haag? Download onze app en ontvang notificaties bij belangrijk nieuws uit jouw stad!