Dit is waarom er vandaag zeventien enorme hijskranen in Den Haag stonden

Voor de aanleg van de leiding werden maar liefst zeventien hijskranen ingezet
Voor de aanleg van de leiding werden maar liefst zeventien hijskranen ingezet © WarmtelinQ
DEN HAAG - Zeventien hijskranen en heel wat werklui kwamen eraan te pas om een 300 meter lange leiding onder het Erasmusplein door te trekken. En die operatie lokte natuurlijk ook veel toeschouwers. Het gaat om een transportleiding van WarmtelinQ, waarmee restwarmte uit de Rotterdamse haven naar de regio wordt gebracht.
Het was een bijzonder gezicht vanmorgen langs de sloot aan de Middachtenweg in Den Haag. Daar, netjes op een rijtje, stonden zeventien enorme hijskranen om de leiding op te tillen. Dat was nodig zodat de werklui rond het aanwezige groen en de bomen kon werken. Een woordvoerder van het project spreekt van een 'technisch huzarenstukje'.
De werkzaamheden trokken ook veel bekijks. Meerdere toevallige voorbijgangers en nieuwsgierige schoolkinderen stonden even stil om, veilig vanachter hekken, een kijkje te nemen. Medewerkers van WarmtelinQ en aannemer Heijmans stonden daar om vragen te beantwoorden. Een klas van 24 schoolkinderen uit groep 7 van de nabijgelegen basisschool KC Da Vinci kreeg een rondleiding op het terrein.
Aan het uiteinde van de reeks hijskranen verdween de pijp in de grond. In enkele uren werd de 300 meter tellende leiding vanaf de andere kant onder het Erasmusplein doorgetrokken. Het gevaarte verscheen vervolgens aan de Moerweg weer bovengronds.
De leiding verdween aan de Middachtenweg onder de grond
De leiding verdween aan de Middachtenweg onder de grond © WarmtelinQ

Wat is WarmtelinQ?

WarmtelinQ is een ambitieus project waarbij meerdere gemeenten zijn betrokken. Simpel gezegd gaat het om enorme, geïsoleerde cv-leidingen die van de Rotterdamse haven naar de energiecentrale in Den Haag worden getrokken. Door die leidingen, die ook door Vlaardingen, Schiedam, Delft en Rijswijk gaan lopen, wordt water van en naar de Rotterdamse industrie gepompt.
Eén voor de aanvoer richting Den Haag van heet koelwater uit de haven, en één voor water waarvan de warmte is gebruikt terug naar Rotterdam. Het idee is dat straks het hete koelwater (met een temperatuur van zo'n 120 graden) gebruikt wordt om meer dan 120.000 huizen in Zuid-Holland te verwarmen.

Nog anderhalf jaar werk

De gemeente Den Haag was in het verleden geen voorstander van die ambitieuze en controversiële plannen, met name vanwege de beoogde overlast die de aanleg met zich mee zou brengen, maar die bezwaren werden uiteindelijk door de Raad van State verworpen. Naar verwachting wordt WarmtelinQ halverwege 2025 in gebruik genomen.
Dat betekent dus ook dat Hagenaren nog zeker anderhalf jaar te maken krijgen met overlast als gevolg van de werkzaamheden. Om de enorme buizen in de grond te krijgen, moet op veel plekken de straat opengebroken worden. Naast de Middachtenweg en de De La Reyweg gebeurt dat ook aan de Moerweg, de Kempstraat, de Wolmaranstraat, Wijkpark Transvaal, Herman Costerstraat, Uitenhagestraat en de Tripstraat. De woordvoerder kan nog niet met zekerheid zeggen welke straat aan de beurt is na de Middachtenweg. 'Dan zitten we alweer in volgend jaar.'
Het aanleggen van de leiding was een 'technisch huzarenstukje'
Het aanleggen van de leiding was een 'technisch huzarenstukje' © WarmtelinQ

Volgende week tweede leiding

Op woensdag 20 december gaat het volgende stuk leiding de grond in bij de Middachtenweg. Die komt naast het stuk te liggen dat woensdag is gelegd. Volgens een woordvoerder van WarmtelinQ is het niet mogelijk om beide leidingen tegelijk aan te leggen. 'Het is al een hele operatie om dat met één leiding te doen', legt ze uit.
Als voorbeeld noemt ze de werkzaamheden aan de De La Reyweg. 'Daar kostte het zeven uur om één leiding te leggen. We moesten maar liefst 25 meter de grond in vanwege alles dat er al lag.'

Tunnel boren

Een andere reden dat de leidingen niet tegelijkertijd gelegd kunnen worden, is dat de tunnel waar de tweede leiding doorheen wordt getrokken nog niet is geboord. 'De weg die de leiding moet afleggen, moeten we dus nog maken', legt de woordvoerder uit. 'Dat gaan we de komende tijd doen, zodat we op 20 december het tweede deel erdoorheen kunnen trekken.'
Dat gebeurt wederom met behulp van zeventien hijskranen, dus wie het spektakel woensdag gemist heeft, krijgt dan een tweede kans.

💬 Neem contact op! Heb jij een tip of opmerking voor de redactie? Stuur ons een bericht via het contactformulier!

Altijd op de hoogte van het laatste nieuws en achtergronden uit Den Haag? Download onze app en ontvang notificaties bij belangrijk nieuws uit jouw stad!