Bewoners Lisztstraat in Loosduinen zitten al twee jaar in de kou: 'We leven in iglo's'

Een deel van de woningen aan de Lisztstraat tijdens de renovatie eind 2021
Een deel van de woningen aan de Lisztstraat tijdens de renovatie eind 2021 © Yo Bouman
DEN HAAG - Bewoners van de Lisztstraat in Loosduinen zitten al twee jaar lang in de kou. Volgens bewoners zijn de huizen niet warm te stoken omdat er teveel lucht binnenkomt door de ventilatieroosters. De problemen zijn ontstaan na een grote renovatie bij twee complexen met sociale huurwoningen. Woningcorporatie Staedion zegt verrast te zijn over de klachten omdat er inmiddels herstelwerkzaamheden zijn uitgevoerd.
'Dit is nu al de derde winter op rij dat wij in de kou zitten en de woningcorporatie doet helemaal niets, zegt Yo Bouman, die in een sociale huurwoning aan de Lisztstraat woont. 'Het is echt walgelijk. Staedion reageert op geen enkele mail, maar verhoogde afgelopen zomer wel doodleuk de huur. Het is echt een schande. Ik pik het niet meer!', zegt Bouman woest.
Het probleem is ontstaan nadat er in november 2021 groot onderhoud aan de woningen is gepleegd. 'Met de oude ramen en kozijnen hadden we ook totaal geen last van vocht en schimmelproblemen', zegt Bouman. 'Sinds de kozijnen en ramen zijn vernieuwd, leven wij in een iglo. Van ellende zitten veel bewoners de hele dag in de keuken omdat dat de kleinste ruimte is en het daar nog enigszins warm te krijgen is.'

Schandalig

De bewoners voelen zich in de steek gelaten door woningbouwcorporatie Staedion. 'We hebben de woningbouwcorporatie meerdere keren aangeschreven, maar we krijgen geen serieuze reactie op onze meldingen', vertelt Bouman. 'Er is zelfs gezegd dat wij ons de kou zouden inbeelden. En als we telefonisch contact zoeken wordt er gezegd dat er binnen drie werkdagen contact wordt opgenomen. Nou, maak er maar drie jaar van! Het is toch te schandalig voor woorden? Het is net de 'firma list en bedrog'. We zijn het spuugzat om als tweederangsburger te worden behandeld', zegt Bouman.

Verrast

Woningcorporatie Staedion zegt het te betreuren dat huurders nog steeds last hebben van tocht- en/of schimmelproblemen. 'Wij zijn hier erg verrast over. Wij hebben het afgelopen voorjaar alle meldingen omtrent tocht geïnventariseerd en uitgebreid onderzoek uitgevoerd bij drie woningen waar sprake was van tochtproblemen. Vervolgens hebben wij een herstelprogramma opgesteld en herstelwerkzaamheden bij deze woningen uitgevoerd', aldus een woordvoerder van Staedion.
Staedion zegt zich niet te herkennen in het geschetste beeld omtrent het niet reageren op klachten. 'Het is jammer dat enkele bewoners aangeven zich niet gehoord voelen. Dit herkennen wij niet, want wij nemen elke melding of klacht serieus en gaan dat ook altijd opvolgen. Verder gaan wij zo spoedig mogelijk in overleg met de bewonerscommissie en de desbetreffende bewoners om te kijken of er nog steeds sprake is van vocht- en/of schimmelproblemen en hoe wij dit voor hun kunnen oplossen.'

Herstelwerkzaamheden

Bouman beaamt dat er door een aannemer inderdaad herstelwerkzaamheden zijn verricht aan de buitenkant van de woningen. 'Maar dat heeft niets geholpen', zegt ze stellig. 'Dit wordt de derde winter dat we in de kou zitten. Ons hele woongenot is om zeep geholpen. De kachel staat op drieëntwintig graden te loeien, maar ik heb het ijskoud. Ik voel me net een Eskimo. We zitten binnen in huis met sjaals om, handschoenen aan en fleecedekens om ons heen', vertelt Bouman.
Namens het wijkberaad 'Kom Loosduinen' reageert voorzitter Koos Maquelin desgevraagd op vragen van Den Haag FM. 'Wij hebben twee keer per jaar een bewonersoverleg. Daarin worden allerlei zaken besproken. In principe zijn wij geen partij in deze zaak, maar wij willen natuurlijk wel bemiddelen tussen de verhuurder en huurders. Wij delen de zorgen die de bewoners hebben. De woningcorporatie moet aan de slag. Ze geven gewoon niet thuis. Wij gaan de wethouder binnenkort ook vragen om te bemiddelen.'

Raadsvragen

Een van de bewoners heeft afgelopen zomer ingesproken tijdens een raadsvergadering en het onderwerp leidde dan ook tot raadsvragen. Raadslid Ralf Sluijs vroeg namens Hart voor Den Haag aandacht voor de problematiek met de woningen in de Lisztstraat. 'Er is ons destijds in een debat door wethouder Martijn Balster beloofd dat alles voor de koude periode zou worden opgelost. Daar is niets van terechtgekomen en nu zitten mensen weer te klappertanden. Ik vind het echt verschrikkelijk dat deze inwoners zich tweederangsburgers in onze stad voelen', aldus Sluijs.

Gemeente

De gemeente Den Haag zegt te weten van de problemen aan de Lisztstraat, maar is in de veronderstelling te zijn dat alles inmiddels is opgelost. We weten wel dat er nog minstens één bewoner is die klaagt over tocht en kou. Deze huurder is aangeraden contact opnemen met de onafhankelijke klachtencommissie van Staedion', aldus een woordvoerder van de gemeente.
'Daarnaast heeft de gemeente heeft het afgelopen jaar geregeld constructief overleg gehad met Staedion over het oplossen van de door bewoners ervaren problemen. Ook is uit de antwoorden op een vragenlijst van de aannemer van Staedion gebleken dat de meerderheid van de eerdere klagers tevreden is met de uitgevoerde herstelwerkzaamheden. Zij beschouwen de algehele kwaliteit van de herstelwerkzaamheden als goed.'

💬 Neem contact op! Heb jij een tip of opmerking voor de redactie? Stuur ons een bericht via het contactformulier!

Altijd op de hoogte van het laatste nieuws en achtergronden uit Den Haag? Download onze app en ontvang notificaties bij belangrijk nieuws uit jouw stad!