Zero-emissiezone voor bedrijfsauto's wordt nog groter

Vervuilende vrachtwagens en busjes worden in de toekomst geweerd uit een groot deel van de stad
Vervuilende vrachtwagens en busjes worden in de toekomst geweerd uit een groot deel van de stad © ANP
DEN HAAG - De zero-emissiezone langs de kust in Den Haag wordt groter dan eerder gedacht. Ook de Laan van Meerdervoort wordt met ingang van 2026 onderdeel van het gebied waar vervuilende bestelbusjes en vrachtwagens niet meer welkom zijn. Dat blijkt uit de definitieve plannen die wethouder Robert Barker vandaag heeft gepresenteerd. 'Dit heeft grote impact, maar het moet worden gedaan om de stad schoner te maken', zegt hij over het invoeren van de zones in het Centrum en de kuststrook.
De grens van de zero-emissiezone van de kuststrook komt hiermee te liggen bij de Loosduinseweg en Oude Haagweg. Deze wegen maken zelf geen onderdeel uit van de zone. Richting Loosduinen worden de grenzen gevormd door de Liszstraat en de Pisuissestraat ten noorden van de kern Loosduinen.
Volgens Barker is het belangrijk om vervuilende busjes en vrachtwagens te gaan weren van de Laan van Meerdervoort. Doordoor neemt de hoeveelheid stikstof af in de belangrijke natuurgebieden Wapendal en Westduinpark.

Buffer

Ook aan de andere kant van de stad worden de grenzen van de zone verruimd. Daarmee volgt het college van burgemeester en wethouders een eerdere uitspraak van de gemeenteraad. Het idee is om een 'buffer' rond Meijendel aan te leggen. Daarom wordt ook een deel van het Benoordenhout bij de zero-emissiezone getrokken. Zo valt het Telderstracé vanaf 2026 onder de zone.
Eerder was al bekend dat bedrijfsvoertuigen in het centrum vanaf 2025 emissievrij moeten zijn. Daarmee loopt Den Haag in de pas met andere steden als Amsterdam, Rotterdam en Gouda die ook een milieuzone in het centrum krijgen. De uitbreiding richting de kust volgt in 2026.
De toekomstige milieuzones: oranje aan de kust (2026) en blauw in het centrum (2025) | Afbeelding: gemeente Den Haag
De toekomstige milieuzones: oranje aan de kust (2026) en blauw in het centrum (2025) | Afbeelding: gemeente Den Haag
Volgens Barker is een van de belangrijkste redenen daarvoor dat de stad veel gezonder moet worden. 'Een gemiddelde inwoner van Den Haag rookt vijf sigaretten per dag mee vanwege de slechte luchtkwaliteit.' Daarnaast moeten de maatregelen leiden tot minder geluidsoverlast, de reductie van CO2 en stikstof, zodat de natuur kan worden versterkt en er weer meer woningen kunnen worden gebouwd.
Uit onderzoek in opdracht van de gemeente blijkt dat er in het algemeen begrip is voor verduurzaming en ook dat mensen de noodzaak zien om maatregelen te nemen. Maar vooral ondernemers geven aan dat ze er nog niet klaar voor zijn en vinden dat bij invoering van de uitbreiding van zero-emissiezone in 2025 de voorbereidingstijd te kort is. Verder blijkt dat er nog weinig bekend is over wat de zero-emissiezone precies inhoudt en dat communicatie en voorlichting van groot belang is.
Wethouder Robert Barker (Partij voor de Dieren)
Wethouder Robert Barker (Partij voor de Dieren) © gemeente Den Haag/Frank Jansen
Het college zegt zich te realiseren dat het invoeren van de strenge regels voor bedrijfsvoertuigen grote gevolgen kan hebben voor ondernemers. Die moeten uiteindelijk overstappen op minder vervuilde auto's. Maar, zegt Barker: de maatregelen worden niet in één keer van kracht. Er komen overgangsregelingen. Ze worden stapsgewijs ingevoerd en gaan ook niet allemaal direct gelden voor alle soorten auto’s. Verder komen er uitzonderingen, bijvoorbeeld voor kermis- en circusvrachtauto’', vrachtauto's voor exceptioneel transport en verhuisauto's.
Ook kan een ontheffing worden verleend als blijkt dat een bepaald type auto helemaal (nog) niet te koop is of als een ondernemer in grote financiële problemen komt.

Steunen

De bedoeling is dat de gemeente ondernemers gaat steunen met stimuleringsregelingen en er meer advies en informatie komt over duurzame logistiek.
De wethouder gaat nog onderzoeken of het mogelijk is om bedrijven financiële steun te geven als ze emissieloze voertuigen willen kopen. Barker: 'Dit vraagt heel wat van ondernemers. Maar we doen dit ook niet voor onze lol, maar om de stad gezonder te maken. Want de luchtkwaliteit is erg slecht.'
Den Haag heeft op dit moment al een milieuzone voor brom- en snorfietsen, die de hele gemeente beslaat. Daarnaast is er een milieuzone in het centrum voor diesel personen-, bestel- en vrachtauto’s en touringcars. Gevolg is dat nu al de meest oude en vervuilende voertuigen geen toegang hebben tot de binnenstad. De nieuwe zones gelden alleen voor bestelauto’s en vrachtauto’s die bedrijfsmatig worden gebruikt en taxi’s. De milieuzone voor diesel personenauto’s en touringcars blijft wel van kracht.

💬 Neem contact op! Heb jij een tip of opmerking voor de redactie? Stuur ons een bericht via het contactformulier!

Altijd op de hoogte van het laatste nieuws en achtergronden uit Den Haag? Download onze app en ontvang notificaties bij belangrijk nieuws uit jouw stad!