Grote zorgen om uitbreiding milieuzone naar de kust: 'Visserij stort in elkaar'

Ondernemers op Scheveningen en politieke partijen maken zich zorgen over de toekomst van de bedrijvigheid rondom de haven
Ondernemers op Scheveningen en politieke partijen maken zich zorgen over de toekomst van de bedrijvigheid rondom de haven © ANP
DEN HAAG - De visserij op Scheveningen dreigt door de nieuwe milieuzone aan de kust als een kaartenhuis in elkaar te zakken. Daarvoor waarschuwde de belangenorganisatie voor het havengebied donderdagochtend tijdens een vergadering in het stadhuis. Er is te weinig tijd om het wagenpark te verduurzamen, als er al alternatieven zijn. Verschillende politieke partijen delen de angst van de ondernemers aan zee.
'Van de haven blijft niet veel meer over dan een visvijver', zegt Miranda Vink namens de Belangenvereniging Schevenings Havengebied donderdagochtend in het stadhuis. De organisatie is bezorgd over het uitbreiden van de milieuzone richting de zee in 2026. 'Het voortbestaan van de Scheveningse haven staat onder druk. Met deze uitbreiding stort de haven als een kaartenhuis in elkaar.'
Het college van burgemeester en wethouders wil de milieuzone die volgend jaar in het centrum in werking treed, uitbreiden richting de zee. Twee voorstellen worden deze donderdag besproken: een plan trekt de grens op de stadsroute S200 en een verder reikend plan legt de grens op de Laan van Meerdervoort.
Van de haven blijft niet veel meer over dan een visvijver | Miranda Vink
Volgens Vink hebben de Scheveningse ondernemers veel meer tijd nodig om hun wagenpark te vervangen. 'Wij hebben recent nog gehoord dat er geen nieuwe stroomaansluitingen kunnen komen tot 2033', zegt zij. Vink verwijst daarmee naar het het nieuws dat netbeheerder Stedin eind vorig jaar bekendmaakte, namelijk dat het stroomnetwerk aan de maximumcapaciteit zit en dat bedrijven moeten wachten op een aansluiting.

Geen alternatief

Het speciale vervoer van en naar de haven heeft volgens de belangenvereniging ook nog geen reëel alternatief. 'Er bestaan nog geen elektrische vrieswagens die op -20 graden kunnen koelen', aldus Vink. 'En de wagens die gekoeld vis door heel Nederland rijden, kunnen die afstand nog niet aan met elektrische alternatieven.' Daarnaast vreest Vink voor de toekomst van zeilevenementen in de haven. 'Want de wagens die deze boten vervoeren zijn geen kleine voertuigen.'
Oppositiepartijen scharen zich achter de ondernemers op Scheveningen. 'We hebben een geweldige haven die door dit proces de nek wordt omgedraaid', zegt VVD-raadslid Rutger de Ridder. De ChristenUnie-SGP deelt dit idee. 'Als we niet oppassen, komt er niet alleen een zero emissiezone, maar ook een zero-werkzone', aldus fractievertegenwoordiger Elisa van Vliet.
Straks zijn we het groenste kind van de klas, maar ligt de economie op z'n gat | Elisa van Vliet
De partijen zijn niet zozeer tegen een milieuzone, maar hebben moeite met de snelheid waarmee het gaat en vragen zich ook af of zo'n zone wel past bij de bedrijvigheid rond de haven. 'Verdient de haven niet een specifieke aanpak', vraagt Van Vliet. 'Straks zijn we het groenste kind van de klas, maar ligt de economie op z'n gat.'
Hart voor Den Haag is enigste partij die helemaal niets voelt voor het invoeren van een milieuzone. 'De financiële gevolgen zijn onmiskenbaar', zegt raadslid Carlos Martinez van Andel. 'Er is maar een oplossing, namelijk de zero-emissiezone van tafel vegen.'

Liever vandaag dan morgen

De coalitiepartijen zijn daarentegen wel enthousiast over het plan. De Partij voor de Dieren, die ervoor verantwoordelijk is dat de uitbreiding is opgenomen in het coalitieakkoord, kan niet wachten. 'Liever vandaag dan morgen', zegt raadslid Leonie Gerritsen. 'We moeten zoeken naar manieren om de stad leefbaar te houden. Er moet een afweging worden gemaakt, maar natuurherstel heeft een hoge prioriteit.'
De partijen begrijpen de zorgen van de ondernemers in de haven, maar zien de natuur- en gezondheidsproblemen als een groter probleem. 'De stikstofproblemen zijn groter dan we dachten en GGD Haaglanden heeft zorgen over de luchtkwaliteit in de stad', aldus GroenLinks-fractievoorzitter Maarten De Vuyst.
De partijen die de plannen steunen, wijzen erop dat er verschillende ontheffingen in zijn opgenomen om de ondernemers meer tijd te geven.
De toekomstige milieuzones: oranje aan de kust (2026) en blauw in het centrum (2025) | Afbeelding: gemeente Den Haag
De toekomstige milieuzones: oranje aan de kust (2026) en blauw in het centrum (2025) | Afbeelding: gemeente Den Haag

💬 Neem contact op! Heb jij een tip of opmerking voor de redactie? Stuur ons een bericht via het contactformulier!

Altijd op de hoogte van het laatste nieuws en achtergronden uit Den Haag? Download onze app en ontvang notificaties bij belangrijk nieuws uit jouw stad!