Juwelier laat gedupeerden verdrietig achter: 'Geef alsjeblieft mijn geld terug'

Foto ter illustratie
Foto ter illustratie © Pexels
DEN HAAG - Een van de gedupeerde van de juwelierszaak Aydin Gold richt zich in een emotionele oproep nog een keer tot de eigenaar van de zaak. De vrouw kocht van haar spaargeld voor 5600 euro goud bij het bedrijf in de Schilderswijk, als investering voor haar gehandicapte dochtertje van zes. Haar aankoop ontving ze echter nooit en van de ondernemer ontbreekt nog steeds ieder spoor.
Klanten die beweren te zijn opgelicht, hebben zich al bij de politie gemeld, maar die kan weinig betekenen. Voor de klant van de juwelier is dit onverteerbaar. Door haar verhaal eenmalig met anderen te delen, hoopt ze alsnog het betaalde geld terug te krijgen.
Nadat de vrouw in januari 2023 een aanbetaling van 2200 euro doet, lijkt er weinig aan de hand. De Turkse eigenaar van het bedrijf vertelt in april dat hij dan ineens met een nieuw bestellingsysteem werkt. Bestellingen kunnen dan alleen nog worden verwerkt als klanten het volledige aankoopbedrag betalen.

Smoesjes

'Toen hij dit vertelde, vond ik het wel vreemd. Ik had zoiets nog nooit eerder gehoord, maar heb uiteindelijk wel de betaling gedaan omdat ik hem vertrouwde. In de zaak was het altijd erg druk en ik had daarvoor nooit klachten over het bedrijf gehoord van anderen', blikt ze terug bij Omroep West.
Klanten moeten het met dit briefje op de deur doen
Klanten moeten het met dit briefje op de deur doen © Omroep West
In de maanden die volgen brengt het slachtoffer meerdere keren een bezoek aan het bedrijf in de Hobbemastraat. Keer op keer komt de juwelier met smoesjes en belooft hij dat het goud eraan komt. Volgens de ondernemer zijn een nieuwe leverancier en tussentijdse problemen met de levertijden de reden waardoor hij niet kan leveren.

'Geef alsjeblieft mijn geld terug'

Als de vrouw, die goud kocht voor haar gehandicapte dochter, begin januari erachter komt dat de juwelier halsoverkop lijkt te zijn vertrokken, verliest ze de hoop op een goede afloop. Het lukt haar nog een keer om via Instagram contact te krijgen met de man.
Daarna blijft het stil. 'Hij vertelde dat ik mij geen zorgen hoefde te maken en de bestelling er echt zou komen. Daarna heb ik nog twee keer een cent overgemaakt naar het rekeningnummer van het bedrijf. Bij de overboeking heb ik in de beschrijving gevraagd: geef alsjeblieft mijn geld terug. Een antwoord is er nooit meer gekomen', vertelt ze emotioneel.

Goed gevoel bij de eigenaar

Ook een andere klant, die in de Schilderswijk woont, wacht nog steeds op zijn goud. De man wil samen met zijn vader investeren in goud en komt uit bij de edelsmid. Hij betaalt in november vorig jaar ruim 1200 euro. 'We wonen dichtbij en dachten dat het een betrouwbaar adres was. Mijn vader en ik hadden een goed gevoel bij de eigenaar en besloten daarom ons geld bij hem uit te geven', begint hij.
Als na twee weken blijkt dat het bedrijf plotseling haar deuren heeft gesloten, realiseert hij dat het foute boel is. 'Ik ben benieuwd wat er bij deze man is misgegaan. Er zijn veel meer slachtoffers en ik hoop dat alle gedupeerden zo snel mogelijk hun geld terugkrijgen. We hadden een goed gevoel bij hem en ik vind het jammer dat het zo is gelopen.'

Wel naar rechter, geen geld terug

Het pand van de juwelier is vorige week leeggehaald en hierbij was de wijkagent aanwezig. Er zijn bij ons meldingen gedaan door mensen die zeggen te zijn opgelicht, laat de politie weten. 'Na onderzoek hebben wij geconcludeerd dat er geen strafrechtelijk onderzoek zal worden ingesteld en het gaat om civiel recht, een conflict tussen burgers onderling.'
In het voormalige pand van de juwelier is inmiddels een nieuw bedrijf geopend
In het voormalige pand van de juwelier is inmiddels een nieuw bedrijf geopend © Omroep West
In eerdere oplichtingszaken bleek het voor de politie lastig om in te kunnen grijpen. Ook na ingrijpen van een civiele rechter blijven gedupeerden vaak met lege handen achter, meldde Omroep West al eerder. Als mensen naar de rechter stappen, worden ze vaak in het gelijk gesteld, maar krijgen ze alsnog geen geld terug.
Omroep West heeft een aantal keer contact proberen te leggen met de juwelier, maar dat is niet gelukt. Van beide slachtoffers zijn de namen bij de redactie bekend en de betalingsbewijzen ingezien. Verder blijkt uit onderzoek dat in het voormalige pand van de juwelier, inmiddels een nieuw bedrijf is gevestigd. De nieuwe ondernemer opent zijn zaak die zich specialiseert in textiel, medio maart.

💬 Neem contact op! Heb jij een tip of opmerking voor de redactie? Stuur ons een bericht via het contactformulier!

Altijd op de hoogte van het laatste nieuws en achtergronden uit Den Haag? Download onze app en ontvang notificaties bij belangrijk nieuws uit jouw stad!