Minder vaak trams en bussen vanwege tekort aan personeel bij HTM

© HTM
DEN HAAG - HTM gaat de dienstregeling versoberen. Vanaf 11 maart rijden er minder vaak trams. Een paar dagen daarna gaan ook bussen minder vaak de weg op. De vervoerder zegt de dienstregeling tijdelijk aan te moeten passen vanwege een tekort aan personeel. De wijzigingen blijven naar verwachting tot midden oktober van kracht.
Door een tekort aan personeel lukt het dagelijks niet om twintig diensten op de tram en vijf diensten op de bus in te vullen. Daarom is er volgens de Haagse vervoerder noodzaak om af te schalen. Volgens HTM zelf gaat het om een 'beperkt aantal trajecten' waarop bus en tram minder vaak gaan rijden. 'De reizigers kunnen iets meer drukte ervaren.'
Wethouder Arjen Kapteijns (GroenLinks, mobiliteit) zegt gesprekken te hebben gevoerd met de Metropoolregio Rotterdam Den Haag en de directie van HTM over het voornemen tot het afschalen. 'Beide zijn het met mij eens dat deze afschaling zeer betreurenswaardig is en niet passend bij het kwaliteitsniveau en de stimulering van het openbaar vervoer zij ook met mij nastreven', laat hij in verklaring weten.
Toch ziet de wethouder de noodzaak van de ingreep, want als dat niet gebeurt bestaat het risico dat er 'ongecontroleerde uitval' mogelijk is. 'Om dit te voorkomen heeft HTM voor voorspelbaarheid gekozen.' De metropoolregio zegt dat de kilometers die minder worden gerekend leiden tot minder subsidie aan de vervoerder.

'Vervelende maatregel'

HTM-directeur Jaap Bierman spreekt van een vervelende maatregel om te nemen. Bierman: 'Maar dit is het meest verstandige om te doen'. Volgens hem heeft de HTM vorig jaar personeel geprobeerd te werven, maar kwam er juist minder instroom van nieuwe medewerkers. 'Daar tegenover hebben juist meer medewerkers ons bedrijf verlaten dan we hebben kunnen aannemen. Om een betrouwbare dienstregeling te garanderen aan onze reizigers én te blijven zorgen voor goede werkomstandigheden voor ons huidig rijdend personeel passen we de dienstregeling aan.'
Tegelijkertijd zegt hij vertrouwen in de toekomst te hebben. 'We zien dat er een verhoogde interesse is om buschauffeur, trambestuurder of monteur te worden.' Het kost wel tijd voor zij daadwerkelijk aan de slag kunnen.

Tramlijnen

De vervoerder heeft ervoor gekozen om in de ochtend- en middagspits de drukste tramlijnen (1 tot en met 9) niet aan te passen. In de middagspits komen de korttrajectritten van tram 1 wel te vervallen. Tijdens de spits gaan gaan tram 11 en 12 van vijf naar vier keer per uur. Tram 15, 16 en 17 gaan van zes naar vijf keer per uur.
Overdag rijdt tram 9 nog zes keer per uur, in plaats van de acht keer nu. Ook in de avond zijn er aanpassingen: trams 2, 6, 15, 16 en 17 rijden dan nog drie keer per uur. In de weekenden rijden verschillende trams (2, 3, 4, 6, 15, 16 en 17) minder vaak per uur.

Bussen

Bij bussen wordt de dienstregeling doordeweeks 'nauwelijks' en in het weekend 'zeer beperkt' uitgedund, aldus HTM. Op werkdagen (15.00 tot 18.00 uur) gaat bus 20 terug naar vier ritten per uur. Lijn 23 gaat tussen 12.00 en 14.00 uur terug van zes ritten naar vier per uur en lijn 26 rijdt in de staart van de ochtendspits een keer per uur minder.
De extra bussen die rijden in de spits blijven 'in principe' rijden, maar kunnen bij tekort aan personeel alsnog uitvallen, waarschuwt de vervoerder. In het weekend rijden bussen 20, 26 en 28 nog maar drie keer per uur. De terugkeer van de nachtbus staat echter niet op de tocht.

💬 Neem contact op! Heb jij een tip of opmerking voor de redactie? Stuur ons een bericht via het contactformulier!

Altijd op de hoogte van het laatste nieuws en achtergronden uit Den Haag? Download onze app en ontvang notificaties bij belangrijk nieuws uit jouw stad!