Zorgen om herinrichting Hobbemaplein: 'Groener en veiliger, maar meer sluipverkeer'

Met de herinrichting van het Hobbemaplein moet het verkeer anders gaan rijden
Met de herinrichting van het Hobbemaplein moet het verkeer anders gaan rijden © Gemeente Den Haag
DEN HAAG - De plannen van de gemeente voor het herinrichten van Hobbemaplein en omliggende straten in Transvaal krijgen kritiek van bewoners en raadsleden. Abdelsadek Maas, voorzitter van Bewonersorganisatie Transvaal Zuid, zegt in Lunchroom Lash dat er zeker wat moet worden gedaan aan de veiligheid, maar met deze plannen vrezen ze voor meer sluipverkeer. 'Het had eerst met ons besproken moeten worden.'
Over het Hobbemaplein en de Hobbemastraat rijden veel auto's en dat is niet veilig voor fietsers en voetgangers, stelt de gemeente. 'Daarom wil de gemeente het plein en de Hobbemastraat veiliger en een mooiere plek maken.' Met de herinrichting moet het plein ook klimaatbestendig worden door meer groen en bomen. Tegelijkertijd is er een nieuw ontwerp voor de tramhalte bij de bibliotheek.
De plannen die nu voorliggen hebben volgens Maas effect op naastgelegen gebied, omdat veel straten eenrichtingsverkeer worden. Daardoor zullen mensen een andere route moeten nemen. 'Ik woon in de Kempstraat. Dit wordt straks één rijrichting in plaats van twee. Er is tijdens de afgelopen vergaderingen met de buurtbewoners niks over dit plan gezegd.'

'Participatie niet goed gegaan'

Adeel Mahmood, fractievoorzitter van DENK, deelt de gevoelens van Maas. 'Het plan is om het plein groener en veiliger te maken', zegt hij bij radioprogramma Bob Staat Op. 'Maar wat veel ingrijpender is, is dat er veel rijrichtingen gaan veranderen. Dus de wijze waarop mensen de wijk in en uitgaan en de verbinding tussen de Schilderswijk en Transvaal gaat veranderen.'
Mahmood was eerder ook aanwezig bij een inloopavond in december en zag de verontwaardiging bij bewoners. 'Die waren hier voor het eerst geconfronteerd met deze plannen', zegt de fractievoorzitter. 'De aanloop naar deze herinrichting toe is veel om te doen en ik ben van mening dat de participatie niet goed is gegaan. Dit moet op een ander niveau worden ingericht.'

'Mooi entree'

Collega-coalitiepartijen GroenLinks en D66 zijn ook op de hoogte van de zorgen van omwonenden, maar vinden het herinrichten van het plein een prioriteit. Zij benadrukken de positieve verbetering van het plein. 'Het nieuwe Hobbemaplein wordt veiliger, leefbaarder en groener, waarmee de Haagse Markt de mooie entree krijgt die het verdient', zegt GroenLinks-fractievoorzitter Maarten De Vuyst. 'Wel moeten we oog houden voor ongewenste effecten als sluipverkeer.' D66 heeft daarnaast nog zorgen om de samengevoegde tramhaltes waardoor reizigers moeten oversteken.
Hart voor Den Haag gaat echter een stap verder dan de coalitie en zet liever een streep door het hele plan. 'Het veiliger maken van het Hobbemaplein moet niet betekenen dat het Hobbemaplein en omgeving totaal onbereikbaar wordt', schrijven raadsleden Richard de Mos en Jelle Meinesz in een persbericht. 'Bewoners en ondernemers van alle andere straten rondom het Hobbemaplein gaan de gevolgen van deze ellendige verkeersmaatregelen keihard voelen.' De partij is een petitie gestart tegen het herinrichtingsplan.

Kempstraat tweebaansweg

Volgens wethouder Arjen Kapteijns (GroenLinks, Mobiliteit) is de kogel nog niet door de kerk en hebben omwonenden en raadsleden nog ruimte om het plan aan te passen. 'Er ligt nu een concept Voorlopig Ontwerp voor', zegt de wethouder. 'Zodra het concept Voorlopig Ontwerp door het college wordt vastgesteld, kunnen bewoners en ondernemers een zienswijze indienen, met andere woorden: het wordt vrijgegeven voor inspraak. Daarna gaat het ontwerp nog naar de raad, die er uiteindelijk over beslist.'
De wethouder kan Maas wel enigszins geruststellen, want de Kempstraat blijft een tweebaansweg. 'Voor de Kempstraat betekent dat er vanaf De Heemstraat niet meer de Kempstraat ingereden kan worden en vanaf de Kempstraat niet meer via het Hobbemaplein naar de Hobbemastraat en vice versa', aldus Kapteijns. 'De Kempstraat blijft overigens 2-richting verkeer en bereikbaar vanuit bijvoorbeeld de Schalkburgerstraat. Ook is het mogelijk om vanaf de De Heemstraat naar de Hobbemastraat te rijden. Het wordt zo verkeersveiliger.'

Bewonersavond

Volgens Maas moet er maatwerk geleverd worden. 'Dat er wat moet gebeuren, staat vast, maar het kan fijnmaziger’, vindt hij. ‘Het hoeft niet met deze rigoureuze maatregelen. We moeten erover mee kunnen praten. Bewoners hebben ideeën en daar moet gebruik gemaakt van kunnen worden.’ Hij roept de gemeenteraadsleden op om dit ontwerp niet definitief te maken. In het Juliana Plaza komen bewoners op woensdag 6 maart bijeen om over de plannen te praten.

💬 Neem contact op! Heb jij een tip of opmerking voor de redactie? Stuur ons een bericht via het contactformulier!

Altijd op de hoogte van het laatste nieuws en achtergronden uit Den Haag? Download onze app en ontvang notificaties bij belangrijk nieuws uit jouw stad!