Omwonenden Hobbemaplein vrezen verkeersinfarct bij herinrichting: 'Dood voor ambulance er is'

De bewonersbijeenkomst in het Juliana Plaza over de herinrichting van het Hobbemaplein
De bewonersbijeenkomst in het Juliana Plaza over de herinrichting van het Hobbemaplein © Den Haag FM
DEN HAAG - Als het aan omwonenden van het Hobbemaplein en marktlieden van de Haagse Markt ligt, moet het plan voor een nieuwe inrichting van het plein terug naar de tekentafel. Bij een bewonersbijeenkomst woensdagavond klonk stevige kritiek tegen het herinrichtingsplan en de betrokkenheid van bewoners hierin. Omwonenden zijn amper tot niet gehoord en ambtenaren van de gemeente hebben gelogen over steun van de El Islam moskee, stellen ze.
Het Juliana Plaza in Transvaal zit vol met betrokken bewoners en ondernemers uit de Schilderwijk en Transvaal wanneer Abdelsadek Maas de informatieavond aftrapt. 'Zoals het plan er nu voor ligt, krijgt het van ons een dikke min', zegt Maas. Als voorzitter van de bewonersorganisatie Transvaal-Zuid heeft Maas samen met een aantal VvE's en andere organisaties de avond opgezet om het te hebben over het plan van het college om het Hobbemaplein opnieuw in te richten, maar daar is flinke kritiek op.
Het college is van plan om het kruispunt aan de Haagse Markt flink te veranderen, zowel in aanzien als de rijrichtingen. Het plein moet groener en veiliger worden voor voetgangers en fietsers, want volgens een woordvoerder van de gemeente vinden er jaarlijks ongeveer twintig geregistreerde ongevallen plaats op het Hobbemaplein.

Rijrichting op de schop

Maar waar het college een mooier en veiliger plein ziet, zien de omwonenden een nachtmerrie in het vooruitzicht. Vanaf het Hobbemaplein en de De Heemstraat kan het verkeer niet meer de Kempstraat inrijden, vanuit de Kempstraat kan men niet meer naar de Hobbemastraat en de Ruysdaelstraat wordt afgesloten van het Hobbemaplein.
Met de herinrichting van het Hobbemaplein moet het verkeer anders gaan rijden
Met de herinrichting van het Hobbemaplein moet het verkeer anders gaan rijden © Gemeente Den Haag
Bewoners hebben nu al last van stilstaand verkeer, maar vrezen dat dit hierdoor nog erger wordt. 'Mijn man moest vorige week naar het Westeinde ziekenhuis vanaf de Kaapstraat', zegt een bewoonster. 'Ik was lopend eerder bij het ziekenhuis dan de ambulance!' Een andere bewoner ziet dit alleen maar slechter in met het nieuwe plan: 'Als er dan een ambulance nodig is, ben je al dood voordat die er is.'

Doodsteek Haagse Markt

Verkeer dat in het nieuwe plan vanaf De Heemstraat naar de Kempstraat wil, moet hierdoor omrijden. Maar naast de extra reistijd, die naar inschatting en berekening van bewoners kan oplopen naar twintig minuten tot een uur in drukke periodes, vrezen zij ook voor de veiligheid. 'Verkeer dat omgeleid wordt, gaat naar Delftselaan', zegt een bewoner. 'Dat is levensgevaarlijk, dat is een kinderrijke wijk. Als daar één kind doodgereden wordt, zullen de rapen gaar zijn!'
Ook de ondernemers van de Haagse Markt zien grote problemen met dit plan. 'Ik denk dat dit een doodsteek wordt voor de Haagse Markt', zegt Nel Kames van Kames Bloemen. 'De rijrichting is een drama. Toeristen komen in een wirwar terecht en ondernemers die parkeren op de Fruitweg moeten omrijden om bij hun kraam te komen. Het ergste vind ik ook dat er totaal niet geluisterd.'

Werkplaatsen

Dat er niet geluisterd is, is deze avond goed zichtbaar. Omwonenden hebben geen enkel bericht ontvangen over burgerparticipatie. Er zouden al vier 'werkplaatsen' geweest moeten zijn, maar geen van de aanwezigen heeft hier ooit iets van gehoord. Zakaria El Madkouki, die zelf bij in de Stationsbuurt woont maar wel naar de informatieavond is gekomen, haalt zijn telefoon erbij. 'In 2022 waren de workshops in juli en augustus', zegt El Madkouki. 'Wie was er hier toen niet op vakantie?'
Een bijeenkomst eind december vorig jaar was het eerste moment dat bewoners in de zaal aanwezig waren, maar ook deze avond was slecht gecommuniceerd: van de ongeveer honderd aanwezigen hadden maar vijf mensen een flyer over de bijeenkomst ontvangen. 'Het is een schoffering van ons als bewoners, dat je niet betrokken wordt', zegt Maas. 'Als wethouder Kapteijns zegt dat bewoners iets te zeggen hebben gehad, klopt dat niet.'

Leugens

Op de bijeenkomst in december werd volgens aanwezigen ook gelogen door ambtenaren. Er zou zijn gezegd dat het bestuur van de El Islam moskee aan de Van der Vennestraat achter het plan zou staan. Maar het bestuur geeft aan hier niets van te weten. 'Ik heb net telefonisch contact gehad met het bestuur en dat stelt helemaal geen mening te hebben gegeven', zegt Ikrame El Qoraychy, voorzitter van de stichting Al Manaar, de vrouwentak van de moskee. 'Ze hebben het plan eerst besproken en ze zijn ook van mening dat dit plan een ramp is.'
De bewonersbijeenkomst in het Juliana Plaza
De bewonersbijeenkomst in het Juliana Plaza © Den Haag FM
Voor de moskee pakt de herinrichting slecht uit. 'Vooral het eenrichtingsverkeer, dat je dan vanuit de Van der Vennestraat alleen de Seghersstraat in kan', zegt El Qoraychy. 'Met islamitische feestdagen en wanneer er een dodengebed wordt verricht, dan staat er gewoon een stoet. Daar komen heel veel mensen op af en die moeten dan allemaal door dat smalle straatje. En je kan vanuit de Kempstraat niet meer direct naar de moskee, dat is gewoon niet te doen.'

Cocreatie

Aan het einde van de avond tekenen verschillende bewonersorganisaties, VvE's en stichtingen een brief aan het college en de gemeenteraad waarin ze de gemeente oproepen om het plan terug naar de wijk te brengen en in samenspraak te kijken naar hoe het anders kan. De wijken willen cocreatie, waarbij burgers samen met gemeente kijken hoe dit het best aangepakt kan worden. Alle aanwezigen stemmen in met het plan.
De brief komt bij een aantal partijen al snel aan, want raadsleden van zowel de oppositie als de coalitie zijn ook aanwezig in de zaal. Met name de coalitieraadsleden worden stevig aangesproken, hiervan blijft alleen DENK vanwege de betrokkenheid buiten schot. Oppositiepartij Hart voor Den Haag vond wel steun onder de bewoners aangezien de partij juist meer ruimte voor de auto wil. Hart voor Den Haag is dan ook een petitie gestart tegen het herinrichtingsplan.
'Dit zijn de bijeenkomsten waar je als volksvertegenwoordiger erbij moet zijn, juist als de standpunten uiteenlopen', zegt D66-raadslid Yousef Assad na afloop van de avond. 'Natuurlijk kan ik hier niets beloven. Maar laten we met elkaar in gesprek blijven.' Wel geven de raadsleden aan dat zij het probleem met de participatie gaan aankaarten in de gemeenteraad.

💬 Neem contact op! Heb jij een tip of opmerking voor de redactie? Stuur ons een bericht via het contactformulier!

Altijd op de hoogte van het laatste nieuws en achtergronden uit Den Haag? Download onze app en ontvang notificaties bij belangrijk nieuws uit jouw stad!