In Den Haag hoef je niet lang te zoeken naar een laadpaal voor je auto, 2700ste paal in gebruik

Den Haag heeft de dichtsbijzijnde laadpalen van de grote steden
Den Haag heeft de dichtsbijzijnde laadpalen van de grote steden © Den Haag FM
DEN HAAG - Van alle grote steden in Nederland staan in Den Haag de laadpalen voor elektrische auto's het dichts bij de gebruikers. Uit onderzoek blijkt dat de inwoners van stad gemiddeld op 220 meter van hun huis of bedrijf een paal vinden. Dat maakte wethouder Arjen Kapteijns bekend tijdens het in gebruik nemen van de 2700ste laadpaal.
'Ik ben trots op het feit dat het tempo hoog gehouden wordt', zegt wethouder Kapteijns (GroenLinks, Energietransitie & Mobiliteit) vrijdagmiddag bij een snellaadstation aan de Jan Pietersz. Coenstraat. Bij het station in het Beatrixkwartier staat een groep mensen van de gemeente en eigenaar TotalEnergies. Op een banner van de gemeente staat nu nog de oude mijlpaal van 1500 laadpalen, maar door middel van een sticker wordt dit gecorrigeerd.
Het plaatsen van laadpalen in Den Haag is volgens de wethouder geen makkelijke klus. Bijvoorbeeld omdat het stroomnet onder druk staat. 'De netcongestie maakt het moeilijk en je moet samenwerken met verschillende partijen', zegt Kapteijns. 'Het is als een puzzel leggen. Onder de grond is de stad heel druk.'

'Logisch moment'

Het vieren van 2700 laadpalen lijkt misschien wat opmerkelijk. Maar volgens de gemeente is er wel een goede reden voor. De laatste tijd verschijnen er steeds meer kort achter elkaar in de Haagse straten. 'We hebben het tempo van het plaatsen van publieke laadpalen enorm verhoogd, we plaatsen per jaar 400 palen', zegt de wethouder. 'We zochten naar een logisch moment en wilden dit eigenlijk bij 2500 laadpalen doen, maar toen er een maand voorbij was zaten we alweer op 2600.'
Wethouder Arjen Kapteijns (GroenLinks, Energietransietie) plakt de sticker met de nieuwe mijlpaal
Wethouder Arjen Kapteijns (GroenLinks, Energietransietie) plakt de sticker met de nieuwe mijlpaal © Gemeente Den Haag
Ook slaagt Den Haag er in vergelijking met andere steden beter in om de palen goed te verspreiden in de stad. 'De loopafstand voor de Haagse inwoners naar een publieke laadpaal is het kortste', aldus Kapteijns 'Dat is uiteindelijk waar het om gaat, je wilt zo dicht mogelijk bij je woning of onderneming een laadpaal hebben. Dat doen we in Den Haag heel erg goed.'

Snellaadstation

De wethouder deelt het vieren van de mijlpaal met Stefan Evers van TotalEnergies, het bedrijf dat eigenaar is van het snellaadstation. 'Het verschilt per wagen, maar het duurt ongeveer 20 tot 25 minuten om je auto hier op te laden', zegt Evers. 'Snellaadstations zijn schaarser in stedelijk gebied, maar we hebben nu drie van dit type stations in Den Haag.'
De gemeente is volgens Evers een goede partner in het plaatsen van laadpalen. 'We ervaren een open deur', zegt hij. 'De samenwerking is erg constructief, er wordt samen goed nagedacht over hoe we in de toekomst kunnen innoveren. Dat gaat beter dan bij andere gemeenten, het is een open dialoog.'

💬 Neem contact op! Heb jij een tip of opmerking voor de redactie? Stuur ons een bericht via het contactformulier!

Altijd op de hoogte van het laatste nieuws en achtergronden uit Den Haag? Download onze app en ontvang notificaties bij belangrijk nieuws uit jouw stad!