Onveilige Fahrenheitstraat leidt tot grote zorgen: 'Het is wachten op een dodelijk ongeluk'

Verkeersdrukte in de Fahrenheitstraat
Verkeersdrukte in de Fahrenheitstraat © Jelmer Faber
DEN HAAG - De Fahrenheitstraat in de Bomenbuurt is niet veilig genoeg, vinden bewoners en ondernemers in de buurt. Er zijn dagelijks talloze gevaarlijke verkeerssituaties die ternauwernood goed aflopen: 'Ik durf mijn kind niet alleen naar school te laten fietsen.'
'Ik vind het geen fijne situatie, het is te druk. Met name wanneer de scholen beginnen en uitgaan is het gevaarlijk', vertelt buurtbewoner Imma Zandbergen. 'Ik vind het heel spannend om mijn twee kinderen naar school te brengen.'
De Fahrenheitstraat is een drukke winkelstraat, omgeven door onder andere drie basisscholen. De straat staat hierdoor vaak vast met verkeer: 'Het is gewoon te vol.'
'Het gaat nog steeds nét goed, maar ik vind het heel gevaarlijk', zegt Laura Vis. 'Het zicht op de zijstraten is vaak slecht en daarom laat ik mijn zoon hier niet alleen over straat gaan.' Ze geeft ook aan dat auto's vaak hard door de straat rijden, terwijl er slechts 30 kilometer per uur gereden mag worden. 'Je hebt een extra paar ogen nodig voor het verkeer hier.'

Bestemmingsverkeer

's Ochtends worden de winkels bevoorraad en moeten de kinderen naar school. Maar ook rijden er dan nog veel auto's door de straat, wat de ouders zorgen baart: 'Wellicht is het beter om alleen bestemmingsverkeer toe te laten', vindt Floor.
'Auto's staan deels op de weg geparkeerd waardoor de straat smaller wordt. En omdat er dan ook nog vrachtwagens staan voor het laden-lossen laten ouders hun kinderen op de stoep fietsen.' Door de gevaarlijke situaties die hierdoor ontstaan zou ze het zelf 'doodeng' vinden om haar kinderen door de straat te laten fietsen.
De goot aan de zijkant van de Fahrenheitstraat die voor vele valpartijen zorgt
De goot aan de zijkant van de Fahrenheitstraat die voor vele valpartijen zorgt © Jelmer Faber
'Naar mijn mening moeten er gewoon minder auto's komen', zegt buurtbewoner Sanne van Gerwen. 'De winkels moeten namelijk wel bevoorraad worden en nu is fietsen niet prettig en niet veilig genoeg.'
Laura Vis beaamt dit: 'Er zijn heel veel elektrische fietsen en bakfietsen van ouders die hun kind naar school brengen, misschien is het daarom goed om een autovrije zone in te stellen in de straat.' Ook Zandbergen is het hier mee eens: 'Mijn oudste kind is 8,5 jaar oud, die zou zelf naar school moeten kunnen fietsen. Maar dat durf ik met het huidige verkeer echt niet aan.'

'Zebrapad zou helpen'

'Een aantal jaar is het asfalt vervangen voor klinkers, dat heeft de problemen wel verminderd', vertelt Sander Bulsing van Keurslager Bulsing. 'De drempels in de weg hebben het al iets beter gemaakt, maar de weg moet wel gelijkvloers worden.' Hij doelt hiermee op de goot aan de zijkanten van de weg, wat zorgt voor een ongelijk wegdek. 'Ik heb al heel veel mensen zien vallen die door drukte uit moesten wijken. Als die plek voor fietsers beter wordt scheelt dat al. Daar moet een oplossing voor te vinden zijn.'
'Ik heb al heel veel mensen zien vallen die door drukte uit moesten wijken'
Ook Remy en Jan Otten, van Otten's Groenten & Fruit, zijn blij met deze verandering. 'Alleen kunnen de drempels nog wel verhoogd worden', vinden ze. 'Er wordt namelijk nog echt te hard gereden', zegt Remy. Jan voegt hier aan toe dat er plannen waren voor een zebrapad, maar die hebben geen doorgang gevonden: 'En dat zou heel erg helpen.'

Voorrang

'De straat is ook geen voorrangsweg, maar dat hebben weinig mensen door', zegt Marcus Jansen. 'Dat is echt niet fijn.'
Hij zou het prettig vinden als dat duidelijk aangegeven wordt, net als Floor: 'Zowel automobilisten als fietsers weten niet nu niet wat de regels zijn. En dat is wel nodig.' Ze merken dat ook veel bewoners boos zijn vanwege de opstoppingen die door de onduidelijkheid ontstaan: 'En op deze manier zal het een keer fout gaan.'

Operatie Bomenbuurt

Wethouder Arjen Kapteijns (GroenLinks, Mobiliteit) is bekend met de problemen in de straat. 'De gemeente deelt de zorgen over de verkeersdruk in de Bomenbuurt en de hectiek die ontstaat tijdens de schooltijden in combinatie met het laden en lossen in de straat', schrijft Kapteijns. De wethouder geeft aan bereid te zijn om hierover in gesprek te gaan met bewoners en ondernemers.
In de Bomenbuurt wordt de infrastructuur vanwege het vervangen van het riool flink aangepast. Met de zogenaamde Operatie Bomenbuurt moet het verkeer 'soepeler verlopen', aldus de wethouder. De Fahrenheitstraat is geen onderdeel van deze operatie, maar Kapteijns hoopt dat dit een positief effect heeft op de verkeersituatie in de straat. Het project Veilige Schoolomgeving moet volgens Kapteijns naast schoolzone markeringen ook zorgen voor een betere veiligheid rondom de scholen.
'De zorgen met betrekking tot het laden en lossen tijdens schooltijden gaat met de bedrijven besproken worden om te zoeken naar een mogelijke oplossing', aldus de wethouder. 'Hoewel de genoemde initiatieven, zoals Operatie Bomenbuurt en het project Veilige Schoolomgevingen, op de lange termijn verbeteringen beogen voor de verkeerssituatie, erkennen we dat deze geen directe oplossing bieden voor de huidige situatie in de Fahrenheitstraat.'

💬 Neem contact op! Heb jij een tip of opmerking voor de redactie? Stuur ons een bericht via het contactformulier!

Altijd op de hoogte van het laatste nieuws en achtergronden uit Den Haag? Download onze app en ontvang notificaties bij belangrijk nieuws uit jouw stad!