Bedrijfsleven vreest uitbreiding milieuzone aan de kust: gebrek aan communicatie en laadpalen

Ondernemers hebben grote moeite met de uitbreiding van de milieuzone richting kust | Foto The Hague & Partners
Ondernemers hebben grote moeite met de uitbreiding van de milieuzone richting kust | Foto The Hague & Partners
DEN HAAG - Het Haags bedrijfsleven maakt zich ernstig zorgen over de uitbreiding van de milieuzone richting de kust. Ondernemers vrezen dat het ondoenlijk wordt om de eventuele ontheffingen op tijd te regelen. Ze vinden ook dat de communicatie te wensen overlaat. De ondernemers doen nu een oproep om bedrijventerreinen en routes daar naartoe buiten de zone te laten vallen. Hart voor Den Haag, de grootste partij in de gemeenteraad, wil dat het college de aanbevelingen van het bedrijfsleven overneemt.
In een een gemeenschappelijke brief aan het college van burgemeester en wethouders schrijven de voorzitters van het MKB, VNO-NCW, de horeca, de bedrijventerreinen in Haaglanden, de ondernemers op de boulevard en de strandexploitanten dat zij vrezen dat de invoering van de zero-emissiezone in een deel van de kuststrook voor veel problemen gaat zorgen. Den Haag is simpelweg nog niet klaar voor een dergelijke grootschalige ingreep, is hun boodschap.
Eind vorig jaar presenteerde de Haagse wethouder Robert Barker (Partij voor de Dieren, milieu) de definitieve plannen voor de zere-emissiezone in de kusstrook. Daarbij werd duidelijk dat die groter wordt dan eerder gedacht. Ook de Laan van Meerdervoort wordt met ingang van 2026 onderdeel van het gebied waar vervuilende bestelbusjes en vrachtwagens niet meer welkom zijn. Volgens hem in de ingreep noodzakelijk. 'Dit heeft grote impact, maar het moet worden gedaan om de stad schoner te maken.'
De toekomstige milieuzones: oranje aan de kust (2026) en blauw in het centrum (2025) | Afbeelding: gemeente Den Haag
De toekomstige milieuzones: oranje aan de kust (2026) en blauw in het centrum (2025) | Afbeelding: gemeente Den Haag
Eerder was al bekend dat bedrijfsvoertuigen in het centrum vanaf 2025 emissievrij moeten zijn. De uitbreiding richting de kust volgt in 2026.

Zorgen en aanbevelingen

Maar het hele bedrijfsleven in Den Haag heeft zeer grote moeite met de plannen, schrijven de voorzitters Pieter Scholten (MKB), Robert Medemblik (VNO-NCW) Maarten Hinloopen (Koninklijke Horeca Nederland) Raymond Roodbol (Stichting Bedrijventerreinen Haaglanden), Henk Kool (Vereniging Boulevardondernemers Scheveningen) en Martin Wörsdörfer (Vereniging van Strandexploitanten) aan het college. 'Wij willen graag onze zorgen en aanbevelingen delen met betrekking tot de voorgenomen uitbreiding van de zero-emissie (ZE) zone in Den Haag.'
De ondernemers zijn zeker niet tegen milieumaatregelen, stellen ze. Een gezonde leefomgeving is belangrijk voor een aantrekkelijk ondernemersklimaat, vinden zij. En ze zijn ook niet tegen een overgang naar zero-emissie is de stad.

Overbelast

Maar ze steunen niet de manier waarop dat nu gaat. Zo moeten ondernemers die een ontheffing willen, die aanvragen bij een landelijk loket. De voorzitters: 'Wij vrezen dat dit loket overbelast zal raken wanneer alle gemeenten tegelijk de zero-emissiezone invoeren. Dit kan leiden tot vertragingen en onzekerheid voor ondernemers die afhankelijk zijn van deze ontheffingen.'
Daarnaast laken zij de communicatie rondom de nieuwe maatregelen. 'Veel ondernemers zijn momenteel niet op de hoogte van het bestaan ervan en de procedures die zij moeten volgen', aldus de voorzitters. 'De aankondiging hiervan had ruim van tevoren moeten plaatsvinden om ondernemers voldoende tijd te geven om zich voor te bereiden, desondanks zien wij niet de gewenste urgentie bij de gemeente om dit gebrek in te halen in de communicatie terug.'

Gebrek aan laadpalen

De Haagse bedrijven denken ook dat het invoeren van milieuzones in Den Haag en andere gemeenten leidt tot 'grootschalige elektrificatie van het wagenpark' en ook tot een veel grotere vraag naar laadpalen. Zij denken dat dit voor problemen kan gaan zorgen. Andere punten van zorg zijn hoe het straks gaat lopen met boetes en buitenlandse voertuigen.
De ondernemers doen daarom een paar voorstellen. Zij willen dat bedrijventerreinen en de belangrijkste toegangswegen daar naartoe buiten de milieuzone gaan vallen. Inclusief de haven van Scheveningen. Sterker: richting de haven moet een corridor komen, zodat ondernemers van buiten daar nog toegang tot hebben. Zij denken daarbij aan de Houtrustweg.

Snelheid

Verder willen de ondernemers duidelijkheid over de snelheid waarmee ontheffingen straks worden verleend. Ook vinden ze dat de gemeente moet stoppen met het gebruik van de term 'kuststrook' voor het gebied van de zone, omdat dit tot verwarring leidt.
Daarnaast moet precies duidelijk worden voor welke voertuigen welke regels gelden en dient de communicatie te worden verbeterd. Bovendien moet er tijdelijk gratis parkeren voor elektrische voertuigen worden ingevoerd.

Steun

De ondernemers krijgen steun van Hart voor Den Haag, de grootste partij in de gemeenteraad. De raadsleden Richard de Mos en Carlos Martinez van Andel wijzen daarbij ook naar Utrecht. Daar werd recent besloten in de invoering van een zero-emissiezone in de binnenstad uit te stellen. In Utrecht zou de maatregel ook per 1 januari ingaan. Maar dat is niet haalbaar.
De verantwoordelijk wethouder in Utrecht stelt dat het overstappen op elektrisch rijden voor lokale, kleine zelfstandige ondernemers een aanzienlijke investering vraagt. En vreest ook dat de druk op het elektriciteitsnet in de regio Utrecht zo groot is dat niet alle ondernemers een aansluiting kunnen krijgen om hun wagens op te laden. De Mos en Carlos Martinez van Andel: 'Allemaal glasheldere argumenten die we hier in Den Haag ook kunnen opvoeren.'

Van tafel

De Haagse raadsleden willen het liefst dat de plannen voor de zero-emissiezones ook hier helemaal van tafel gaan. 'Maar we boeken al terreinwinst als de gemeente, net als in Utrecht, ondernemers subiet allerhande ontheffingsmogelijkheden gaat bieden.'
Vandaar dat Hart voor Den Haag de aanbevelingen van de ondernemersorganisaties steunt. De Mos en Martinez van Andel: 'Het college doet er verstandig aan om deze één op één over te nemen. Onze inzet is en blijft om dit hele onzalige plan te deponeren waar het thuishoort, in de prullenmand.'

💬 Neem contact op! Heb jij een tip of opmerking voor de redactie? Stuur ons een bericht via het contactformulier!

Altijd op de hoogte van het laatste nieuws en achtergronden uit Den Haag? Download onze app en ontvang notificaties bij belangrijk nieuws uit jouw stad!